Een vriendin heeft geen vertrouwen meer in mensen. Help? "Lees extra uitleg"

Een vriendin (Bijna mijn vriendin) Heeft geen vertrouwen meer in mensen. door haar verleden waar haar vertouwen is geschaadt. Ze is ook bang om zich verliefd te voelen. Dus eigenlijk heb ik bijna een relatie met iemand die niks voelt. Maar ik wel voor haar! Ik wil haar niet laten stikken. Ik wil haar helpen weer vertrouwen te krijgen,, In haar zelf! In mensen! Ik wil haar weer verliefdheid laten voelen.. Ze stop haar emoties weg.. Behalve angst en woede.. Hoe kan ik haar helpen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.6K

Het beste antwoord

Door in de eerste instantie goed te begrijpen dat jij haar niet kan veranderen. Zij kan alleen veranderen als zij daar zelf toe besluit.
Veel mensen hebben ergens in hun leven het vertrouwen in andere mensen verloren, zijn enorm gekwetst en namen zich voor dat niemand hen ooit nog een keer zoveel pijn zouden kunnen doen. Het kost gewoon tijd en veel liefde (voor jezelf en van anderen) om dat weer zo goed als mogelijk te herstellen. Je moet niet vergeten dat het verlies van het vertrouwen in anderen éigenlijk gelijk opgaat met het verlies van het vertrouwen in jezelf.
Jij geeft veel om haar, maar je kan je beter realiseren dat jij, bij zo'n gekwetst iemand, altijd bezig bent te bewijzen dat je te vertrouwen bent... En dat is niet makkelijk. Zij zou aan haarzelf "moeten" werken om met haar angst en woede te werken zodat ze innerlijk weer ruimte kan krijgen voor andere, positieve gevoelens. Dan krijgt ze ook weer meer zelfvertrouwen en kan ze misschien verliefdheid op jou toelaten.
Maar nogmaals, dat kost veel tijd, dus je moet een lange adem hebben en dan heb je zelfs kans dat zij uiteindelijk voor een ander kiest als ze weer kan "voelen".
Ben je ECHT gek op haar, neem het risico.
Twijfel je of je het aan kan? Begin er dan maar niet aan.

Als je voor ja kiest, wens ik je evengoed een heerlijke tijd met haar en je zal er veel levenservaring bij opdoen :-)
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind je antwoord heel goed + Maar ik denk dat het bij haar zo diepgeworteld zit dat er mogelijk ook (gedrags)therapie nodig zal zijn.
Ik wens beiden sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
En ik ben het met Kikobob eens: er zal deskundige hulp nodig zijn.
Kristal
12 jaar geleden
En ik ben het met jullie beiden eens! Dat bedoelde ik met dat ze aan zichzelf zou moeten werken. Bedankt voor jullie verduidelijking en plusjes :-)

Andere antwoorden (2)

Heeeeeeeeel moeilijk, dit probleem.
Jij kunt haar in eerste instantie niet helpen vrees ik.
Ze zal, als het zo diep zit bij haar, alleen baat hebben bij deskundige hulp, en die zal ze zelf moeten accepteren en aanvaarden (en bereid moeten zijn heeeeeeel hard te werken aan zichelf). Dat proces heeft naar alle waarschijnlijkheid heel veel tijd nodig.
Als ze dat doet, dan zal je haar daarin misschien kunnen bijstaan, als zij dat ook wil.
Maar haar verliefdheid laten voelen, weer laten vertrouwen in de mensheid..... dat is niet aan jou denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
precies. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanx!
Wees je ook bewust dat je er ook 'eigenbelang' bij hebt, je 'wilt' haar immers. Je vind t ook eng/vervelend/moeilijk een relatie te hebben met iemand die weinig voelt (voor jou)

Je kunt het dus ook niet grootser aanpakken dan alleen bij je eigen gevoel te blijven, wat je voor haar voelt, er voor haar te zijn, en ook los te laten/ even afstand te nemen wanneer dat nodig is.
Maak er niet een 'project' van, dan zal ze je eerder door je vingers glippen, zoals ze dat zeggen..
Als je haar wilt helpen zul je dus vooral in openheid jezelf moeten laten zien zoals je bent. Als voorbeeld. Maar wel vanuit respect en warmte.
Wees je dus goed bewust van je 'eigenbelang' ! Een meisje zoals haar (als ik dat zo lees) zal daar namelijk uitermate gevoelig voor zijn.