Hoe kun je ervoor zorgen dat je weer goed met elkaar kunt praten in een relatie?

Door allerlei omstandigheden, moeilijke periodes etc heeft het er toe geleid dat we nog maar nauwelijks met elkaar praten. En dan heb ik het niet over de dagelijkse dingen maar over het echt serieus en goed met elkaar kunnen praten. Ik mis dat ontzettend en voor mij is het zo belangrijk ik een relatie. Soms begin in erover alleen dan krijg ik als bot antwoord dat we niet meer goed kunnen praten vanwege wat er allemaal voor moeilijkheden zijn gebeurd. Dat was het dan eigenlijk en daar moet ik het mee doen. Er dan verder over praten waarom we niet praten of hoe dat op te lossen wordt eigenlijk genegeerd en loopt meestal uit op een ergernis. Ik vindt het zo erg dat we het niet meer goed kunnen omdat het goed met elkaar praten ons ook ooit bij elkaar heeft gebracht. Ik wil het terug, maar hoe?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet te veel willen praten...oftewel niet te veel pushen. Dat werkt niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het belangrijkste is om te praten over oplossingen en niet over wie schuldig is. Ook echt naar elkaar luisteren en niet vast bezig zijn met de verdediging op elkaars woorden. Neem elkaar serieus en luister ook echt. Er is een stukje tekst wat je misschien aan hem kunt laten lezen maar tegelijkertijd ook voor jezelf lezen. Misschien hebben jullie er iets aan. Als ik je vraag naar mij te luisteren en
jij begint mij adviezen te geven,
dan doe je niet wat ik vraag. Als ik je vraag naar mij te luisteren en
jij begint mij te vertellen,
waarom ik iets niet zo moet voelen
als ik voel,
dan neem jij mijn gevoelens niet serieus. Als ik je vraag naar mij te luisteren,
en jij denkt dat jij iets moet doen
om mijn probleem op te lossen,
dan laat je mij in de steek,
hoe vreemd dat ook mag lijken. Dus, alsjeblieft, luister alleen maar naar me
en probeer me te begrijpen.
En als je wilt praten,
wacht dan even en ik beloof je
dat ik op mijn beurt naar jou zal luisteren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Mokummer: Fantastisch!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel zazoe. Nu nog hopen dat ze er iets aan heeft :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt veelbelovend! Dankjewel!!

Antwoorden (8)

Ik zou het volgende voorstellen.

Begin zelf tegen hem te praten over een probleem wat je hebt. ( maar NIET dit probleem ). En als hij dan luistert is hij wel nog geïntereseerd. Mijschien dat hij erop door vraagt. En als dat zo is heb je weer een goed gesprek.
Doe dit dagelijk en begin met de minder serieuze dingen en erna met de serieuzere dingen zoals dit onderwerp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In iedere vriendschap en relatie zit wel eens een periode waarin je wat minder goed met elkaar kunt praten.

Je zegt dat jullie het moeilijk hebben gehad, het kan best dat je partner even 'moegepraat' is.
Dat ie gewoon, als mens, even zijn eigen plan een beetje wil trekken. Even bij wil komen in alle rust, zonder te moeten praten!
Als dit zo is, dan kun jij hem het beste maar even in zijn waarde laten hiermee.

Ik weet nog wel van mezelf dat ik, na een moeilijke periode in mijn leven, ook even helemaal geen zin had om te praten. Ik wilde gewoon RUST aan mijn hoofd! Geen gezeur, geen moeilijke gesprekken, nee, RUST!
Ik heb het als heel prettig ervaren dat de mensen in mijn omgeving hier begrip voor hadden en me ook lekker met rust lieten. Het lag ook helemaal niet aan hen, het lag aan mezelf! Ik had in die moeilijke periode zoveel moeten praten dat ik er even klaar mee was!

Vraag eens aan hem of het bij hem ook zo zit. En geef hem dan de ruimte om te ademen in zijn eigen behoefte aan rust!

Die goede gesprekken komen dan vanzelf wel weer.

Verder, als het dit niet is, vraag ik me af of jullie nog wel leuke dingen samen ondernemen? Ook dit kan wel eens een tijdje minder zijn, net als zaken als intimiteit en plezier hebben van elkaars gezelschap.

Dit hoort bij het leven en een relatie met een goede basis kan wel tegen dit stootje.

Mijn advies: Laat hem even lekker met rust, en boek na een tijdje eens een heerlijk weekendje voor jullie samen in een leuk hotelletje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi,

Zit hetzelfde in elkaar als jij. Juist als het druk is met problemen wil ik er graag over praten. Partner soms (nou ja, vaker niet dan wel) wat minder. Dit verschil in behoefte kan irritatie/onbegrip/ergernis opleveren.

Wat wij nu doen is het volgende, als ik wel wil praten over (serieuze) problemen en hij even niet: Ik lucht mijn hart en hij belooft er binnen een paar dagen over na te denken en er op terug te komen/praten.

Het heeft van beide kanten wat oefening gehad, ik met mijn geduld en hij met meer moeten praten over wat hij denkt, maar gaat steeds beter. Werkt in ieder geval voor mij de laatste 11,5 jaar, maar je blijft eraan werken.
Zeker als er steeds serieuze problemen bij blijven komen (helemaal omstandigheden die buiten jezelf om gaan, maar wel dichtbij komen zoals familie enzo).

Ik blijf oefenen, hij ook. Omdat we van elkaar weten dat we er moeite en tijd in stoppen, is het ook niet erg als het wel eens de mist in gaat omdat het te dichtbij komt.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch gewoon proberen te praten met elkaar,zeker als je allebij van goede wil ben.
Dan moet dat toch lukken?
Als je niet meer van elkaar houd,dan kun je blijven proberen dat je een ons weegt, maar dan zou ik in ieder geval toch nog professionele hulp proberen.
Als je al een tijdje bij elkaar bent is dat altijd de moeite waard.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je mooie woorden!
Misschien klinkt dit antwoord een beetje crue, maar bedoel het positief.
Ik heb soms het idee dat wij teveel willen binnen een relatie, zou het niet beter zijn als we gewoon eens de tijd nemen om leuke dingen te doen en goed naar elkaar te luisteren.

Jij wilt graag praten met je partner en vraagt je af hoe je daarvoor kan zorgen? Heb je ooit bij hem aangegeven dat je het leuk vindt om eens een goed gesprek te hebben met hem? Heb je wel eens gevraagd aan hem hoe hij zich voelt, dat botheid kan een betekenis hebben. Hij kon eerst wel goed praten en nu niet? Zou dat niet juist komen door de problemen die zich hebben afgespeeld? Je zou het eens met hem kunnen bespreken en niet direct over je eigen gevoelens beginnen, deze man wilt ook gehoord worden. Niet te veel pushen, want dat forceert alles. Misschien kun je er beter eerst voor zorgen, dat ook hij zich op zijn gemak voelt bij je, zodat hij zichzelf juist open gaat stellen voor je. Neem er rustig de tijd voor en geniet van de tijd samen, deze mag ook best kostbaar zijn!!

Veel succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om terug nader tot elkaar te komen na een moeilijke periode in een relatie, helpt vaak een heel andere omgeving. Bijvoorbeeld een weekendje weg van de dagelijkse beslommeringen kan helpen om gesprekken terug op gang te krijgen.

Zeker in deze tijd van het jaar kan het heel ontspannend zijn om enkele dagen in de natuur door te brengen. Een wandeling in een bos nodigt uit tot een gesprek. Wat ik dan vaak doe is plots stoppen om mijn man een knuffel te geven en iets liefs te zeggen. Vaak komt daardoor een intiem gesprek op gang, dat inderdaad nodig is in een goede relatie.

Wat je nooit mag doen is verwijten maken. Ontwijk tijdens eerste gesprekken de moeilijke onderwerpen. Probeer te praten over de positieve dingen aan je vriend/man. Zeg waarom je verliefd bent geworden op hem. Haal herinneringen op aan lieve of grappige gebeurtenissen en hoe gelukkig jullie toen waren.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je tips! Maar ik vraag me wel iets af.. Als ik vertel over hoe het was, hoe gelukkig we toen waren etc... Dan klinkt het voor nu allemaal noujuist zo negatief want we weten beide dat het nu niet zo is als toen. Is dat niet noujuist demotiverend om te doen of zeggen dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan in die zin motiverend werken dat je dat geluk terug wil. Maar dat kan alleen als hij ook moeite wil doen om daar aan te werken. Als hij niet wil, heb jij in ieder geval jezelf niets te verwijten. Jij wil jullie relatie redden. Vraag aan hem of hij dat ook wil. Zegt hij "ja", dan zal hij toch terug met jou moeten praten, anders werkt het niet.....
Zet de trots aan de kant...
en vertel hem, wat er op je hart ligt...
Vertel hem ook, dat je hem niet kwijt wil raken!
Dat je van hem houd, anders zou je dit niet aankaarten
En het geeft niet als je moet huilen

Probeer hem niet te veranderen, maar probeer ook het van zijn kant te zien...
Als het niet helpt, zal je er een punt achter moeten zetten.
Misschien zitten jullie wel te dicht op elkaar!
meestal helpt het als je weer ff tot jezelf kan komen...
weer ff helder kunt nadenken!
En het hoeft niet voor altijd te zijn, uit elkaar gaan...
Maar misschien is een weekje al genoeg...
Je beseft pas wat je mist, als je het niet meer hebt...
Liefde is iets, wat ontzettend mooi kan zijn, aan de andere kant kan het je ook kapot maken!

Blijf voor ogen houden, dat jij het belangrijkste bent in je leven!!! (en dat is niet egoïstisch!)
Jij moet zorgen dat je gelukkig bent, gezond en minstens 80 wordt!
Je heb maar 3 keuzes, zeg ik altijd maar:
1 Ga er aan onderdoor...
2 Leer er mee leven...
3 Vecht ervoor! En sta er boven!

Groetjes Moonflowertje ;)

Als het niet helpt allemaal... jij hebt in ieder geval, je best gedaan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je tips en mooie woorden!
Als jullie allebei voor de relatie willen gaan zou ik gewoon ook helemaal lekker opnieuw beginnen.Ik kan me nl voorstellen dat je na een moeilijke periode even niet zit te wachten op nog meer ingewikkelde gesprekken. dat die er weer moeten komen is duidelijk maar waarom niet weer beginnen als in het begin? lekker uit (eten) gaan, bioscoopje, strandwandeling en dan gewoon "los"
Laat hem dan ook zien dat het ook weer leuk kan zijn en daarin vertrouwen met elkaar opbouwt, dus ook het vertrouwen dat er ook een keer een moeilijker gesprek is maar ook de wetenschap dat er ook leuke dingen gebeuren met en tussen jullie
heel veel liefde en geluk gewenst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je lieve en mooie reactie! :)