Is dit een reden om naar de politie te gaan? ( beschrijving )

Ik heb deze vraag gister ook gesteld maar toen was die verwijdert dus ik stel hem op nieuw.

Mijn broer doet de laatste tijd heel dreigend naar mij en ik wordt er echt bang van, omdat het soms ook niet alleen bij dreigen blijft. Ik had een keer een discussie met hem en hij werd in een keer zo boos dat hij me zo hard duwde dat ik met mijn hoofd tegen de brievenbus aan viel en een snee in mijn wenkbrauw kreeg. Blijkbaar heeft hij daar niet van geleerd want laatst duwde hij me op de grond toen ik mijn tanden aan het poetsen was. Hij scheld me altijd uit en zegt dat, best grof maar ik zeg het, als ik mijn [verwijderd door moderatie] niet houw dat hij me slaat en dan komt hij dreigend voor me staan, en gister had ik weer een discussie met hem en dan zegt hij van ja moet je nu klappen of later beter hou je nu je smoel dicht, en dan durf ik ook echt niks meer te zeggen, en toen kwam hij voor me staan en zegt hij; ik hoop dat je [verwijderd door moderatie] krijgt in je [verwijderd door moderatie]. Hij duwt me heel vaak echt gewoon op de grond. Ik kan er niet meer tegen en zit er echt aan te denken om aangifte te doen, want ik vind het niet fijn om bedreigd te worden en ook nog eens echt pijn gedaan wordt door hem. Mijn ouders zijn gescheiden en ik heb ook nog een andere broer, die is om dezelfde reden bij mijn vader gaan wonen. Mijn moeder zegt er altijd wat van maar het heeft geen nut. Ik ben 15, mijn broer waar het om gaat is 17, en mijn andere broer is 20.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.6K

Antwoorden (12)

Je kan meestal op school naar een vertrouwingspersoon gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de politie weinig kan doen, kun je je vader en je oudste broer niet om hulp vragen?
12 jaar geleden
vraag de slachtofferhulp huiselijk geweld.

Toegevoegd na 1 minuut:
Steunpunt Huiselijk Geweld

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook zon broer, toen hij 17 was deed ie precies hetzelfde. Maar naar mate hij ouder werd (hij is nu bijna 21) hield het op, het slaan enzo tenminste nu scheldt ie af en toe nog heel erg. Mijn ouders hebben er van alles aan gedaan maar dat heeft niet echt geholpen naar mijn idee, denk dat t je broer zelf echt moet veranderen wat wel even duurt..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind het echt een moeilijke situatie.
je kan miss met je moeder/vader praten, gwn beide proberen.
je kan ook de kindertelefoon bellen: 0800 0432
je denkt nu van "kindertelefoon" maar je kan het altijd proberen, en je bent ook nog een kind.
politie zou ik niet doen want het is je broer, ik snap je wel maar het blijft je broer, als hij iets zou stelen of moord zou plegen dan zou ik wel gaan.
maar je hebt verschillende organisaties die omgaan met kinderen die gepest worden.

probeer dit allemaal even en stuur me daarna even bericht.
en wat die andere ook zei, je kan ook naar de vertrouwens persoon op school.
gwn proberen, niet denken: las ik er heen ga dan moet ik huilen en dat wil ik niet. (heb ik wel soms)
jemoet het gewoon doen, hun begrijpen je

heb echt medelijden met je en succes

groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen zaak van de politie, maar je moet het er niet bij laten zitten. Je moet je wel veilig kunnen voelen in je eigen huis.

Het feit dat je oudere broer van 20 het huis heeft verlaten voor een kerel van 17, zegt mij dat er met die broer van 17 iets mis is. Dit kan te maken hebben met de scheiding, etc. Probeer in ieder geval je hele familie erin te betrekken.

Als je eens lekker neutraal met iemand over deze kwestie wilt praten, raad ik je aan naar Buro Slachtofferhulp te gaan. Zij hebben geheimhoudingsplicht en je kan altijd met ze praten. Bovendien hebben ze ervaring met zulke zaken.

http://www.slachtofferhulp.nl/geweld/Delicten/Bedreiging/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoals ik al zei dus.
Heftig..

Je moet wel even stil staan bij het feit dat hij het niet zomaar doet.. Snap je?

Of hij is lichtelijk gestoord, maar dat sluiten we uit.

Overleg het met je ouders, met je andere broer.. Mischien is het toch verstandig dat je óók bij je vader gaat wonen..

Je kunt het proberen, maar ik denk niet dat ze er veel aan kunnen doen, of zullen doen.. Het ligt namelijk anders bij familie + Hij is minderjarig.. etc.

Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aj.. Er zijn instanties die hier iets tegen doen.. Steunpunt Huiselijk Geweld
0900 126 26 26 Als het goed is kunnen zij je helpen en/of advies geven. Geef de ''thumbs Up'' maar aan Blieje :)
Ik weet niet of je uit België of Nederland komt, maar hier toch een ondersteunend antwoord:

Je kan inderdaad met deze opsomming van feiten naar de politie stappen. Hoewel:

In feite riskeert je broer geen gevangenisstraf, aangezien hij minderjarig was op het moment dat de feiten zich voordeden. Minderjarigen vallen onder de "jeugdbeschermingswet" van 1965 en krijgen, in plaats van een "volwassen" straf een heropvoedingsstraf. Minderjarigen worden ook ondergebracht in een jeugdinstelling. Slechts in héél uitzonderlijke omstandigheden (bijvoorbeeld bij moord, maar dan nog is het meestal uitzonderlijk), worden minderjarigen 'uit handen' gegeven en moeten ze voor een volwassenenrechtbank verschijnen. In het geval van slagen en verwondingen zou dat de "correctionele rechtbank" zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou verstandig zijn als je moeder hem eens flink aanpakt met desnoods je vader erbij.
Het is te hopen dat ze dan tegen hem zeggen dat als hij hiermee door blijft gaan,hij het huis kan verlaten want dit is niet normaal meer.
Dit gedrag is niet te tolereren en hier moet iets aan gedaan worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk zeker wel dat je dit verhaal kan neerleggen bij de politie. De politie gaat dan eff een praatje maken met je broer , want jou moeder kan hem niet aan en dit gedrag van hem is ONTOELAATBAAR . Hier moet iets aan gebeuren , waarschijnlijk is het zo dat de politie wel indruk op hem weet te maken en je ook bij je moeder . Wat je broer doet is gewoon mishandeling , en dit kan niet doorgaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan wel degelijk een zaak voor de politie worden. Tenminste als jij aangifte gaat doen van huiselijk geweld. Ten alle tijden hij heeft met zijn handen van jou af te blijven en zich normaal te gedragen.
Je kan niet gaan afwachten of dit gedrag en de losse handjes van hem ooit stoppen.
Praat met een vertrouwenspersoon op school of elders en ga in ieder geavl een praatje maken op het politiebureau zodat ze in ieder geval van de situatie afweten.
Succes, meid
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit valt onder huiselijk geweld. Op het moment van die brievenbus hadden er al maatregelen genomen moeten worden. Praat met je moeder dat je je thuis niet veilig voelt en dat ze met je vader moet praten. Het is "of je broer eruit of jij". Je kan je moeder zeggen dat als ze niet wil zorgen voor een veilig thuis voor jou dat je zelf maatregelen treft maar dat dat minder goed yal uitpakken voor je broer en je moeder. Aan haar de keus.