Hoe kan je iemand in gedachten loslaten?

Ik ben verliefd op mijn buurman, die altijd vriendelijk is. Maar, sinds hij een vriendin heeft, is de situatie getemperd: geen praatje meer, geen aandacht meer. Hij zit in mijn hoofd, en het lijkt wel of ik er slaaf van ben. Ik hoor het als hij thuis is, ik hoor het of zij er is of niet, ze hebben een lat-relatie. Ik passeer elke dag zijn voordeur, onze wagens staan dicht bij elkaar. Ik wil het aanvaarden en loslaten, zo kan ook ik verder, maar hoe doe je dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K
Kristal
12 jaar geleden
Mooie Avatartekening heb je... :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-) dankjewel

Het beste antwoord

Als je dat ECHT wilt, hem in gedachten loslaten zou je daar bewust aan kunnen werken.

Even afstand nemen in de vorm van een (kleine) vakantie kan vaak heel goed helpen om los te laten. Je kan (daarbij) ook op de volgende manier loslaten:

Zoals je het beschrijft lijkt het voor mij alsof je energetisch met hem verbonden bent, onzichtbaar maar zeer verbonden. Wat je kan doen is hem een brief schrijven waarin je precies vertelt wat je voor hem voelt en ook dat je nu afscheid van dat gevoel wilt nemen omdat je zijn nieuwe relatie niet in de weg wil staan en omdat je zelf ook verder wilt. Je kan alles precies zeggen hoe het voor je voelt want hij zal die brief nooit lezen.
Creeer dan een rustig plekje in je huis of tuin en ga daar zitten op een manier die voor jou prettig is.. Leg de brief voor je neer. Probeer je te ontspannen en vraag je af hoe de energieverbinding tussen jullie eruitziet. Zie het voor je. Bekijk het goed. Bedenk dan of je de verbinding echt wil doorbreken, ook al doet het pijn.
Zo ja, doorbreek het dan. Knip in gedachten met een schaar de verbinding door.
Of doe het op een andere manier die je meer aanspreekt, maar doe het met zachtheid naar jezelf en hem toe.
Verzorg met liefde in gedachten de plek waar de aanhechting zat. Neem even de tijd om te voelen hoe het is nu je de energielijn heb doorbroken. Je energie zal nu niet meer steeds naar hem toevloeien maar je kan het weer zelf gebruiken voor je eigen doeleinden.
Soms kan een verbinding zo sterk zijn dat je het later nog eens moet doen, maar dat merk je vanzelf.
Daarna kan je de brief verbranden, eventueel in de papierversnipperaar, of op een andere manier loslaten. Verbranden zuivert en is een goede methode maar als het voor jou niet veilig voelt kan je ook een andere manier verzinnen om de brief los te laten.
Eindig je handelingen met een glimlach.

Deze handeling is natuurlijk niet permanent. Je kan er altijd weer bewust voor kiezen om de verbinding weer aan te gaan maar voor nu heb je een manier om weer verder te gaan met je eigen leven.

Praktisch gezien zou het kunnen helpen om de muur tussen jullie huizen geluidsdicht te maken met een voorzetmuurtje. Ik heb dat zelf ooit eens gedaan en het hielp goed maar ik weet natuurlijk niet of het mogelijk is bij jou.

Sterkte in ieder geval en ik wens je een fijne toekomst toe.
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal, ik vind het een mooi antwoord. Dikke +!
Ken deze methode ook, maar ik plaatste een roos op de plaatsen waar de aanhechting zat (zowel bij mezelf als bij de ander) en tussen ons in strooide ik ook een paar rozen. titiene, ik hoop dat je hier wat mee kunt. Het werkt echt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga dit uitproberen. Bedankt!
Kristal
12 jaar geleden
@Natha, ja dat is een mooie aanvulling over die roos, dan laat je los in en met liefde. @Titiene: het gaat je vast lukken, misschien moet je het een paar keer doen maar misschien is 1 keer genoeg, dat voel je zelf wel :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zinnetje: Als je echt wil, hem in gedachten loslaten, zou je daar bewust kunnen aan werken, vind ik zo raak. En dan als aanvulling een paar ideeën, goed antwoord.

Andere antwoorden (6)

Woont er aan de andere kant niet een Leuke buurman?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is best een moeilijke taak die voor je ligt!
Normaal kun je fysiek afstand nemen, jij moet het op gedachtenkracht doen.
Je hoort hopelijk toch geen slaapkamergeluiden, hè? Dat zou pas echt walgelijk voor je zijn!

Wat weet je eigenlijk van hem? Hij is aardig, ziet er in jouw ogen goed uit, is je buurman, leuk huis misschien, maar verder..?? Wie weet is hij in een relatie wel een stomme beer met stinkvoeten en muffe oksels. Denk je eens in dat je de hele nacht die okselgeur moet snuffen!
Wat ik hiermee wil zeggen is, misschien kun je voor jezelf wel een beeld vormen wat een beetje grappig is, zoals dit met die oksels. Telkens als je hem ziet, denk je daaraan.
In plaats van dat je in katzwijm valt.

Je hebt verder niks met hem gehad, toch? Dus hebt geen mooie herinneringen aan een mooie liefde? Dat zou pas echt lastig zijn, joh!

Je begeert hem, wat je begeert wil je hebben, maar soms lukt dit nu eenmaal niet. Dan moet je jezelf daar maar bij neerleggen. Maar dit is en blijft moeilijk want juist die begeerte kan zo heel sterk zijn.

Zet een muziekje op, zodat je wat bent afgeleid van zijn geluiden.
Nodig zelf eens een leuke man uit die wel beschikbaar is.
Maak lol met jezelf of met vriendinnen!

En als je dan eens een leuke man gevonden hebt, geef hem dan eens een lief kusje voor het raam van je buurman. Niet om hem te pesten, maar om het voor jezelf af te sluiten.

Toegevoegd na 4 minuten:
Oh, ik heb dit ooit eens met een manager gehad.
Die zag ik ook dagelijks, viel zowat flauw als hij het kantoor binnen kwam lopen.
Ben toen met hem en andere collega's een keer gaan stappen. Hij woonde in de stad dus we namen met zijn allen nog een afzakkertje in zijn huis.
Ik dacht: hmmmmmmm, als ik nu eens blijf plakken daar!
Maar toen ik zijn huis binnen kwam, was ik meteen genezen. Zo'n vieze bende had ik nog nooit gezien!
Ik moest plassen en de wc zat vol met remsporen.
Dat had ik nu echt niet achter die onberispelijke manager die altijd zo lekker rook en die ik zo begeerde gezocht.
We kwamen wat meer in gesprek en hij bleek totaal niet mijn type.
Ik heb lekker thuis geslapen die nacht ;)

Iets wat je begeert, kan dus in werkelijkheid heel erg anders zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je wil loslaten, moet je daar ook bewust voor kiezen! Dat betekent geen contact want anders hou je het niet vol.
Wil je dit echt? Wat zegt je hart? Kent hij jouw gevoel?
Zo niet, confronteer hem er mee en misschien blijkt er uit dat het aleen "gewoon vriendelijkheid" was en meer niet.
Besef dan dat jij blijkbaar niet diegene was die hij zocht.
Zeker weten dat je de moeite waard bent en zoek wat afleiding om de aandacht op jou te laten richten van iemand die wel zijn tijd en liefde aan jou wil besteden.
Besef dat jij in ieder geval niet diegene bent die je buurman zocht. Beetje verdrietig misschien, maar waarom jezelf kwellen en het leven voorbij laten gaan? Hij gaat ook wel verder en heeft zijn plezier en geluk.
Gun dit hem en besef dat ieder zijn eigen geluk moet maken en zoek het in afleiding zoals buitenshuize activiteiten of wandelen. Laat het in ieder geval geen obsessie blijven, jij zit er mee, hij blijkbaar niet.
En.... verliefdheid is een fijn gevoel, maar verre van de werkelijkheid. Echt aandacht krijgen is pas echt als ie voor altijd is, en niet zoals bij hem nu voorbij omdat ie iemand "heeft".
Leef! Jij bent jij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt wel of je hier dubbel in bent.

Je ratio wil het loslaten (heel verstandig natuurlijk) maar je gevoel klampt zich aan hem vast.

En het klinkt, of je gevoel dat bijna obsessief doet nu JIJ hebt besloten hem los te laten.

Volgens mij moet je proberen de ruzie tussen je gevoel en je ratio te beeindigen.

Daar zijn vast mooie cursussen voor maar ik zou denk ik ergens prettig gaan zitten en een soort "gesprek" (klinkt wazig ik weet het) voeren tussen deze 2.

Laat ze allebei maar eens uitleggen WAAROM ze willen wat ze willen.

Wat er dan hoop ik duidelijk wordt, is dat je gevoel, niet wil loslaten OM HET LOSLATEN, dat is eng/naar enz. NIET vanwege het gevoel voor deze man. Als je ratio dat nl echt wil loslaten gebeurt er ook iets met je gevoel (alleen die werkt het proces tegen)

sterkte, lastige situatie
12 jaar geleden
Afleiding zoeken, dingen gaan doen zodat je niet meer aan hem denkt. Bijvoorbeeld met een vriendin de stad in of wat anders gaan doen en wie weet kom je daar wel een leuke man tegen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon accepteren, dat jij degene bent die verliefd op hem is en niet andersom.Maar dat hij al heeft laten blijken een vriendin mee naar huis te nemen, zal je zeker moeten respekteren, omdat niet hij, maar jij in kwestie de persoon bent die overspoeld is met gevoelens van verliefdheid. En of dat ook het geval is bij hem, zeker niet, bovendien is het helemaal niet raadzaam hem je verliefdheid kenbaar te maken, omdat je als antwoord zal krijgen dat hij al een vriendin heeft. Zulke mannen waar je verliefd op bent en je niet zeker weet of het wederzijds is, zijn vaker geneigd misbruik te maken van vrouwen die hem de liefde betuigen. Mijn advies, leef je leven of je ook een vriend mee naar huis wilt nemen is up to you en als je hem nog niet uit je gedachten kunt halen, wees blij dat je iemand lief kan hebben of op iemand verliefd kan zijn en volg de zaken hoe hij met zijn lat-relatie vriendin overweg gaat. Misschien verdient die man jou niet eens en wenst hij al lange tijd zo'n vriendin als jou te willen, maar hem jouw verliefdheid kenbaar te maken....nooit! Succes.