Kan het dat je zo bang bent om iemand kwijt te raken, dat het juist gebeurd?

Ik heb nu bijna 2 jaar een relatie met mijn vriend, de eerste 1.5 jaar was ik ontzettend verliefd, nu zijn de kriebels weg. Die zijn weg gegaan na dat we een weekje samen op vakantie waren. Die vakantie was super maar eenmaal thuis kwamen de twijfels. Ik ben heel erg aan hem gehecht geraakt in die week (we zagen elkaar elke dag) maar na die week werd dat weer minder. Ik hou ontzettend veel van hem en zou niet weten wat ik zonder hem moet. Ik denk dat ik zo gehecht aan hem ben dat als ik hem niet zie bang ben om hem kwijt te raken. Na de vakantie ging ik weer naar school, en ik zit ook nog eens bij mijn ex in de klas. Omdat ik bang ben om mijn vriend kwijt te raken, ben ik daar zo mee bezig dat ik bij alles twijfel. Ik voel veel spanning bij mijn ex, maar zou dit kunnen komen omdat ik zo twijfel, dat ik het voor mezelf kapot maak, door meer aandacht aan andere dingen te geven?, Ik zie mijn ex nu heel vaak voor mij, terwijl ik aan mijn vriend wil denken, ik ben zo bezig met dat ik moet denken aan mijn vriend dat ik er niet meer van geniet. Dat is hetzelfde als met houden van. Als ik aan iemand anders denk heb ik het gevoel dat ik vreemd ga. En nu denk ik dus automatisch veel aan me ex, en ben ik bang dat ik verliefd op hem ben, terwijl ik 100% zeker weet dat ik voor mijn vriend ga. Ik weet alleen nu niet wat ik moet. Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik ben overigens nooit verliefd geweest op die ex, het is ooit even uit geweest tussen mij en mijn huidige vriend,

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En toen kwam mijn ex even tussen door.., Heb het ook weer uitgemaakt met hem omdat ik niet over mijn huidige vriend was. Sorry voor het lange verhaal maar ik wilde het graag duidelijk uitleggen.

Het beste antwoord

Volgens mij mag je gewoon een hele hoop niet van jezelf. Je mag niet twijfelen, je mag niet aan je ex denken en ik denk dat je nog veel meer niet mag van jezelf. Het probleem van niets mogen van jezelf is vaak dat je je gedachten er dan niet van los kan maken. Bijvoorbeeld:
IK VERBIED JE OM VANDAAG AAN EEN ROZE AAP TE DENKEN !! JE MAG PERTINENT NIET AAN EEN ROZE AAP DENKEN!!!!!!
Moet jij eens opletten waar jij vandaag almaar aan denkt..
probeer het maar eens serieus.
Weet je, verliefdheid, vlinders in je buik gaat altijd over, jammer enerzijds, ook wel weer wat rustiger anderzijds.
Het is dus gangbaar dat dat minder is geworden. Maar dan, na de verliefdheid, wat is er dan voor in de plaats gekomen. Blijkbaar liefde/houden van voor je huidige vriend. Dat is een andere fase in jullie relatie.
Het is tegelijkertijd logisch dat je evengoed soms ook gevoelens hebt naar anderen. Lang niet zo diep als die naar je vriend maar het zou wel heel vreemd zijn als niemand je nu meer iets deed. Gelukkig kunnen we ook andere mensen nog aardig/spannend/leuk vinden want anders zou ons gevoel afgestompt zijn en konden we eigenlijk ook niet meer van onze huidige partner houden. Dus wees wat aardiger tegen jezelf, ontspan. Als je een andere jongen aardig vindt ga je niet vreemd maar vind je gewoon een andere jongen aardig, dat is alles.
Neem jezelf morgen eens voor om NIET aan je huidige vriend te denken, probeer direct elke gedachte aan hem weg te dringen. Doe het serieus. Dan zal je zien wat er gebeurt.
Dan snap je dat het je eigen "niet willen" juist dat in je gedachten laat komen wat je niet wilt.
Oké, als dat zo is, dat je aan je ex denkt, doe dan niet hevig je best dat te veranderen. Vecht er niet tegen. Kijk even naar je gedachte over je ex, zet hem dan in gedachte in een zeepbel, of een transparante ballon en wuif hem vriendelijk na terwijl hij wegdrijft. Doe dat ook met je twijfels als ze van geen waarde zijn.
Dan maak je er iets ontspannends van en word je er niet zo gefrustreerd van.
Heb het goed met je vriend.
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou inderdaad best kunnen dat ik weinig van mezelf mag. Ik zou proberen om mijn gedachten met rust te laten en niet er constant mee bezig zijn. Bedankt voor dit antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord heeft mij geholpen, in moeilijke tijden zou ik dit antwoord nog vaak doorlezen

Andere antwoorden (2)

Jeetje. Begin maar eens met wat minder te denken/twijfelen.

Het kan allemaal heel gemakeelijk zijn maar je maakt het jezelf te moeilijk. Volg je hart en maak je voir de rest vooral geen zorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"kwijt raken" is op zich al een vrij moeilijk gegeven, dus je vraag is erg complex.

Je hebt het wellicht vooral over emoties. Een relatie is immers op termijn niet iets dwangmatigs, maar iets waarvoor je kiest. Een nieuwe auto is na vijf jaar niet zo nieuw meer, maar toch zijn er veel mensen die er blijven van genieten zoals nieuw, andere mensen raken dingen nu eenmaal sneller beu en zijn dan ook dikwijls minder 'relatiebekwaam' (klinkt wellicht brutaal, maar het is eigenlijk normaal, zoiets moet je leren).

Je kunt immers ook nog op een derde verliefd worden. De gemiddelde verliefdheid duurt maximaal 3 jaar, tenzij je overgaat tot echte liefde, waarbij je 'tevreden' bent met je partner, en hopelijk is dat wederzijds, anders kun je erg diep gekwetst raken.

Dat is dan ook de eerste vraag die je je moet stellen: "Ben jij tevreden met je partner, en is je partner tevreden met jou. Zijn jullie tevreden met jullie relatie?

Die vraag moet je dan kaderen tegenover je gedachten tegenover je ex, die je ZEKER EN VAST moet uiten aan je partner. In een goede relatie is het uitpraten van angsten en twijfels, net vooral deze moeilijke, de enige mogelijkheid om verder te groeien NAAR elkaar, of eventueel UIT elkaar (als een van beide partners zo'n gesprekken niet aankan en te emotioneel blijft).

Een huwelijk is immers niet gebaseerd op emoties, want anders zou geen enkel huwelijk standhouden. Materieel ga je meer en meer samen opbouwen, eventueel zelfs kinderen, en dan moet je zo onbaatzuchtig zijn dat je relatie boven je eigen gevoel moet gaan, of dat je relatie zelfs in doel van de maatschappij (minstens opvoeding van kinderen en voor die duur ervan) moet staan. De maatschappij stelt dat natuurlijk verkeerd voor, en de jongeren krijgen nu meestal meer een idee van egoïstische ouders, maar geloof me vrij: er zijn veel koppels die al hete vuren doorstaan hebben en in liefde toch samen oud worden.

Maar van die goede dingen hoor je niet zoveel.

Samengevat: je angsten kunnen waarheid worden, maar dat is omdat je dan zelf in die richting stuurt en jezelf 'goed praat' in de ene of andere richting. Praat samen met je vriend en kom er samen uit of kijk of hij misschien ook al eens zo'n periode heeft meegemaakt.

PS: Soms zien we enkel de 5% die slecht gaat in een bepaalde periode, en vergeten we de 95% die altijd goed ging met onze partner. Zelfs gescheiden ouders vergeten dikwijls dat bijna al hun kinderen in pure liefde gemaakt werden, en de wrevel nadien kwam!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik en mijn partner praten er veel over, en komen er ook altijd wel uit. Alleen als hij weer naar huis gaat begint de twijfel weer. Ik weet dat ik moet minderen met twijfelen maar het is erg moeilijk, als je er 'gewend' aan bent geraakt. Je kunt niet meer stoppen met denken, klinkt raar, maar het is toch echt zo. Ik hou veel van mijn vriend en zonder hem zou ik echt niet willen/kunnen