hoe kan ik het beste tegen mijn vriend zeggen dat ik hem niet meer begrijp en dat ik denk dat hij vreemd gaat?

ik wil me vriend niet kwijt ik hou zo veel van hem!! maar volgens mij gaat hij vreemd:( en ik begrijp hem helemaal niet meer;s 1 ding is zeker hij gebruikt me... hoe moet k dit alles aan hem uitleggen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K

Antwoorden (13)

Zeg dat je het beste wil voor jullie 2 en dat je dit goed wilt oplossen en noem je probleem op..
Hopelijk voor je begrijpt hij je dan en zegt hij zijn verhaal hopelijk voor je komen jullie er dan uit samen..
Groetjes, Iclean
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij moet hem niks uitleggen. Hij moet jou uitleggen wat er allemaal is gebeurd. Ik zou hem gewoon zeggen dat je een goed gesprek wil gaan voeren. In dat gesprek leg je hem uit wat je dwars zit. Als hij slimmer is dan een slak dan zal hij niet boos worden en antwoorden op je vragen. Als hij heel boos wordt, dan raad ik je aan om afstand van hem te nemen. En heel belangrijk: Laat elkaar uitpraten en respecteer elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel erg bedankt hier heb ik denk echt wat aan:) ik ga eerdaags een gesprek aan. Ik hoop dat hij ook begrijpt hoe ik me voeld zo nee dan hoef ik hem nooit meer te zien:) nogmaals heel erg bedank
Zeg hem dat je denkt dat hij vreemd gaat, maar dat je hem niet kwijt wilt. dat je weet dat hij je gebruikt, maar dat je dat toelaat omdat je zoveel van hem houdt, en hem niet kwijt wil.

(vraag me wel af waarom je iemand die je niet vertrouwt niet kwijt wil, maar dat zou geen antwoord zijn)
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het waarom? jezelf afhankelijk voelen en afhankelijk maken van iemand. dat komt ZO vaak voor, daarom laten mensen het soms ook heeeel ver gaan.
Vraag het hem, gewoon op een rustige manier en vertel alles wat je aan hem kwijt wilt..

Reageert hij boos!? En ontkent hij alles, dan zou ik goed gaan nadenken wat je toekomst betreft.. (Boos worden en ontkennen of erover heen praten zijn (vaak) punten van ontrouw.)

succes met alles. Ik hoop dat je er naast zit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"als hij boos wordt en ontkent nadenken over hun toekomst"? Als hij zelf weet dat het niet zo is en zij het alleen van een ander heeft of het gevoel heeft zonder bewijzen vind ik het terecht dat hij boos wordt. Niemand wil zonder bewijs van iets beschuldigd worden van iets wat hij niet gedaan heeft. En als hij dan eerlijk is en zegt dat hij het werkelijk niet gedaan heeft zou hij moeten liegen en maar bekennen en excuses maken anders zou ze maar weg moeten? Mooi is dat. Eerst bewijs dan beschuldiging en dan gesprek, anders niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat voeg ik erbij toe? Lees je niet ofzo??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die toevoeging die je erbij zette verandert de manier hoe jij het zou oplossen niet. Maar wat kunnen mensen slecht tegen een beetje commentaar zeg phoeh, geen min voor je antwoord dan maar je reactie hierboven dan...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gelijk heb je Dub! als dit de manier moet zijn om van gedachten te wisselen.... aan geven.... haha, nou dan is het bij sommigen wel HEEL duidelijk. meteen maar in de verdediging en met de vinger naar een ander wijzen. vragen hoe of wat iemand bedoeld lijkt soms zooo moelijk. invullen daarentegen..... dat is weer een eitje!! iets wat niet zo is VALT niet te ontkennen, maar dan is het domweg een verdediging die iemand zelf uitlokt. wie wordt daar nu niet pissig van op een gegeven moment? tja, en zou je dan zeggen dat het vaak ontkennen een teken is 'van' is het niet gek dat er stront aan het knikkertje komt. dus als iemand ontkent over de toekomst na gaan denken.... heel verstandig!! maar dan wel op de manier van een eigen bijdrage hebben in de relatie natuurlijk, want anders kan die toekomst weleens erg moeilijk gaan worden (en niet alleen voor jezelf!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Eucalypje. Stel dat dit alleen maar een vermoeden is (zoals ze zegt weet ze het niet zeker), dan kan ze het vragen maar gezien ze dus geen bewijs heeft (behalve weggedrukte pagina,s op internet bijvoorbeeld, of stilvallende telefoongesprekken of gewone fluistergesprekjes die zij niet mag weten), misschien wil hij haar wel verassen voor haar verjaardag of een speciale dag maar omdat hij dat niet wil zeggen maar wel eerlijk ontkent niet vreemd te gaan zou hij liegen en moet je maar gaan twijfelen en bedenken of je nog met hem verder wilt. Zoiets heb ik bij mijn buuf meegemaakt pas.
Als je zeker weet dat hij jou enkel maar gebruikt en het bovendien vaststaat dat hij overspelig is, zou ik niet de moeite nemen hem uitleg van MIJN standpunt te geven.

Hij is verkeerd bezig en van hem hoort daarom een verklaring, een uitleg, een EXCUUS te komen en zeker niet van jou..

Als je hem niettemin een uitleg wilt geven..begin dan met te vragen naar het ´waarom van zijn daden´

Als hij dan uitgepraat is, geef jij aan dat zijn handelingen alsmede zijn gedrag jou bitter tegenvallen en dat je het vanwege zijn handelingen en gedrag uitmaakt.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en nog eentje :)
Je hebt een zeer lastig dilemma. Je weet zeker dat je vriend je gebruikt, maar je wilt hem niet kwijt. Je denkt ook nog eens dat hij vreemd gaat? Probleem probleem.

Ik weet dat je hem niet kwijt wilt, maar lieve schat, je bent te goed voor hem. Je weet zeker dat hij je gebruikt, dat is geen liefde.

Je moet naar hem toe gaan en rustig met hem gaan zitten. Tegen hem zeggen dat als hij om je geeft, hij heel erg eerlijk moet zijn tegen je. Vertel hem daarna wat je denkt, dat hij vreemd gaat. Hij zal daar een reactie op geven. Maar laat je niet inpakken door hem.

Je moet hem ook eerlijk vertellen dat je dingen aan hem niet meer begrijpt, vertel gewoon alles wat je dwars zit. Dit moet toch kwetsend zijn allemaal. Wees eerlijk, wees boos. Die vriend van je hoort niet zo met je om te gaan.

Ik hoop dat je eruit komt. En nog een goed advies voor je. Als je gaat praten met hem en je wordt toch boos, blijf wel rustig. Ook als hij wel gaat schreeuwen of wat dan ook. Probeer rustig te blijven, want als je gaat schreeuwen is het gesprek eigenlijk al afgelopen. Ik neem aan dat je iets wil bereiken en met schreeuwen wil dat vaak niet lukken. Dit weet ik uit eigen ervaring.

Sccs.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel erg bedankt k denk zeker dat ik er wat aan heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen dank, ik weet hoe het voelt.
Wat uit je beschrijving naar buiten spríngt is : één ding is zeker hij gebruikt me.....

Hoe gebruikt hij jou dan? Vindt hij je wel makkelijk om te 'hebben' als vriendin? Ben jij een soort hotelkamer met minnares, avondeten, ontbijt en laundyservice voor als het meneer zo uitkomt?

Onthoud één ding heel goed ( en dit leest niet leuk, maar het is helaas zo....) : iemand kan een ander alleen maar gebruiken, als die ander dat toelaat!!!

Dus eigenlijk zou je beter kunnen schrijven ( en zéker die knop in je bolletje omzetten!!) : één ding is zeker : ik laat me gebruiken.....of : één ding is zeker : ik sta hem toe mij te gebruiken.....

En deze toestemming van jou, het hem mogelijk te maken je te gebruiken, is denk ik de basis van een heel scheve relatie, waarin jij véél te veel van jezelf weggeeft aan iemand, die dit ten eerste niet waarneemt of waardeert, en het ten tweede blijkbaar niet verdient, maar het zich laat aanleunen, en er net zo makkelijk nog een juffrouw bij zou kunnen pakken, als het hem zo uitkomt.

Als je van jezelf een deurmat maakt, wordt er over je heengelopen. En zeg nou zelf : wie houdt er nou rekening met de gevoelens van een deurmat?

(Als je denkt : die heeft makkelijk praten : nee....niet makkelijk. Ik ben hier zelf geweest. En weet dus uit ervaring, hoe oneindig machteloos je je voelt.
Toen ik een keer tegen hem zei, dat hij mij meer moest respecteren om alles wat ik voor hem deed, keek hij mij uiterst verbaasd aan, en meende : respect moet je verdíénen......)

Het allereerste wat je denk ik moet doen, is ietsje minder van hem houden, en een heleboel meer van jezelf.
Want als je heel eerlijk bent : is hij al jouw liefde wel waard? Hij neemt blijkbaar niet eens de moeite zichzelf aan je te verklaren, zodat je het gevoel hebt hem echt te kennen en te begrijpen....

Misschien gaat hij vreemd, misschien ook niet. Eigenlijk is véél belangrijker, dat hij véél te weinig in zijn relatie met jou investeert, dat jij je zo voelt. Het klinkt voor mij zo, alsof deze relatie voor jou een eenzaam avontuur is!!!

En jij bent de enige, die hier iets aan kan veranderen.
Ga nadenken, en vooral : ga aan jezélf denken. Always look after number one : jijzelf.
Want jij bent de enige vriendin, die je je levenlang bij je zult hebben, dus zorg goed voor haar!!

En laat never ever iemand met stijgijzers over je hart lopen.

Realiseer je héél goed, dat JIJ alleen het recht hebt je eigen keuzes te maken hoe jij je leven wilt leven. En niet hij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zit in een soortgelijke situatie. Relatie is daarom sinds twee weken voorbij. Partner ging doorlopend vreemd. Jouw antwoord raakt me diep omdat het zo helemaal waar is. Heb nu het voornemen om, als ik ooit nog een relatie mag krijgen, dit niet meer te laten gebeuren (maar of dat zal lukken is een tweede natuurlijk).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Anna1963:
Het is nu nog vers en pijnlijk en schrijnend, maar als je weer sterk op je eigen vleugelkracht gaat vliegen, zal je merken, dat je een soort antenne hebt ontwikkeld voor mannen, die meer nemen dan geven....misschien krijg je ook, net als ik, een gevoel voor wat 'liefde' is :nl : de ander stimuleren de best mogelijke mens te zijn, en niet met een snoeischaar in de weer te zijn, en minstens evenveel te willen geven als je krijgt. Van allebei de kanten....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je opbeurende woorden :-). Het zal ooit goed komen maar op dit moment doet het alleen maar echt pijn nog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk, dat ik weet hoe jij je voelt : langzaam wordt het écht beter....Ik weet nog heel goed, dat ik mezelf onverwacht in een spiegelwand zag dansen in een barretje, precies één jaar na ons 'opbreken', en dat ik dacht : goh!!! ik bén er weer.....Neem de tijd om te helen en sterk te worden!! Het aller,allerbeste!!
Ik zou als ik jou was nog niets zeggen zolang je het alleen denkt. Je kan wel wachten op momenten dat je hem kunt betrappen, dan kan hij ook niet ontkennen en jouw wijsmaken dat je je vergist en jou beschuldigen dat je hem niet wilt vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plussss!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Bas
je denkt dat hij vreemd gaat maar je weet zeker dat hij je gebruikt.

is dit hetzelfde, of speelt dit op 2 verschillende gebieden?
(vreemd gaan en op een ander manier misbruik maken van jou)

Feit: jij houdt van hem.
maar dat wil niet zeggen dat hij alles kan doen en laten.
stel dát hij vreemd gaat (je weet het zeker) kan je hem dit voor zijn voeten gooien. maar dan....
omdat je van hem houdt zal ie miss beloven dat ie het niet meer zal doen, vertrouwen is weg, garantie dat ie het niet meer zal doen is weg.

ik denk: (er vanuitgaande dat hij idd vreemd gaat en misbruik van je maakt)

dat jij van hem houdt weet hij, dat hij je niet kwijt wil weet hij.
daarom kan ie deze dingen doen. hij komt er toch wel mee weg. jij kan het wel aangeven, maar doet water bij de wijn, voor hem heeft het geen gevolgen behalve een gesprek/woordenwisseling.

stel dat ie NIET vreemd gaat. dan maakt ie nog misbruik van je. de relatie is alsnog niet gezond en kan je nu al aangeven dat het niet gezond zal worden als jij niet op de rem trapt. doe jij niets: veranderd er niets en zal het uiteindelijk stuk lopen en ben jij de persoon die jezelf weer op kan zien te bouwen.

dus mijn advies:
laat de gedacht 'houden van' en 'niet kwijtwillen' even los.
bedenk wat JIJ wil, en vooral wat NIET MEER WIL.

hier heeft ie rekening mee te houden. gewoon omdat jij zijn partner bent. dat jij van hem houdt geeft hem geen credits.

als jij die grens voor jezelf weet en hem dit vertelt/hier SAMEN probeert uit te komen zal jij een keuze moeten maken.

OF ik laat over me lopen voor zolang deze relatie nog gaat duren, voel me diep ongelukkig en het blijft pijn doen, OF je zet er een punt achter, kiest voor jezelf, komt voor jezelf op en je gaat door de pijn heen omdat je van hem houdt en niet kwijt wil.

en mocht ie vragen naar bewijzen van vreemdgaan en misbruik van jou maken: jij hoef hem helemaal niets te bewijzen. jij gaat wat aan, een aan HEM of hij jou belangrijk genoeg vindt EN genoeg van JOUW houdt om hier wat mee te doen.

heel veel sterkte en wijsheid toegewenst!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb jij mij mijn relatie (net een paar weken voorbij) om een hoekje gekeken Eucalypje :-)?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, nee, nee... ik ontken álles!! ;-) ik had ooit een partner die omsloeg als een blad aan een boom, dus het is echt mijn aller eigenste ervaring. ;-) en weet je: het is zo'n goede ex, ik had er echt járen eerder een punt achter moeten zetten. zo definitief is het overigens niet hoor.
ik ga zelfs na járen met hangende pootjes terug....
#ALS# ik de losse handjes ooit ga missen, of de vliegende inboedel (prima training voor het reactie vermogen overigens) of voor rotte vis uitgemaakt te worden, óf genegeerd/uitgelachen wil worden, of deel uit wil maken van een soort van harem.
(maar dat gaat echt niet gebeuren) ik weet niet hoe ernstig jouw ex was, en het gaat me ook geen hoepel aan, maar hoop dat het voor jou net zo'n bevrijding is als wat het voor mij destijds was. ;-)) GO GIRL, sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en overal die minnen weer he?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor je opbeurende woorden :-). Het zal ooit goed komen maar op dit moment doet het alleen maar echt pijn nog.
Je geeft aan dat hij je gebruikt...hiermee zeg je al genoeg!
Als hij van je houd gebruikt hij je niet. Houd jij nog van hem of ben je gewend geraakt aan bepaalde dingen in je leven die je niet kwijt wilt? Dit lijkt een achterlijke vraag maar je zult verteld staan van hoeveel mensen bij elkaar blijven vanwege comfort, seks, geld, de kinderen of wat dan ook terwijl de liefde al over was en is.

Ik zou hem heel direct vragen of hij vreemd gaat. Ik zou ook tegen hem zeggen dat ik hem niet meer begrijp. Vraag hem of hij je nog wel leuk vind en zeg tegen hem dat je zijn gedrag niet leuk vind. Zeg hem dat hij je gebruikt en dat jij dit niet meer wilt ( laat dit niet meer toe) want je bent natuurlijk veel meer waard meid! Het kan goed zijn dat hij niets meer van zich laat horen maar dan weten jij waar je aan toe bent.

Wees altijd direct. Laat hem maar uitleggen waar hij mee bezig is en voel of hij tegen je liegt. Als hij liegt en slijmt dan weet je dat je te maken hebt met een gebruiker die alleen maar geïnteresseerd is in dingen die hij van je kan krijgen. Dit heeft niets met liefde te maken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het echt zo is dat hij je gebruikt, dan is er maar 1 uitweg. Uitmaken.
Maar dat moet je dan eerst wel voor jezelf zeker weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een relatie is het uiterst belangrijk dat er sprake is van een goede communicatie. Niet alleen praten, maar ook luisteren.

Ik vraag me af of jij het zeker weet, dat hij je gebruikt of dat dit samenhangt met jouw angsten?

Uit ervaring heb ik geleerd dat de meeste mensen niet geconfronteerd willen worden met verwijten.
Het zou misschien beter kunnen zijn, als jij hem uitlegt wat er door jou heen gaat en wat het met je doet.

Zoek eens eerst uit wat jij echt wilt bereiken, wat jouw onderliggende belangens zijn en zoek vanuit daar een oplossing, bedenk dat deze wel consequenties kunnen hebben voor je en ook deze zou je dan moeten accepteren en onder ogen moeten zien.

Je zou kunnen zeggen dat je van hem houdt, maar dat je het gevoel hebt dat de liefde een andere kant opgaat, dan dat jij wilt en dat je daarover wilt praten en vragen aan hem, hoe dat zo zou kunnen lopen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kun je hem uitleggen dat je van hem houd maar dat alleen kunt doen als je ook van jezelf houdt.
Daarmee geef je aan dat (ultiem) disrespect hem zelf schade berokkent, je kunt niet ontrouw zijn aan jezelf om trouw te zijn aan een ander, dat wreekt zich.
Zo vang je meteen in dat hij je gebruikt en daarmee VERbruikt.

Als hij echt van je houdt zal hij zijn gedrag wijzigen, doet hij dat niet dan is je relatie gebaseerd op eenzijdige liefde en zal deze geen stand houden.

Koester je vermogen om lief te hebben maar richt deze liefde op mensen die dat waard zijn.

Misschien is het een verstandige zet om deze vraag met antwoorden door hem te laten lezen.
Hij weet dat -als hij verstandig is- wat hem te doen staat,
breken met ontrouw gedrag en stoppen met misbruik van jouw goedheid.
Hoe duidelijk kan het zijn?!!