Ik ben 13 en wil graag een betere relatie met mijn 9 jarige broertje. Help me wat moet ik doen

Ik ben een jongen 13 jaar en heb een broertje 9jaar. Het gaat vaak niet goed en we vechten zelfs al wel eens wat moet ik doen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (8)

Ga eens samen wat met hem doen.
B.v. knutselen, een spel spelen, voetballen, met Lego iets bouwen enz.
Je zult zien dat het voor jullie allebei heel leuk is om te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan en heel veel plezier samen.
Ga eens buiten met hem voetballen, breng hem weg als hij ergens heen gaat maar doe dat niet te veel. Als je het goed doet gaat hij vanzelf aan je vragen om te spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hoort en bij de leeftijd en bij het broer/zus gebeuren.
Maak geen ruzie over kleine ergernissen en wees de grote zus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*of broer
Wel lief dat je dit vraagt want het toont je goede wil. Doe eens een keer wat liefs voor je broertje of word een keertje niet boos als hij vervelend doet. Dat kweekt goodwill van zijn kant en dan wordt het misschien een beetje gezelliger tussen jullie. Helaas hoort ruziemaken er vaak bij als je opgroeit in een gezin. Dat is voor niemand leuk eigenlijk, ook voor je ouders niet. Mijn kinderen maken ook vaak ruzie en soms word ik er gek van, maar dan denk ik ook: dat deden mijn zusje en ik vroeger ook, dus 'koekje van eigen deeg'. Als mijn moeder nog leefde, zou ze in haar handen wrijven van leedvermaak, wel met een knipoog natuurlijk. Veel succes met elkaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat aardig van je dat je je best wilt doen om dat vechten te veranderen in iets leuks. Je broertje kan zich daar ook voor inzetten natuurlijk, want 9 jaar is echt niet meer zo klein. Samen alvast een sinterklaassurprise met gedicht maken, een gezellig ontbijtje op bed voor je ouders op zondagochtend, foto's van elkaar maken en die laten afdrukken en ze opplakken. In de bieb of videotheek een film huren , met een recept uit het kookboek pepernootjes koekjes of cake bakken, van en houten stok een pijl en boog maken, van een binnenband knip je stroken af en maak je een een katapult. En dan op lege blikjes schieten met harde erwten. Je kunt nog samen een coole rap schrijven. Leen een videocamera en ga elkaar , je ouders en vrienden interviewen, zelf een origineel bordspel bedenken, dit gaan tekenen, zelf de opdrachtjes verzinnen. Iets gaan figuurzagen, voorbeeldjes genoeg op intrenet, een goochelboekje lenen en dan samen de truukjes gan oefenen,een goochelshowtje gaan doen Vraag ook eens aan je broertje wat hij leuk vindt om te doen, dan zet je al jullie ideeën op een rij. Schrijf de ideeën op een briefje en doe ze in een doos. Af en toe pakken jullie dan een briefje uit de doos en dat ga je dan doen. Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is natuurlijk normaal dat jullie ruzie hebben.Maar probeer met elkaar overeen te komen.En je zal zien dat het goed zal komen.Doe iets leuk samen,zo gaan jullie meer relatie hebben met elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat goed van je, dit is al het eerste stap.
Ik scheelde ook 4 jaar met mijn jongere zus, en ik zal je vertellen, op een dag zei ik tegen haar, "weet je, laten we afspreken nooit ruzie te maken"we waren 10 en 6. Dus dat beloofde we heilig aan elkaar. Vandaag zijn we 60 en 56 en echt nooit ruzie gehad of wat er ook maar op lijkt. Ga vooral met jouw broertje praten en laat weten, dat je belangstelling voor hem heb. Voor hem ben je de grote broer, die rol kan niemand anders innemen, en dat zal nooit anders worden. Hou vooral van hem, dan komt de rest vanzelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lief
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
;-) zo werkt het wel
Kristal
12 jaar geleden
mooi :-) +1
Praat eens met hem, zeg hem wat je dwars zit en zeg dat je dat heel erg vindt en hoopt dat jullie een keer samen door een deur kunnen. Misschien hebben jullie wel hetzelfde karakter en botst dat vaak. Ga eens na waarom jullie ruzie hebben. Misschien heeft hij wel hetzelfde, vindt hij het ook wel heel erg dat jullie ruzie hebben maar durft hij ook niks te zeggen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1