waarom zijn paarden zo goed met gehandicapte kinderen?

dat bijv kinderen die normaal geen contact kunnen legegn dat wel gemakkelijk met paarden kunne doen en dat paarden relaxd reageren op zulke kinderen?

9 jaar geleden
in: Kinderen
2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@19belle87 Plus voor je vraag! Heb me dit al vaker afgevraagd, paarden zijn zo bijzonder...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Niet alleen paarden, ook honden, dolfijnen en andere (zoog)dieren blijken een gunstig effect te hebben op gehandicapten, maar ook bijvoorbeeld kinderen met autisme.
tinus1969
9 jaar geleden
Dat 'dieren' een goede invloed hebben op gehandicapte kinderen wordt vaak geroepen, maar er is eigenlijk weinig bewijs voor. Mbt dolfijnentherapie zijn er bv ook verhalen van mensen die hier erg teleurgesteld in zijn -maar die verhalen wordne nu eenmaal wat minder breed uitgemeten dan de succesverhalen.

Antwoorden (4)

Ik denk dat dit niks te maken heb met welke aandoening je heb, of over wat voor dier je het hebt. Een dier heeft altijd iets wat een mens niet heeft, bijv. zachte vacht, mooie veren, schattig snoetje.. enz... Ik denk dat je met een parkiet hetzelfde kan bereiken als met een paard. Andere mensen zullen het misschien niet zo zien, maar ik denk dat het niks met paarden te maken heeft. Juist omdat een dier niks terug kan zeggen, en altijd blij is (omdat je hem eten geeft), lijkt het alsof hij altijd veel liefde geeft, ik denk dat het dier zelf hier niet al te veel weet van heeft. Wel weet een dier spanning of iets dergelijks aan te voelen. Maar dat zit in de gene van een dier om te overleven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
min
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ooit gehoord van een mening? Hoor voorderest ook niks van jouw wijze mening hierover... Je stelt me teleur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zou je de min ook kunnen onderbouwen. Volgens mij zit bryan3267 behoorlijk in de goede richting.
jodyenboyke
9 jaar geleden
Ik snap de min wel van Niels, ga maar eens kijken op een manege voor gehandicapten. Ongelooflijk hoe rustig en kalm die paarden blijven. Dezelfde paarden een paar uur verder met gezonde ruiters en in dit geval extreme kou en rodeo! Pony's met onervaren ruiter op de rug geen stap verkeerd, zodra er een wat meer gevorderde ruiter op gaat, de clown uithangen. Honden zijn ook in staat om onderscheid te maken, gewoon mooi om te zien!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik werk met mensen met een handicap en paarden. paarden communiceren op een heel ander level dan andere dieren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
en wat betreft jou mening. Dit is een kennisvermeerderende site. vragen dienen feitelijk beantwoord te worden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
paarden communiceren* op een heel ander level dan andere dieren. En dat is geen mening? Kan je dat behalve je eigen observatie ook aantonen? Mij lijkt het ook niet onmogelijk dat de houding van de trainer/assistent (op het moment dat er gehandicapten meedoen) een invloed heeft op de paarden. Daarnaast lijk je nu uit te sluiten dat elk ander dier dan een paard ander gedrag zou vertonen in het geval dat er een gehandicapte in contact komt met een dier. Ik weet niet of er wetenschappelijk studie naar gedaan is, maar anders blijft het een welles nietes spelletje. *(ze hinniken en hebben vast andere lichaamstaal dan een vogel of een katachtige maar dat bedoel je vast niet)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Pony’s met onervaren ruiter op de rug geen stap verkeerd, zodra er een wat meer gevorderde ruiter op gaat, de clown uithangen. En dat heeft niks te maken met de input die een ervaren ruiter geeft? Honden zijn ook in staat om onderscheid te maken, gewoon mooi om te zien! Hier geef je zelf al aan dat paarden daar niet uniek in zouden zijn.
Dieren discrimineren niet en gehandicapte kinderen kunnen een speciale band met dieren hebben. Waarom beter met paarden? Met een paard hebben ze een binding, te weten ze kunnen er op rijden, ze zijn trots dat ze een groot dier durven borstelen, een paard lijkt dankbaar voor hen en mogen ze belonen met wat hooi. Dus ze zijn emotioneel dichter bij het paard dan bijvoorbeeld met een kat omdat ze er meer mee samen kunnen doen. Daarbij zijn de meeste paarden, waar zij mee omgaan, rustig in de omgang en kunnen ze makkelijker hun genegenheid kwijt dan aan een hond in veel gevallen althans.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het heeft niet direct iets te maken met het verzorgen van een paard; niet alle gehandicapte kinderen zijn hiertoe in staat. Het is meer een soort van band hebben, zonder prestatie er voor te leveren (wat bij mensen vaak vanzelf sprekend is).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
*niet vanzelfsprekend*
Dieren vertonen een bepaald gedrag. Voor gedomesticeerde dieren zal dat gedrag afgestemd zijn op mensen om de simpele reden dat deze dieren veel met mensen omgaan en deze dieren voor hun levensonderhoud afhankelijk zijn van mensen. Dat gedrag wordt verder niet beinvloed of iemand gehandicapt is of niet omdat een dier niet kan beoordelen of iemand gehandicapt is of niet.

Toevalligerwijs is het gedrag van sommige paarden (er zijn ook paarden waar je gehandicapten maar beter niet bij in de buurt kunt laten komen) zo dat dit goed aansluit bij de verwachtingen van gehandicapte kinderen. Mogelijk omdat de communicatie zich op een wat primitiever niveau afspeelt.

Met je vraag impliceer je dat een paard als het ware bewust keuzes maakt in de manier waarop het reageert in relatie tot gehandicapte kinderen. Dat is echter niet het geval. Het is niet meer dan natuurlijk gedrag. Wat niet wegneemt dat het natuurlijk hardstikke mooi is dat paarden daardoor veel voor deze kinderen kunnen betekenen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jodyenboyke
9 jaar geleden
Mijn ervaring is toch echt anders. Ik heb gewerkt op een manege waar tevens de manegepaarden gebruikt werden bij een stichting voor gehandicapten. De manegepaarden en pony's van de stichting zijn echt heel rustig en kalm bij de gehandicapten, en als je ze later gebruikt in de normale lessen dan is hun gedrag duidelijk anders. En nee, of er nu wel of geen extra hulpmiddelen werden gebruikt, dat maakte niet uit in gedrag. Tijdens de lessen met gehandicapten werd bijv. de teugels aan de neusriem (i.p.v. aan het bit) vast gemaakt, hadden ze alleen een dekje met singel om of een gewoon zadel, met gehandicapten kalm en bedaard. Zodra de gewone lessen begonnen was het soms een feestje....
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar wat is je ervaring met andere dieren en gehandicapten? Tijdens de lessen met gehandicapten werd bijv. de teugels aan de neusriem (i.p.v. aan het bit) vast gemaakt, En tijdens de andere lessen met "reguliere" kinderen? Veranderde je dan iets?
Paarden zijn groot en, als ze goed afgericht zijn, ook heel braaf. En ze hebben ook geen vooroordelen, ze schelden niet uit maar ze zijn vaak wel heel goed in het troosten van mensen. En als je bijvoorbeeld zelf niet of niet goed kan lopen is het ook heerlijk om met voer zulke sterke benen te "lopen" en als iedereen je pest en niemand ooit naar je luistert is het ook geweldig om "iemand" te hebben die wel naar je wil luisteren en je bovendien niet tegenspreekt. Verder kan je ook je hart uitstorten tegen een paard, het paard zal er niet om lachen, enkel luisteren. En zeg nou zelf, het zijn ook nog eens prachtige dieren.