Wat gebeurt er met je als je zelfmoordpoging is mislukt?

In boeken lees ik vaak over zelfmoord en zie het vaak op tv.
Maar ik vraag me het volgende af.
Omdat mijn vriendin het heeft geprobeert en nu er nog steeds aan denkt.

Wat gebeurt er met de gene als de zelfmoordpoging mislukt?
Kom je dan wel weer op vrije benen?
Wat gebeurt er met de nabestaanden?
Waarom plegen mensen zelfmoord?
Is zelfmoord voor hun altijd het beste?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
49.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de zelfmoordpoging mislukt zijn er geen nabestaanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel een beetje, de mensen krijgen te horen dat hun dierbare zelfmoord probeerde te plegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, nabestaanden zijn de directe familieleden van de overledene, zolang er niemand dood is zijn er dus geen nabestaanden, aangezien ze nog leven hebben ze niemand nagelaten...

Het beste antwoord

De motivatie voor een poging tot zelfdoding kan variëren van een opwelling tot een zeer weloverwogen afweging. Ik spreek liever van 'zelfdoding' omdat 'moord' voor mij een lading van agressie inhoudt. Dat kan bij zelfdoding zeker het geval zijn maar is dat lang niet altijd.

Er is niet echt een standaard procedure bij een poging zelfdoding, 'tentamen suïcide', in vaktaal, tenzij de persoon handelingsonbekwaam is of wordt verklaard. Dat kan o.a het geval zijn bij ernstige depressies. Dan wordt via een inbewaringstelling, een IBS, een dwangopname geregeld om die persoon tegen zichzelf te beschermen. Gedurende die IBS, drie weken met een eventuele mogelijkheid tot verlenging van nog eens drie weken, wordt getoetst in hoeverre iemand daadwerkelijk in staat is om zijn lot in eigen handen te nemen. Via een rechterlijke machtiging kan die dwangopname nog eens verlengd worden maar je begrijpt dat er in de meeste gevallen een keer een eind aan zo'n maatregel komt.

Of het de bedoeling was om dood te gaan of niet, iemand die een mislukte poging heeft gedaan voelt zich uitermate beroerd. Maar zo'n poging doet iemand heus niet voor niets. Wees dus eerlijk, schuw confronterende vragen niet en wees lief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi antwoord!
+1

Andere antwoorden (6)

Diegene die zelfmoord heeft getracht te plegen krijgt psychische hulp, meestal samen met de directe naasten van de pleger.

Je wordt er niet voor gestraft, dat jezelf wil doden is een teken aan de wand dat er ergens iets goed mis is en helpt straffen niet.

Mensen plegen om verschillende redenen zelfmoord, de meeste keren gebeurt het omdat de pleger geen uitweg meer ziet uit de problemen waarin de pleger verkeerd.

Zelfmoord plegen is ook voor de pleger vaak niet de beste oplossing, er is altijd een weg te vinden uit de problemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na je poging krijg je een gesprek met een psychiater. Die bepaald dan of je al dan niet gedwongen moet worden opgenomen. Hij schat het gevaar voor herhaling in.

De nabestaanden bepalen zelf of ze hulp willen bij verwerking van dit.

Mensen plegen zelfmoord omdat R geen andere uitweg meer zien. Het kan ook een schreeuw om aandacht en hulp zijn.

Zelfmoord is zeker niet altijd het beste. Van de overkevenden hoor je geregeld dat ze blij zijn dat hun poging destijds niet is gelukt. Alleen op het moment zien mensen alles zwart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat er na je poging gebeurt, verschilt. Sommigen worden gedwongen opgenomen, al dan niet met verwondingen. Anderen worden misschien vrijwillig opgenomen. Het hangt er ook maar vanaf of iemand het weet. Je kan zelfmoord proberen te plegen zonder dat iemand het doorheeft, en het kan dan ook mislukken zonder dat iemand het ziet.

Waarom iemand zelfmoord pleegt is niet te zeggen, dat verschilt heel erg per persoon.

Ik denk dat zelfmoord nooit de ideale oplossing is. Sommigen zien geen oplossing in hun positie, anderen durven de confrontatie met hun omgeving niet aan te gaan en dan heb je ook nog mensen die domweg niet willen leven.

Over zelfmoord valt veel te vertellen, veel te veel. Als je nog wat wilt weten mag je me mailen. Ik heb er ervaring mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan leef je nog
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
volwassen hoor
zelfmoord kan in sommige gevallen voor de PERSOON zelf het best zijn, maar ik pas hiermee heel erg op.

BIJNA ALTIJD is dit namelijk NIET het beste. (ergens hier op gv is een verhaal van mij te lezen over een ex familie die het leven gewoon echt niet aankon, niet te 'genezen' was, en waarbij welke vorm van hulp/begeleiding/medicatie/therapie etc dan ook niets uithaalde, ofwel een hele heftige bipolaire stoornis)

in bijna alle gevallen is het een zeer heftige #tijdelijke# beleving die resulteert in een neerwaartse spiraal waardoor het leven over het algemeen (en ook de toekomst!!) ECHT enorm zwaar is, en het elke minuut van de dag enorm op de schouders drukt en pijnlijk is, waardoor het een opgave gaat worden die emotioneel niet op is te brengen.

ik weet niet wat de oorzaak is bij je vriendin dat ze met deze gedachten rondloopt en een poging heeft gedaan? afhankelijk hiervan kan ze hulp zoeken of heeft deze misschien gehad? is het wel de juiste hulp geweest? wil ze deze hulp wel (het kan zo zijn dat ze te neg is om gemotiveerd te zijn haar gevoel te veranderen door de oorzaak te erkennen/aanvaarden/verwerken etc)

men kan idd opgenomen worden. (gesloten afdeling, de PAAZ van het ziekenhuis, een soort huis waar je tot rust komt, of thuis maar verplicht therapie, een maatschappelijk tijdelijke woonvorm waar je intensief begeleidt word... er zijn veel mogelijkheden en opties)

het is niet te beantwoorden waarom mensen zelfmoord plegen. de ene doet het in een roes (bv door een 'bad trip' op drugs, of zelfs medicatie), de ander ziet het eventjes niet meer zitten, en weer een ander is ervan overtuigd dat na een al jaren lang gestreden strijd tegen/in het leven er geen andere oplossing is dan de dood zelf.

feit is dat de oorzaak of samenloop van factoren boven tafel moeten komen om hier een antwoord op te geven. aan de hand daarvan kan er hulp worden geboden, maar helaas alleen maar #als# de persoon zelf hier ook open voor staat. de persoon in kwestie is namelijk de ENIGE die uiteindelijk de keuze maakt om te veranderen (daar waar mogelijk) door aanvaarding, acceptatie, het op de juiste manier interpreteren en plaatsen van beleving/gevoel/emotie waardoor direct of indirect deze gedachten naar de achtergrond kunnen verdwijnen, of helemaal verdwijnen.

(verder in reacties)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
begrip is #heel# belangrijk, maar niet in een mate dat je je erin meer laat slepen, iemand die het niet meer ziet zitten totaal afhankelijk is van een ander. mijn tip: zorg dat het bespreekbaar is, geef te kennen dat je haar begrijpt, maar laat het niet je leven beheersen (sta dit niet toe!) blijf wijzen op mooie dingen (schijnt bv de zon een keer: zeg dan bv 'heerlijk zeg die zon', maar doe het niet in de vragende zin: vind je het niet lekker die zon? dan geef je iemand de gelegenheid neg te reageren terwijl je #juist# wijst op pos dingen en wil voorkomen dat het omgebogen wordt naar het neg... dat is nu net het probleem) durf ook een beroep op je vriendin te doen. (dit klinkt vast raar) ze zit vast in haar zwarte sluier en heeft er misschien moeite mee om zich buiten of onder de mensen te begeven. geef aan dat je wat wil ondernemen en je haar aanwezigheid op prijs stelt. vraag of ze bv mee gaat wandelen, ergens een broodje gaat eten, haar advies nodig heeft bij het zoeken van een nieuwe wintertrui etc.
(dit zijn echter voorbeelden, met wat fantasie kan je vast wel iets bedenken wat in jullie situatie het meest passend is, maar overvraag haar niet want dan is de drempel te groot) wil ze niet vraag haar dan op de 'man' af of ze het voor jouw wil doen. ze heeft ze toch wat afleiding, is ze er eventjes uit/kan haar zinnen verzetten, en draag jij hiermee een steentje bij door haar te laten ervaren dat haar aanwezigheid wel degelijk van belang is, zij als persoon (hoe ze ook in de knoop zich met zichzelf) gewaardeerd wordt, en haar hier een kans geeft pos, associaties te leggen als ze even maling durft te hebben aan die alles bepalende zwarte sluier. het is echt heel lastig. wees er voor haar en bied begrip, een luisterend oor maar laat het niet de basis zijn voor alles. bied haar handvatten/opties/mogelijkheden w.b. het opdoen van pos ervaringen, maar aanvaard dat ze zelf uiteindelijk de keuze maakt om met haar gedachten/emotie aan het werk te gaan. ik wil jullie heel veel sterkte wensen!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze hoeven er ook niet in mee te gaan (samen somber zitten zijn als het ware, van medelij is er nog nooit niemand opgeknapt) ;-) door simpelweg vragen kom je bij de kern, en dan pas kan je snappen waarom iemand zodanig in de put zit om dit als een uitweg te zien.
dan pas kan je aan het werk gaan om de oorzaak van het gevoel aan te pakken. simpelweg roepen: ach, het leven is ZOOO mooi kan een reden zijn waardoor de persoon zich nog beroerder gaat voelen (pure onbegrip)
dit is ws geen antwoord op je vraag.

Wat ik ervan af weet is :
dat als iemand voor zelfdoding kiest, hier net zo veel (zo niet meer) moed en lef voor nodig heeft dan dat iemand voor zn leven vecht !!

Er wordt zou gauw ge/veroordeeld