Wat kan je doen als een bejaarde door een nieuwe relatie wordt ingepalmd maar je ziet dat dit niet goed is voor haar?

Mijn oma is 87 jaar. Mijn opa is tien jaar geleden overleden. Hierna is zij een man tegengekomen die haar totaal isoleert van de rest van de familie. Ze zou eigenlijk in een bejaardentehuis moeten maar geeft zelf aan dat zij dit niet wil. Ze drinken hevig vanaf een uur of elf in de ochtend en komen dus nergens meer. Die man woont bij haar in maar heeft ook nog zijn eigen huis (ze wonen in dezelfde straat) en staat ook ingeschreven als haar mantelzorger. Ze is hevig vermagert en ze is vaak de weg kwijt. Wat kan je als (klein)kind doen om een bejaarde uit deze ongezonde omgeving te halen en haar in een omgeving te zetten waar er prof. voor haar gezorgd kan worden?

Toegevoegd na 30 minuten:
Voor de toevoeging, het gaat niet om het geld absoluut niet mijn oma heeft alleen AOW. Mijn oma geeft af en toe aan dat zij bang is voor deze man maar wij kunnen daar niets mee. Ik snap best dat je haar niet in een bejaardentehuis moet stoppen tegen haar wil. Maar ik zoek naar mogelijkheden. Deze man heeft ons al meerdere malen fysiek bedreigd dus praten is niet echt een optie. Ook niet met oma want die is dus vaak de weg kwijt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat je zou kunnen doen is contact opnemen met de mantelzorg http://www.matelzorg.info/nl/site/contact. Misschien kunnen zij U verder helpen door het noemen van de plaats en naam van die betreffende mantelzorger bij Uw oma in huis. Vertelt U hier uw probleem, misschien zijn er meer mensen de dupe van deze man die er angstig van worden.
Succes en sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Neem contact op met de huisarts. Leg met duidelijke voorbeeld uit waarom je je zorgen maakt. Dat drinken is een duidelijk punt (maar hoe weet je dat?).
Daarnaast kun je er zelf zoveel mogelijk heengaan, zodat je oma het contact met de familie niet kwijtraakt. Hou de verwijten er uit, maar toon zorg en liefde. Ga niet de boel redderen daar. Je bent geen hulpverlener. Schakel desnoods maatschappelijk werk of buurtzorg in als de boel vervuilt.
Drink niet aan op een bejaardenhuis, dat is vaak een te grote stap. Dan zet ze alleen maar de hakken in het zand.

Is er geen andere familie die iets kan doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt er maar net van af of je gelooft in zelfbeschikking, of liever kiest voor betutteling.

Het is niet dat ze nog een heel leven voor zich heeft dat ze zit te verpesten, of de komende te verwachten 20 jaar zit te verspelen. Misschien voelt ze zich hier wel heel prettig bij, maakt ze zich weinig zorgen om haar 'toekomst' , en zit ze zo lekker haar tijd uit. kan ze geen ongelijk geven.

Van wie MOET ze in een bejaardentehuis - wat menig bejaarde verschrikkelijk vindt ! ? Van haar hoeft het niet ; dat is duidelijk - en ook best wel terecht. Dat ze begint te dementeren is zeker op deze leeftijd een signaal van 'het begin van het einde' . Is professionele zorg altijd positief en prettig ? Wie wil voor haar bepalen wat een aangename levensavond is ?

Ik denk dat je hier in eerste instantie heel serieus met je oma zelf over moet praten - op een volwassen manier als het even kan, en niet dat betuttelende kinderstemmetje dat bij veel mensen in de buurt van bejaarden de kop op steekt - en heel goed probeert er achter te komen waarom ze zo leeft, hoe ze dat ervaart, en of het nu echt zo noodzakelijk is daar nu nog verandering in te brengen.

Je kunt altijd nog de hulp inroepen van het maatschappelijk werk of de huisarts, wanneer de situatie echt gevaarlijk begint te worden, maar zolang alles nog gewoon loopt en ze het nog gezellig heeft zo, wie zijn wij, de jongere generatie, dan om te bepalen dat ze zo niet leven mag omdat het op een - zeker niet per defintie aangenamere- manier moet ? Wellicht is iemand die een oogje in het zeil houdt en af en toe de boel aan kant maakt wel meer dan voldoende, en kan ze haar leven afsluiten zoals ze zelf verkiest. want dat lijkt me de hoofdvoorwaarde : zolang ZIJ niet lijdt / aangeeft er onder te lijden, is wat wij daar van vinden helemaal niet relevant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
dikke plus marleen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet er niet aan DENKEN dat mijn kinderen (of kleinkinderen) me later in een bejaardenhuis drukken omdat ZIJ vinden dat IK niet goed leef ofzo ; maak me dan liever gewoon ter plekke af, maar NO WAY dat je mij ooit in een omgeving krijgt waar een ander me gaat vertellen wat ik moet doen, wanneer en hoe laat, en wat ik allemaal wel en niet mag.
Cryofiel
12 jaar geleden
Goed antwoord, Marleen. Voor vraagsteller een punt om te overdenken:
Als jij zelf een relatie hebt waar je zelf voor hebt gekozen en waar je - misschien op wat kleinigheidjes na - heel tevreden mee bent, hoe zou jij dan reageren wanneer jouw ouders met niet eens zijn met jouw partnerkeuze? Hoe zou jij het vinden wanneer jou ouders jou duidelijk zouden maken dat je jouw partner aan de kant zou moeten zetten? Oh ja, en dat je ook nog een andere sport zou moeten gaan doen, en een andere baan zoeken? Dit klinkt misschien wat overdreven, maar in feite is dit de indruk die ik krijg van wat jij met je oma van plan bent. Met de beste bedoelingen, dat wel - net als bij jouw ouders in bovengenoemde gefingeerde situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat wist ik natuurlijk allemaal nog niet toen ik mijn antwoord formuleerde; dat heb je er pas later bijgezet.
In dat geval denk ik dat he niet de goede kant opgaat, en kun je wellicht beter de huisarts inschakelen. Om haar te helpen; niet zozeer buiten haar om voor haar 'bestwil'.
........in een omgeving "zetten" ...?
Je hebt het niet over een hond.

Praat met haar.
En praat met die man.

En de familie moet zich laten isoleren maar er gewoon heel vaak op visite gaan. Het haar gezellig maken.

Natuurlijk wil ze niet in een bejaardenhuis!!

Gaat het om geld? Om een erfenis? Waarvan de familie bang is dat die man er mee vandoor gaat?
Ook dan nog geldt:
Het is haar leven, haar manier van leven.
Ze gaat binnenkort dood.
Dat wil ze op haar eigen manier doen.

Ik zou zeggen: zorg voor haar, als kinderen en kleinkinderen, zo goed als je kan en zorg voor gezelligheid. Laat je niet afschepen door die man. Maar laat oma wel haar eigen leven leiden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel natuurlijk:
De familie moet zich NIET laten isoleren.

Toegevoegd na 30 minuten:
Jouw toevoeging maakt het iets duidelijker.
Als jouw oma bang is voor die man en zich bedreigt
voelt, dan moet er hulp ingeschakeld worden.
Aangifte doen van bedreiging.
Je niet laten intimideren.
Informeer naar thuiszorg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik min verder niet hoor maar ik vind "ze gaat binnenkort dood" wel een beetje kort door de bocht... ze kan ook gewoon 95 worden en dat heeft ze toch nog een jaar of wat =)
Precies,als deze man haar mantelzorger is dan kun je via de instantie voor welke hij werkt hier een zaak van maken;alcohol drinken met zn cliente,wat je oma immers is,is absoluut niet toegestaan.

Hardstikke goed dat je zo voor je oma opkomt!!!Vooral doorgaan.