Als je ouders gaan scheiden ben je de term "bastaard" dan waardig?

En als je als bastaard geboren bent en ouders gaan trouwen en later scheiden ze weer, ben je dan ook een bastaard? En als je als bastaard geboren bent en je ouders trouwen en gaan niet meer uit elkaar ben je dan nog steeds een bastaard? XD

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toevallig game of thrones gekeken? :D

Antwoorden (3)

Kijk maar eens in de bijgevoegde wiki link. Een kind van ongehuwde ouders is een bastaard. Als de ouders alsnog huwen wordt het kind geëcht. Eenmaal " echt " kan dat in mijn optiek niet meer ongedaan gemaakt worden dus als ze weer gaan scheiden ben je niet opnieuw een bastaard, je bent dan hetzelfde als kinderen die gewoon binnen het huwelijk zijn geboren.

Echter, zie ook die link, blijkbaar geldt dit tegenwoordig allemaal niet meer
12 jaar geleden
Nee, er is alleen sprake van de term bastaard als een kind verwekt is als de ouders niet gehuwd waren of als het een onwettig kind betrof.

Dit stamt uit de religieuze hoek. Het was jaren terug absoluut not done om sex en laat staan kinderen te krijgen voordat men was getrouwd. Als de ouders na de geboorte alsnog gingen trouwen, was het kind van de term "bastaard" af. Men noemde het kind dan nog wel een "mantelkind" omdat de bastaard onder de "mantel der liefde" werd bedekt.

Als de ouders uit elkaar gingen (scheiden was eigenlijk ook not done) of de een werd weduwe, of ging hertrouwen, werd het kind niet opeens weer een bastaard genoemd want hij is niet onder de "voorwaarden" om te spreken over een bastaard is verwekt.

Puur een kind krijgen zonder dat de verwekkers getrouwd zijn is een bastaard kind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bastaard is een term die voor kinderen nog maar weinig gebruikt wordt. Een bastaard is een kind van ongehuwde ouders, er zijn zoveel kinderen van ongehuwde ouders tegenwoordig. Het is ook geen schande meer zoals een eeuw geleden.
Volgens mij ben je alleen een bastaard bij je geboorte, als je ouders niet getrouwd zijn, zodra ze trouwen ben je bastaard af. Bij een scheiding wordt je geen bastaard