Hoe moet ik vanavond de sfeer leuk houden?

Vanavond houd ik mijn verjaardag, maar er komen verschillende soorten mensen, die mekaar niet allemaal kennen. Hoe voorkom ik mogelijke pijnlijke stiltes?
Hiernaast ben ik bang dat mijn ouders zich raar gaan gedragen en dat ik me voor ze moet schamen ofzo ( ik weet dat dit puberaal klinkt, maar ben beetje onzeker).
Ook vind ik het moeilijk om in de schijnwerpers te staan.
Hoe moet ik vanavond doorkomen zonder onzeker te zijn, maar gewoon echt te kunnen genieten van mijn verjaardag?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Probeer dicht bij jezelf te blijven,doe je niet anders voor als je bent en probeer te ontspannen en te genieten.
Als je als goede gastvrouw overal even een praatje kunt maken en de ander betrekt in je gesprek,hebben deze mensen al een gespreksonderwerp als jij weer naar de volgende gaat.
Vraag ook aan mensen of ze het naar hun zin hebben en als je ziet dat iemand zich eenzaam voelt ga je er op af voor een praatje,hapje of je vraagt kort hulp voor het opzetten van een muziekje ofzo.
Ga er van uit dat het allemaal prettige mensen zijn vanavond,anders had je ze waarschijnlijk niet gevraagd. En als je ouders zich "raar'gedragen neem je ze even apart en zeg je wat je dwars zit.
Bereid je verder goed voor,zet alles alvast klaar zodat je het gezelschap niet te lang alleen hoeft te laten.
Alvast een hele fijne en vooral relaxte verjaardag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allemaal ontzettend bedankt, mijn verjaardag was mede dankzij jullie tips erg leuk!:)

Andere antwoorden (9)

gewoon jezelf blijven, gesprekken komen vanzelf op gang en als je ouders vreemd doen, valt dat waarschijnlijk alleen jou op en zal niemand zich daaraan storen, genieten en maak met iedereen af en toe een praatje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alcohol laten drinken, niet dwingen natuurlijk, maar als je een krat pils duidelijk in beeld neerzet beginnen de eerste vanzelf te drinken en word het wat losser :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet gaan genieten dus stel iedereen aan elkaar voor en schaam je niet voor je ouders als zij een domme opmerking maken lach er gewoon om en voorkom stiltes door vragen te stellen bijv. wat denken jullie dat oranje gaat doen enzo.
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik herken dit,.. mijn vrienden komen niet allemaal uit dezelfde vriendengroep,.. vriendinnen vroeger van school, en vrienden gewoon bij mij uit het dorp,..
en meestal komt het altijd wel goed!, en is het altijd gezellig.. mensen praten wel met elkaar, ook als ze elkaar niet kennen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erg is dat, je verjaardag vieren... Morgen om deze tijd is het allemaal alweer voorbij en waarschijnlijk was het leuker dan je nu verwacht.
Dat men elkaar niet kent kan juist een voordeel zijn. Laat mensen niet op vaste plaatsen zitten, maar zorg dat er verschillende hoekjes zijn. Zet hapjes en drankjes op een tafel zodat mensen zichzelf kunnen redden.
Dan gaan mensen zich door de kamer verplaatsen en gaan zitten/staan bij mensen die ze kennen. Of ze raken aan de praat met wildvreemden bij de hapjes.
Probeer er niet teveel bij na te denken wie met elkaar praten. Jij kent als enige iedereen, dus laat het gebeuren, en praat met wie je wilt.
En over een jaar hoef je pas weer!!

Gefeliciteerd trouwens :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat niet iedereen elkaar kent is juist leuk. Veel mensen vinden het leuk nieuwe mensen te leren kennen dus daar zou ik me geen zorgen voor maken. Desnoods stel je wat mensen aan elkaar voor, om het 'proces' wat te bevorderen. Als er weinig gesocialized wordt, is dat ook geen probleem indien niemand alleen is, oftewel iedereen sowieso al mensen kent, dan zoekt iedereen gewoon zijn groepje op.
Spelletjes helpen overigens altijd om mensen kennis met elkaar te laten maken.

Met je ouders kun je het beste van te voren wat afspraken maken over wat jij liever niet wilt dat zij doen Etc.
Desnoods stel je voor dat zij vanavond ergens anders heen gaan en jou zo niet voor de voeten lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Socializen is sociaal bezig zijn. Dus nieuwe mensen aanspreken en leren kennen.
Als jij relaxed bent dan is de rest dat ook al snel.
Vallen er stiltes, nou dan geef ze wat te doen. Doe alsof je hulp nodig hebt om koffie rond te brengen, gebaksbordjes aan te geven of even wat salades en toostjes door te schuiven/op tafel te zetten.

Wil je mensen in contact brengen, dan ga bijvoorbeeld even bij je familie zitten maar vraag aan juist voor hun vreemde hoe het is met hun .... en betrek je familie in het gesprek. Bedenk of dat zij dingen in gemeen hebben en probeer daar het gesprek mee te beginnen. Dus hebben 2 vreemde voor elkaar bijvoorbeeld net een huisdier aangeschaft, dan stel aan de één de vraag hoe het met dat dier is en betrek de ander bij dat gesprek.

Meestal loopt het dan binnen no-time op rolletjes en kletsen ze de oren van elkaars hoofd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij bent niet in je eentje verantwoordelijk voor de sfeer, maar je kunt er wel een beetje aan doen. Jij kent je visite dus je kunt mensen aan elkaar voorstellen door bv te zeggen: Dit Is Piet, en die is gek op Voetbal/film/ jazz, dat ben jij toch ook he. Piet dit is jan. En Jan en Piet bekijken dan wel of ze samen willen praten. Het zijn geen kinderen, dus je kunt ze niet dwingen.
Maak je niet te druk, het komt allemaal goed
12 jaar geleden
Een vriendin van mij heeft hier een oplossing voor die heel prettig is. Als zij een verjaardagsfeest geeft, gaat ze na een tijdje met iemand gepraat te hebben, naast iemand anders zitten. Ze verdeelt zo haar aandacht over allemaal.

Ik denk dat het handig is om voor iets meer zitplaatsen dan personen te zorgen, dan kan iedereen ook eens ergens anders gaan zitten.

En drinken en hapjes buiten de kring van mensen op een tafel zetten. Dan kan iedereen af en toe opstaan en heen en weer lopen en zit niet iedereen steeds gedwongen stil naast dezelfde persoon.

Succes!