Mam en pap, ik rook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gheghe. +1
MissBiggie
12 jaar geleden
LOL +!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kort maar krachtig
Misschien kun je ze zeggen dat je iets serieus met ze wilt bespreken, en dat je weet dat je hen daar pijn mee zult doen, maar dat je erg graag eerlijk wilt zijn.

Een andere optie is het ze in een brief te schrijven, en die brief voorlezen. Dan heb je je gevoelens misschien wat meer op een rijtje.

Wat je ook doet: goed dat je eerlijk wilt zijn, en succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerlijkheid duurt het langst!
Goed hoor dat je het aan je ouders verteld.
Jij weet zelf het beste hoe je ouders zijn en hoe ze over roken denken.
Ik zou het persoonlijk als ouder niet leuk vinden, maar het wel erg waarderen als mijn kind het zou vertellen.
Eerlijkheid weegt bij mij zwaar.
Ik zou zelf gewoon maar direct erover beginnen. Dat is de kortste klap zoals ze hier zeggen.
Succes en alle lof!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stoppen met roken en zeggen dat je hebt gerookt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mam, Pap, ik schaam me rot, maar ik rook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens is er niets om je te schamen als je het eerlijk vertelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schamen omdat je rookt.
Mam pap.. Ik durf het al een hele tijd niet te zeggen en hoop dat julloe het snappen maar ik rook:$
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn een paar dingen die mee spelen: hoe oud ben je?
Als je 11 bent en je brengt dit nieuws is dat moeilijker voor ouders dan wanneer je 16 bent.
Roken je ouders zelf ook? Dan zal het makkelijker zijn om te vertellen, wees eerlijk en zeg het ze gewoon, dat heb ik 14 jaar terug ook gedaan, mijn moeder rookt ook, ze zei "dat wist ik al lang hoor" (ze had mijn pakje peuken gevonden) "nou moeten we samen maar 1tje roken dan?"
Ik had alles verwacht maar die reactie dus net niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met een sigaret in je mond
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft het niet perse met woorden uit te leggen dat je rookt. Je zou een pakje kunnen laten rondslingeren in je kamer of desnoods in de woonkamer met jou aansteker erin. Zodat ze weten dat de aansteker van jou is.
Als ze dat niet zien dan kun je buiten een peukje roken.
Ook als dat niet werkt kan je een brief schrijven.
Daar moet je dan kort en krachtig opschrijven dat je rookt.

Ieder geval heel goed van jezelf dat je eerlijk bent tegen je ouders. Want nu of laat komen ze er wel een keer achter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pap en Mam, Ik wil stoppen met roken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie!
Mam, pap. Doordat jullie roken, rook ik nu ook. Dankjewel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Brutaal antwoord, maar ik schiet wel in de lach! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Bliets
Dat slaat nergens op.
Doordat je ouders roken, betekent niet automatisch dat jij ook maar moet gaan roken Je hebt ook nog zoiets als je eigen keus om wel of niet te gaan roken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt helemaal, maar feit blijft dat jongeren waarvan de ouders roken zelf ook vaker roken dan jongeren waarvan de ouders niet roken. Er is dus wel degelijk een verband aan te wijzen. Dus jouw 'het slaat nergens op' slaat nergens op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En toch heeft hij gelijk. dikke +!
Vraag hen wanneer ze minstens een uur de tijd hebben om naar Jou te luisteren.
Zeg hen dat het heel belangrijk is voor Jou dat zij jou begrijpen.
Bereid verder niet teveel voor want dit soort gesprekken zijn onvoorspelbaar.

Leg aan het begin van het gesprek het pakje sigaretten op tafel waar jij zelf van gerookt hebt.
Begin het gesprek door te zeggen dat je het over roken en specifiek over deze sigaretten wenst te hebben.
Op deze wijze heb je een intro die hen in eerste instantie zal verbazen en dan heb je tenminste die voorsprong al.

Vraag Jouw ouders duidelijk om Begrip voor JOUW drang naar het experimenteren met roken.
Tracht je enigzins voor te bereiden op hun tegen argumenten en doe zolang mogelijk de moeite om die NIET van tafel te vegen.
Tracht ook een manier te vinden om Jouw Begrip tegenover hun mogelijke tegenkantingen duidelijk te maken.

Focus je dus op DIALOOG in plaats van op discussie want winnen doe je enkel als je beiden bereid bent om tot compromissen te komen.

Ik vind het best dapper van Jou dat JIJ deze stap wenst te zetten tot OPEn communicatie met Jouw ouders.
Eerlijkheid is niet altijd de makkelijkste weg doch WEL de meest Lonende op zowel korte als lange termijn.

Proficiat met Jouw volwassen houding in deze kwestie!
Ik ben zelf een niet roker geworden en moest je mijn kind zijn dan zou ik stiekem wensen dat je stopte met roken maar Jouw moed en lef om te komen vertellen dat Jij rookt zou mij zodanig Gelukkig maken dat ik me om dat roken niet al te lang zou bekommeren.

Een lichaam of geest vol leugens is immers stukken ongezonder dan een pakje sigaretten per dag.

Succes ermee en ga voor die Bevrijdende EERLIJKHEID!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jou ouders zelf niet roken, dan weten ze dat waarschijnlijk al. Of ze moeten slechtruikend zijn.

Tabaksrook is zo overduidelijk aanwezig, werd altijd witheet toen dat gezegd werd toen ik zelf nog rookte, maar helaas, het is echt waar, zie ik nu in.

Maar goed van je dat je het toegeeft aan je ouders, dus ik denk dat je het beste hen allebei even om de tafel kunt roepen en zeggen dat je wat wil vertellen...

Schraap al je moed bij elkaar en zeg het naar mijn mening gewoon het liefst in een keer, dan heb je het ook maar gehad en is een hele opluchting voor jou, nou maar hopen dat ze het een beetje goed opvatten, succes:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is hetzelfde als een pleister eraf trekken.
Gewoon in 1 keer en zonder poespas, het veranderd allemaal helemaal niets aan dat gedraai.

En zoals ik hier eerder las (kan niet plussen anders had ik het gedaan) "zeg dat je wilt stoppen"
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben 16, rook sinds mn 14e, ik heb het gewoon zolang mogelijk proberen te verbergen, zoals de meeste eigenlijk wel doen, maar op een gegeven moment vroegen ze het zelf aan mij, waarsch. omdat ik ergens vuur of een pakje had laten liggen of iets dergelijks maar toen had ik het maar meteen gezegd want anders weten ze het toch wel, maar stellen ze op de proef hoeveel ze je moeten vertrouwen zoals dus ook was bij een vriend van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik zou doen:

Probeer te stoppen met roken (ik weet niet hoe lang je het doet, maar het kan nooit heel lang zijn)
Dan kun je daarna tegen je ouders zeggen:

"Pap, mam, ik heb gerookt, maar ik zag in dat dat niet goed was en ik ben gestopt."
Dat kan jij een voorbeeld zijn voor hun. (zij zullen nooit "zwakker" willen zijn dan hun eigen zoon)
met een beetje geluk zullen ook zij proberen te stoppen.
Zo zal je leven er aan alle kanten beter uit zien.

Wist je trouwens dat je longen nog 20 jaar (!!!) onder de teer enz. zitten als je lang gerookt hebt? het duurt 20 jaar voordat ze weer schoon zijn.

Een wijze raad: stop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt het beste een keer met ze uit eten gaan of ergens afspreken of bij hun thuis komen en dan na een tijdje op staan en zeggen mam pap ik rook het beste is als je dan ook uitlegt hoe je was begonnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet hoe oud je bent.Maar als je bv 16 bent of ouder dan Pap Mam ga even zitten. Ik wil met jullie praten en ik hoop dat jullie niet boos worden. Ik rook.En dan hun reactie afwachten.Ze zullen er waarschijnlijk niet blij mee zijn.Maar toch sterkte !