Hoe kan je als men H.S.P (hoog gevoelige) heb je grenzen het best bewaren binnen relatie?

Ik merk aan me zelf als in relatie terecht komt ik toch ieder keer te veel van zelf weg geeft .En men heeft mijn via therapie bevestig dat Ik dus hooggevoelig ben.
zijn hier toch hulp stukjes voor waar toch beter bij zelf bescherming hier in kan hebben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Wat wil je precies beschermen? Ben je bang dat je te veel prijs geeft van je gevoelens? Ben je bang dat er misbruik van jouw gaven gemaakt wordt of ben je bang dat je, wanneer je je helemaal aan iemand geeft, gekwetst zult worden? Als HSP er voel je de personen in je omgeving intuïtief al feilloos aan, dus wat dat betreft heb je al een streepje voor. In elke relatie komt het voor dat je voor een uit elkaar gaan kan komen te staan. Ook in relaties waarin je je totaal gegeven hebt, geen geheimen voor elkaar gehad hebt en elkaar door en door kende. Stel; je hebt teveel van jezelf weggegeven, hij kent jouw diepste geheimen en gevoelens (iets wat zelden voorkomt, want daarvoor is een HSP er te controlerend) en de relatie verbreekt, so what? Waar ben je dan bang voor? Dit gevoel is er bij iedereen na een verbroken relatie, maar is bij HSP ers sowieso al een gevoeliger punt. Indien je bepaalde dingen geheim wilt houden, kan een relatie niet echt goed worden, simpel weg omdat je dan nooit jezelf zal kunnen zijn. Alleen bij een partner die je echt kent en jou accepteert, rekening houdt met jouw gave en je specifieke manier van denken, leven en gedrag, zal je een
goede relatie kunnen hebben. Daarvoor zal hij eerst de kans moeten krijgen meer van jou te weten te komen en dan zal je toch jouw eigen grenzen moeten overschrijden.
Oké, de ene zal het misschien niet vol kunnen houden, maar de ander weer wel, dat is het risico dat er schuilt.
Je kunt eerst bij het begin van een relatie jezelf op de achtergrond houden en de kat uit de boom kijken. Als HSP er moet je intuïtief al veel aanvoelen betreffend je partner
en dit zal je ook behoeden en jouw grenzen bewaken.
Ga je hier toch over heen, is dit echt geen ramp. Dit hoort erbij en dit gevaar ligt bij iedereen op de loer.
amc
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kan mischien u goed voorbereiden voor je een relatie
begint.
Ik bedoel daarmee voor u zelf leren afspraken maken en
er uit u fouten ervaring op doen zodat deze niet meer herhaald
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jezelf verliezen binnen een relatie kan meerdere oorzaken hebben, en hoeft niet perse gekoppeld te zijn aan het hoog-sensitieve. Bijna alles in het leven, dus ook een relatie is verbonden met het houden van een balans. Het belangrijkste is het begin van een relatie. Zorg dat je een partner vindt die gewaagd is aan jezelf, die ongeveer even sterk is. Als dat er niet in zit, zorg dan dat je elkaar aanvult. Dus als jij hoog-sensitief bent, zorg dan voor een partner die daar begrip voor heeft en zich zelf beter onder controle heeft. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat hooggevoeligheid en teveel van jezelf weggeven in een relatie, los van elkaar staan.

Mij is ook ooit verteld dat ik hooggevoelig ben, maar wat moet je daar verder mee? Het is voor mij eenzelfde gegeven als dat ik blauwe ogen heb, het is zo, hoort bij mijn karakter en het handige is, ik weet niet beter, heb allang mijn eigen manier van leven gevonden met mijn hooggevoeligheid, net als ieder ander dit zonder hooggevoeligheid ook doet.

Maar wat betrefd je relaties, wees jezelf in een relatie, als je jezelf moet gaan beschermen in een relatie dan is er iets mis met de relatie en niet met jou.

Je kan niet al van te voren strategieën gaan bedenken voor een nieuwe relatie, dat houd je niet vol en daar wordt je niet gelukkiger van, want dan ben je jezelf niet.

Zoek het probleem niet bij jezelf.