Help ik weet het niet meer. Mijn vriend liegt, plukt mijn pin leeg en houd briefen achter. Wat moet ik nu doen?

Mijn vriend en ik zijn bijna 4 jaar samen en wonen bijna 2 jaar samen in een koop huis. Nou was ik laatst de was aan het doen en tot mijn grote schik vond ik in zijn broekzak een brief van de incasso. Van een schuld bedrag waar je echt niet vrolijk van wordt. Ik weet niet beter dan dat de kosten altijd goed verliepen. Ik met me stomme vertrouwen. Nou na veel uitzoekerij blijkt dat hij voor de hypotheek al een half jaar niet betaald heeft. En ik dus steeds wel gewoon heb betaald. Hij blijkt heeft hij toe gegeven briefen achter gehouden te hebben van eerdere waarschuwingen. Ik weet gewoon nergens van hij heeft tegen mij nooit wat gezegt hierover?! En toen ik me eigen pin na ging kijken zag ik dat hij zonder mijn toestemming mijn pas heeft gebruikt. En waarvoor? Nou om andere open rekeningen te betalen die hij ook nog heeft lopen. En dat gaat ook niet over 500 euro maar veel meer. Hij heeft echt een geld probleem. Ik ben er kapot van! Ik hou van hem alles ging zo goed samen en nu ineens dit.

Gelukkig vond ik die brief anders hadden ze ons huis leeg getrokken. Maar nu hoe verder? Ik weet het niet meer. We gaan eerst die geld schulden oplossen. (onze ouders gaan ons helpen)En erna ik weet het niet of ik verder met hem wil. Mijn vertrouwen in hem is nu op dit moment helemaal kapot. Maar ja we zitten ook nog met een koop huis. En leven daar samen in ik kan alleen maar boos op hem zijn en hij is alleen maar verdrietig en bang om mij te verliezen. Wat moet ik nu??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (20)

Met zo iemand verdergaan is hopeloos. Wijzig om te beginnen je pincode al en tref maatregelen om het huis te koop te zetten. (Tenzij je het alleen kan afbetalen).
Je moet door die zure appel heen...

Ga samen zitten en praat, zeg hem waar het op staat, en als hij zich niet herpakt kan je niet anders dan een lange periode van onzekerheid en financieel ongemak doorgaan.
Je zal het huis dan verkopen en en apart gaan wonen. Hoe graag je hem ook ziet.

Je kan ook een bemiddelaar zoeken die al jullie geldzaken regelt, die persoon kan het hem ook beter aan zijn verstand brengen dat dit alleen erger en erger wordt. Dit is een mening van een buitenstaander, en dat heb jij net nodig...

Compleet rationeel bekeken.

Héél veel succes !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ super antwoord..
Jeetje... Moet er niet aan denken...

Misschien is het volgende een idee;

Als jij nou zelf alle betalingen de komende tijd gaat regelen. Hij mag NIKS meer doen wat met geld te maken heeft. Hij maakt elke maand een bepaald bedrag aan jou over eb jij betaald daar alle gezamenlijke dingen van. Wat hij dan overhoudt is voor hem...
Als je hem qua post dan nog niet vertrouwt kan je bij het postkantoor een postadres aanvragen waar alleen jij de post mag ophalen.

Dit klinkt heel kinderachtig maar lijkt mij de enige manier, als je met hem verder wilt! Hier heeft hij het zelf naar gemaakt. Als hij stiekem gaat doen en zich als een klein kind gedraagt, gaat hij ook zo behandeld worden.

Fijn dat de ouders kunnen bijspringen in deze!
Wat ik even mis in je verhaal; hij heeft een half jaar geen hypotheek betaald, waar is dat geld nu dan? Gewoon op aam dagelijkse dingen of ligt dat misschien in een gokkast..?

Succes!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jawel, ben het met miss86 eens, dat hij zelf kinderachtig bezig is, en dat ze zelf de verantwoording moet opeisen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuke gelijkwaardige relatie gaat dat worden voor de toekomst...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha..ja maar toch een +, zou alleen dat wat hij overhoudt terug geven aan jezelf. Voor de schulden die hij bij jou heeft gemaakt.
Er is blijkbaar een gat waar het geld van je vriend in verdwijnt ,het lijkt me logisch eerst dit gat te dichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is ook belangrijk om te weten waardoor de sculden zijn ontstaan ... gewoon gemakzucht of een verslaving o.i.d. Het onderliggende probleem moet OOK opgelost worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je vriend is van zijn voetstuk gevallen, en zal heel veel moeite moeten doen om daar weer op te komen.
ik las het al bij de anderen, maar hoezo een geldprobleem? gokken, te veel uitgeven aan onbenulligheden? of zijn er andere dingen die je niet weet? drugs/ vrouwen?
ik zou dat wel willen weten, want als je dat niet aanpakt blijft het in de toekomst een probleem........
dus mijn tip: je vriend moet eerst even haarfijn uit de doeken doen waar het geld gebleven is en dan pas kun je een beslissing maken.

succes het wordt vast niet gemakkelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om te beginnen alle zaken op een rijtje zetten. Toen ik de aanhef las dacht ik, lekkere vriend, lozen die hap.

Maar toen ik verder ging lezen dacht ik misschien komt het toch allemaal nog goed en heeft die vriend uit wanhoop gehandeld.

Het is wel belangrijk of je nog van elkaar houdt en voldoende vertrouwen in je vriend kunt terug vinden, want dat heeft hij wel beschaamd. Heel belangrijk is hoe zijn die schulden ontstaan, gokt hij of heeft hij een verslaving. De oorzaak moet worden aangepakt.

Je bent natuurlijk zelf ook wel naíef geweest dat dit een half jaar heeft kunnen duren en hoe komt hij aan jouw pincode, die moet je direct (laten) wijzigen en zorgen dat die geheim blijft.

Praat de zaken goed uit. Neem de financiën van je vriend over of doe ze samen of zoek een vertrouwd iemand die je daarbij (tijdelijk) kan helpen.

Gelukkig heb je geweldige ouders die je willen helpen, maar dat is natuurlijk niet genoeg. De problemen moeten wel worden opgelost en je moet er naar streven om je ouders te kunnen terugbetalen. Dus alle inkomsten en uitgaven op een rijtje zetten en kritisch kijken of en waar er drastisch kan worden bezuinigd.

Jij bent alleen maar boos, ja wie zou dat niet zijn en hij verdrietig en bang om je te verliezen, ook logisch. Maar het belangrijkste is hou je nog van elkaar? Is het antwoord ja, dan start je samen opnieuw. En dan moet alles nog goed kunnen komen en kun je hier alleen maar sterker uitkomen.

Blijkt het toch mis te blijven gaan en hulp baadt niet - je vriend zou ook professionele hulp voor zijn problemen kunnen zoeken - dan kun je nog altijd uit elkaar gaan.

Sterkte met alles.

En kijk eens op de site van het Nibud daar kun je van alles vinden over geldzaken:
www.nibud.nl
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goed antwoord.
maar als je 4 jaar samen bent vind ik het niet gek dat hij haar pincode weet. mijn vriend weet die ook.
Ik denk niet dat het verstandig is, dat jouw ouders financieel helpen, mocht de boel klappen, dan is jullie hele gezin de dupe, wil je ze toch laten helpen, stel dan een goede schuldbekentenis op, waar ook op staat, hoeveel er per maand betaald gaat worden en wanneer de hele lening afbetaald moet zijn. Laat je ouders je vriend ook echt aan deze afspraken houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom die min?
Van mij een plus.+
dit is gewoon goed advies!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ mee eens
Hier een soortgelijke situatie. Dat geld is 1 ding. Daarin hebben jullie (en wij) verschillende waarden en normen. Het is moeilijk om van een big spender een keurige bankier re maken. Ik heb nu ge-eist dat ik al zijn rekeningen wil in zien. Alle kaarten op tafel. Doet hij dat niet, dan kan ik hem niet vertrouwen en zullen financiele conflicten terug blijven komen met als gevolg dat ik (en jij) over de pis raken. Dat wil ik niet, ik heb gekozen om daar een grens te trekken.
Het liegen is een ander verhaal. In mijn situatie hebben we daar ook gedonder over, want hij zegt dat hij het nooit anders heeft gezegd, dat ik het niet goed begrepen heb, etc. Dus over dat liegen twijfel ik. Misschien ligt het idd aan mij. Met de openheid van rekeningen hoop ik dat liegen ook af te dekken. Als blijkt dat hij wel liegt stop ik er ook mee, want de stress die dat mij oplevert is het niet waard. Ik zal dan ook met een duur huis zitten en extra kosten hebben, maar dan wéét ik wat ik moet betalen en wat ik wel of niet kan veroorloven.
Dan is er het aspect liefde. Ook ik hou van hem en hij van mij. Zijn gebrek is dat hij niet met geld om kan gaan, maar zijn + is dat hij veel van me houdt en is geschrokken van mijn reactie. Wij proberen er samen uit te komen, maar daarvoor moet hij wel met de billen bloot. Ik ontzeg hem niet een bankpasje, want ik wil een gelijkwaardjge relatie. Ik ben niet zijn curator of bewindvoerder. Gaat hij weer de mist in, dan kan ik niet anders dan de relatie beeindigen, want mijn gezondheid gaat dan voor. Mijn vriend weet dat ik geen stress erbij kan hebben. Ik hem gezegd dat ik een financiele buffer wil, want dat stelt gerust en dat geviel is goud waard. Die opmerking kwam goed bij hem binnen; hij wil goed voor me zorgen dus moet er een buffer zijn.
Succes met jouw keuze. Neem een verstandig besluit. Liefde is mooi, verschillende waarden en normen moet kunnen, maar jouw gezondheid en welzijn gaan voor!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tjonge jonge wat sneu vj .daarom vertrouwen is goed !maar controle iets btr! Maar nu ! Ja 2dingen ,de geld zaken ,en de liefde !eerst de geld zaken !zorg er voor dat je z'n geld ,stroom kan volgen ,ontneem hem zijn pin ,en bet mogelijkheden direct !en geef hem zakgeld ! Leer hem met een budget om te gaan ! Step by step !maar vertrouw niks !check check ,langzaam aan, langer dan een jaar wat meer vertrouwen geven ,maar blijf controlen . Eerst ook goed uit checken waar heeft hij het geld gelaten ??doet hij er vaag over ,of hangt hij het slacht offer uit ! Of blijft duiken ,en slijmen ! Do'n buy that shit! Laat m voledig opening van zaken geven !!! Pas op !check nu the stories ! Dan de liefde ! Ja je vertrouwen is weg ,je wil iets wat er niet meer is ,je verlangt nr het goede gevoel en de droom die je had ,blijf er niet inhangen .wordt wakker ! Laat m eerst heel goed hangen ,je moet echt weer verliefd worden ! NIET op het gevoel van maar op hem .hij heeft je verraden ,belogen ,besodemieterd ,lang lang ,langdurig hou je dat goed voor ! De toekomst blijft lastig vj ,laat m vooral zelf de schuld afbetalen ,goed voor z'n ego en z'n genezing 's proces ! Pas op meestal ,gaat het uit als de schulden door jou zijn opgelost, de ego Vd man in kwestie is gedeukt ,en ja hij zoekt straks iemand die hem weer fris en geweldig vind ! Je helpt m op de been en ja hij loopt ,en rent ! Veel wijsheid ! Laat je ouders er toch niet teveel bemoeien ,ook financieel niet !laat ze hun geld maar bewaren ,voor als het uit is !om jou weer op de been te helpen ! Nogmaals vertrouwen is goed maar controle is btr succes .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
kapperkort, je geeft zeker geen slechte antwoorden, maar ze zijn zo moeilijk te lezen.
het zou helpen als er wat meer wit in je teksten te zien is. evenzogoed een plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Plus van mij, maar wat minder uitroeptekens zou ook wel mogen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord mag wel wat smoother..dit leest heel vervelend. Maar wel een +
Klinkt misschien hard, Maar ik zou na dat alle financiele rompslomp aan schulden op gelost zijn toch echt op zoek gaan naar een plekje voor mezelf. Hij sleurt je mee de goot in.
Het beste kun je het huis te koop zetten om nog verder in de geld problemen te komen, en gewoon even wat huren. Hij kan wel verdrietig en bang zijn. Maar dat is dan jammer voor hem. Dan had hij maar meer verantwoording moeten nemen.
Ik kan hier altijd zo kwaad over worden,als ik dit soort dingen lees. Het is mij namelijk ook overkomen,met mijn ex. Die trok mij financieel ook bijna de afgrond in terwijl,ik van niks wist.
Door zijn asociale egoistische instelling zag ik mijn spaarrekening kelderen. Ik heb hem dus de deur gewezen,heb de rekeningen die op mijn naam binnen kwamen betaald met mijn spaargeld( telefoon rekening en creditcard betalingen die hij veroorzaakt heeft) en ik heb mijn leven weer opnieuw op gepakt. Dat moet jij ook doen. Laat je niet verleiden door zielig gedrag of door mooie praatjes vol spijt. Hij maakt er een potje van. Wees terecht boos op hem. En hou je gewoon sterk. Jij kunt er nog weer boven op komen. Dat lukte mij ook. En mijn ex is nog steeds een zielig figuur. Trap er niet weer in omdat je hem zielig vind of omdat je nog van hem houd!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, exact
Ik ben bang dat je vertrouwen niet of nauwelijks terug zal komen. Je weet nu dat hij dingen maanden voor je verborgen kon houden. Wie zegt dat hij dat niet weer eens zal doen? mischien niet met geldzaken dan (als jij nu alles gaat regelen en controleren) maar wel met anderen dingen dan. Een vos raakt niet zomaar zijn streken kwijt. Ik vermoed dat hij gokverslaafd is of alcoholist..(?) iemand kan ook achter je rug om s avonds en s nachts drinken en dat kost ook een hoop geld (deed mijn ex en geloof me ze zijn sterk in het ontkennen en verbergen van hun verslaving) waarom kon hij anders de hypotheek niet betalen??
jammer hoor dat hij jouw vertrouwen geschaadt heeft. Jouw pinpas pakken zonder dat je het wist vind ik helemaal schandalig, hoe durft ie?
Sorry maar ik denk dat het einde al in zicht is en ook al ga je met hem verder, je zal altijd achterdochtig blijven en op een dag blijkt je vertrouwen weer geschaadt..
Heel veel sterkte in deze nare situatie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dumpen! een relatie hoort gebaseerd te zijn op wederzijds vertrouwen. Dat is er duidelijk niet dus ook geen relatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste: Laat jouw ouders niks aan je vriends lenen. Zo kom je meer en meer aan hem vast te zitten. Ik zou hem één, maar dan ook één laatste kans geven en er samen uit proberen te komen. Gebeurt zoiets ooit weer, of heeft hij duidelijk geen spijt van zijn daden dan is hij gewoon een (sorry voor het woord maar in dit geval is het op zijn plaats) lul en zou ik bij hem weg gaan. Je kunt gewoon juridische stappen tegen hem ondernemen om het geld waar je recht op hebt terug te krijgen. Dat zou ik zeker doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste wens ik je veel sterkte toe, want dit is een hele nare situatie waar je nu inzit!

Er zijn stappen die je moet ondernemen,die zullen moeilijk zijn want verstand en gevoel werken niet altijd samen.
Je zult nu toch naar je verstand moeten luisteren om hier goed uit te komen.

1. Neem een andere pin voor je pinpas en houd die voor jezelf! Neem de controle over jullie financiën en houd hem er eerst buiten.

2. Praat met hem, waarom heeft hij dit gedaan en wat zit er achter? Is het gemakzucht, verslaving of iets anders?

3. Zoek hulp voor hem en jezelf. Een psycholoog of iemand anders die kan helpen. Hij zal dat waarschijnlijk niet willen maar als hij verder wil met jouw dan zal hij wel moeten. Hij heeft je vertrouwen flink beschaamd!

4. Laat hem je ouders terug betalen. Ik snap dat je niet aan wilt kloppen bij een schuldsanering? Maar als je toch voor je ouders kiest zet dan de schuld aan hen op papier en laat hem alles of het grootste deel terug betalen. Laat hem dat tekenen. Het is door hem ontstaan dus hij heeft de verantwoording om het op te lossen. (Iets wat jij nu doet).

5. Probeer het huis te verkopen als het echt niet anders kan en begin opnieuw.

6. Denk heel goed na of je wel verder wilt met hem. Hij lijkt niet echt de ernst in te zien van de situatie. Hij lijkt mij niet een partner die iets toevoegt aan een relatie. Hij heeft nu alleen maar genomen. Denk aan jezelf meid!
Dat heeft hij ook gedaan...

Heel veel sterkte en succes met alles!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Liefde is blind... (en soms ook nog eens doofstom!)

Alle goede adviezen ten spijt: het is JOUW relatie en JOUW leven. Ik heb begrepen dat de korte-termijn oplossing middels het bijspringen van je ouders is gevonden. Maar hoe moet dat op de lange termijn?

Mijns insziens is een relatie ALTIJD gebaseerd op vertrouwen. Als jij van mening bent dat er na de korte-termijn oplossing voldoende grond is om met elkaar verder te gaan, dan moet je dat vooral doen. Zoniet... (dan heb je ws. het antwoord op je vraag!)

Succes en veel wijsheid in deze!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Morgen gelijk je rekening blokkeren en nieuwe pincode aanvragen. Prent die in je hoofd en verbrand datgene waar de nieuwe opstaat.
Als je zo belogen en bedrogen ben even nadenken waar je mee bezig ben.
Jou ouders NOOIT laten helpen, anders werkt hij hun ook in de afgrond.
Als ze jou dan toch willen helpen, laat ze dat dan doen als jullie evt. uit elkaar zijn.
Alles wat ze er nu insteken zijn ze voor de helft aan je vriend kwijt.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zag net nog staan dat je vriend verdrietig is om jou te verliezen.
Was het niet eerlijker van hem geweest als hij had gezeg: Dan raak ik een stukje financiering voor mezelf kwijt!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bewindvoering eisen, dan doet iemand al jullie financiele gedoe, en krijgen jij en je vriend zakgeld..

klinkt als een harde maatregel, maar dan hebben jullie allebei ook gewoon de rust dat alles op tijd betaald word.

Toegevoegd na 3 minuten:
ik zeg natuurlijk niet dat liegen goed is, en hoe je met je relatie om moet gaan, ik ben geen relatietherapeut en zo ga ik me niet gedragen..

maar dit is een optie om uit de financiele problemen te komen, te voorkomen dat het weer gebeurt, en jullie de rust te geven om aan de relatie te werken..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dumpen ik zou er gek van worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt heel hard, maar hij heeft twee keuzes..of per direct prychiatrische hulp voor zijn geldprobleem en jou terugbetalen. Of de deur uit en jou terug betalen.
dat laatste lijkt nu heel raar, maar jij moet jezelf zeker als schuldeiser erbij zetten. Je bent namelijk niet de eerste vrouw die met lege handen en een lege portomonee bij har man vertrekt, omdat zij nog van hem hield en hij het zo wel makkelijk vondt. Bij een scheiding scheiden namelijk ook de schulden, dus jij moet nu gaan bewijzen dat je niets van deze schulden af wist en dat de geopende rekening op jouw naam, niet door jou geopend is maar door hem.
Dat jullie ouders willen helpen is natuurlijk geweldig, maar daarmee is zijn probleem nog niet opgelost. Vandaar dat psychiatrische hulp een vereiste is voor jullie relatie, mede omdat hij er ook over gelogen heeft en jou er bij ingetrokken heeft. Dat getuigd niet van veel wederzijds respect en kan ook wijzen op een ernstige verslaving.
Heel veel sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou je aan randen goeie hulp hier bij te zoeken geloof me .Ik spreek uit ervaring mijn ex was ook niet eerlijk hield dingen achter wegen.
Ik weet hoe zware en moeilijk maar het vertrouwen is nu weg in alles wat nu tegen zal zeggen ga twijfel krijgen .
Ik ben gelukkig nu in schuldhulpverlening terecht gekomen en weet dat voor mijn en me kids weer uit weg is .
er zit wel oorzaak achter of een verslaving als op deze wijze om gaat met geld en er nog over te liegen .
Dus probeer na te gaan wat grondslag er van is als met hem nog verder wild zodat dit niet meer in herhalingen kan vallen ik wens heel veel wijsheid toe .Zoek nooit de fout bij je zelf he !