Hoe kom ik van mijn schuldgevoel af?

Afgelopen vrijdag op zaterdagnacht ben ik om half één naar een meisje hier aan de overkant gegaan, omdat het inbraakalarm piepte (dacht ze). Uiteindelijk bleek het het brandalarm te zijn waarvan de batterij bijna op was. Heb de batterij eruit gehaald en haar vader zou het verder oplossen als hij de volgende dag thuis was.

Na het verwijderen van de batterij ben ik nog even blijven hangen en uiteindelijk bood ze me een drankje aan. Hierop zei ik eerst dat het dan te laat werd, maar uiteindelijk stemde ik toch in. Ze zei dat dat wel meeviel.

Op een gegeven moment zijn we naar boven gegaan, naar haar slaapkamer, en hebben we hier nog een tijd staan praten over van alles en nog wat. Ze moest van haar ouders eigenlijk op tijd slapen, omdat ze ziek is en een kuur had.

Toen haar zus thuis kwam van het stappen moest ik snel weg, anders zou ze het ontdekken dat ze nog wakker was en het doorvertellen aan haar ouders. Het was inmiddels kwart voor drie.

Nu krijg ik een schuldgevoel, omdat ik bewust het risico heb genomen dat zij problemen zou krijgen thuis. Had gewoon direct weg moeten gaan na het brandalarm. Wat kan ik aan dit schuldgevoel doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Kimath
12 jaar geleden
het is al gebeurd, jullie hadden een leuke avond, je hebt geen strad gekregen of iets, waarom schuldig voelen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moest je schuldig voelen dat je voor de rest niets hebt gedaan ^^
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar hoef ik me totaal niet schuldig over te voelen, want daar ben ik niet op uit. Ik zie haar als een vriendin en meer niet.

Het beste antwoord

Beste Vraagjes, je hoeft helemaal geen schuldgevoel te hebben. Het is best lief dat je je er zorgen over maakt, maar er is in feite toch niets gebeurd? Zo'n nachtelijk bezoekje was best spannend. En zij heeft er zelf nogal op aan gedrongen dat je bleef om nog iets te drinken. Als ze moe was vanwege haar conditie had ze dat niet gedaan.
Koester de avond/nacht als een dierbare herinnering.
Uit een andere vraag begreep ik dat ze op vakantie gaat, dus is ze al aardig aan de beterende hand.
Zie het als een mooi begin van een mogelijke vriendschap.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Je bent mal, gewoon een leuke ervaring en een leuk geheim wat je deelt met haar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee jjjgroot, je moet een schuldgevoel niet zo bagatelliseren!
Ik weet niet hoe oud jullie zijn, maar ten eerste is zij toch verantwoordelijk voor het opblijven?
Zou me er niet te druk overmaken hoor!

Toegevoegd na 1 minuut:
Overigens vind ik het wel heel aardig dat je, je daar zo druk om maakt ;).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Persoonlijk denk ik dat als haar ouders er achter komen dat je dacht dat er problemen waren en alleen maar wilde helpen dat ze het geen enkel probleem vinden, sterker nog ik denk dat ze het fijn vinden om een behulpzaam iemand in de buurt te weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar hoef jij je niet schuldig over te voelen, want er is toch niets gebeurd cq ontdekt? Zij wilde het zelf en heeft ook haar eigen verantwoordelijkheid, het is geen kleuter meer neem ik aan? Je moest eens weten wat ik op mijn ontdekkingstocht als meisje allemaal heb geflikt. Het was spannend en je moet nu eenmaal soms tegen alle stromen in varen, daar ben je puber voor en dat hoort erbij. Je hebt niets tegen de wet in gedaan en bent niet schuldig aan iets.
amc
12 jaar geleden
Een schuldgevoel is vervelend, al is het meestal niet nodig om je schuldig te voelen. Hoewel het eigenlijk niet jouw 'schuld' was (maar de hare) en er niets gebeurd is waarover je je echt schuldig moet voelen, wil je graag iets doen om dat gevoel kwijt te raken.

Ik ken het meisje en haar familie niet. Daarom is het wat moeilijk om raad te geven waar je echt wat aan hebt. Misschien is het goed om met de ouders te gaan praten over de situatie. Dat kun je beter pas doen nadat je dat eerst met het meisje hebt besproken. Ik denk wel dat je dit meisje duidelijk moet maken hoe jij tegenover deze situatie staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Snap wat je bedoelt, maar het aan haar ouders vertellen heeft toch juist geen nut. Dan komen ze er juist achter dat ze zo lang wakker is gebleven en 'bezoek' had.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet het niet zo opblazen Bijbelonderzoekster. Je maakt het groter dan het is.
Je moet het meisje vragen of zij er moeilijkheden thuis door heeft gekregen. Is dit niet het geval dan is je schuldgevoel overbodig. Is dit wel het geval dan moet je je afvragen wie deze situatie eigenlijk gecreeerd had, jij of zij. Zoals je het vertelt is zij dat dus dan is jouw schuldgevoel ook overbodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben er bijna wel zeker van dat zij thuis geen moeilijkheden heeft gekregen, omdat alleen wij twee er iets vanaf weten. Natuurlijk heeft zij meegeholpen aan de situatie, maar ik had ook gewoon weg kunnen gaan ;-)