Ons pleegkindje heeft hechtings problemen, hoe kunnen we dat oplossen?

Toen ons pleegkindje bij ons kwam wonen was een lief kindje, maar nu wordt ze steeds meer brutaler, meer schreeuwen, en slaan tegen ons. Ook heeft ze buien dat ze dicht slaat.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ik neem aan dat er vanuit jeugdzorg de mogelijkheid is voor professionele hulp. Ga daar met je vragen heen.
Om hier iets aan te doen is een persoonlijke aanpak nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoek hulp! Je kunt altijd hulp vragen via de pleegzorginstantie maar ga hier niet te lang mee modderen! Dit kindje is beschadigd dus algemene tips die voor ouders gelden met een eigen kind kunnen wel eens averechts werken!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hechtingsproblemen kun je helaas niet oplossen, dit is een blijvende schade die opgelopen is in de eerste 3 maanden van een menselijk leven.
Wel kun je door middel van therapie de symptomen die hierbij gepaard gaan onder controle houden, zodat het leefbaar is voor zowel het kind als jullie.
Trek zo snel mogelijk aan de bel bij de pleegzorg; een kind van 7 a 8 jaar is al bijna niet meer te helpen.
Het kind zal in therapie moeten, in eerste instantie sociale vaardigheidstraining. Maar ook jullie als pleegouders zullen handvatten nodig hebben om dit kind in goede banen te leiden.
De ernst van de hechtingsproblematiek hangt af van de schade die is opgelopen.
Een kind dat niet ontspannen is in huis, zoekt veiligheid, maar nu het kind zich thuis voelt, heeft het jullie niet nodig. Ze zal dus lief zijn als ze jullie nodig heeft, en dit zal altijd zo blijven.

Ik begrijp dat dit jullie eerste pleegkind is met deze problematiek. Ik raad jullie sterk aan boeken te gaan lezen over dit onderwerp. Want niet alleen het kind heeft een probleem, het hele gezin zal er onder gaan lijden.

Wees je ervan bewust dit een grote aanslag is op je gezin. Zorg ervoor dat je het leefbaar houdt, want dit kind zal jullie tegen elkaar en anderen gaan uitspelen. Onderling overleg is een key-word!!!

Lees onderstaande site eens rustig door, kijk of je dit herkent. http://www.suma.benik.nl/homepage/show/pagina.php?paginaid=118404

Ik heb inmiddels veel ervaring met pleegkinderen met deze stoornis, maar ze zijn allemaal opgenomen in instellingen. Wees eerlijk naar jezelf toe, want je eigen leven en gezin mag er niet onderdoor gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Pleegkinderen hebben zo als alle kinderen.

Rust,regelmaat en reinheid nodig.
Vaak kunnen ze niet goed tegen veranderingen.

Het is lastig om veel te zeggen over het kind omdat ik de leeftijd niet weet. Wel wil ik graag een paar situaties schetsen en misschien helpt dit.

Pleegkinderen vind het het moeilijk om zich te hechten. Dit is een verdedigingsmechanisme omdat ze bang zijn om weer in de steek gelaten te worden. Ze zullen dit naar de hand werken door zich af te zetten en agressief gedrag te vertonen.

Wat je hier tegen kan doen is het kind laten merken dat het niet ongewenst is.
Als u bijvoorbeeld op vakantie gaat laat het kind dat ook heel goed merken dat hij/zij ook gewoon weer mee terug naar huis gaat (dit klinkt misschien heel logies maar dat is dit voor het kind zeker niet zeker als het kind vanuit het buitenland is geadopteerd).

Soms vertoond het kind zich niet naar zijn eigen leeftijd. Laat dit gewoon zo. Het kind komt later wel bij. Als het kind (veronderstelden dat het geen baby is) zich als een baby bij u komt liggen. Dit is omdat hij/zij deze tijd wil overdoen soms komt dit vanzelf. Maar u kunt er samen met het kind ook een spel van maken (forceren het kind alleen niet dit zal geen zin hebben). Het is een soort van hergeboorte.

Als laatste: zoek hulp. U zou het misschien wel alleen kunnen maar provisionele hulp ondersteund en kan kijken bij uw specifieke situatie en daar kunt u met al uw vragen terecht. Succes en veel sterkte met de nobele daad die u verricht heeft.

groetjes Pim