Hem heel goed uitleggen wat de nadelen zijn.
Er vooral met hem er over blijven praten.
Verbieden zal niet helpen, want dan gaat hij het misschien stiekum doen!
Maar probeer vooral de "lijn" open te houden en in alle redelijkheid met hem te praten.
Probeer je eerder in te leven, dan af te wijzen en neem hem serieus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad bespreekbaar houden en goede voorlichting geven!
+1

Andere antwoorden (5)

Er rustig met hem over praten over hoe jij het ziet en waarover je ongerust bent. Verbieden helpt niet.
Probeer af te spreken dat hij alleen in het weekend blowt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in ieder geval niet boos worden en preken houden. gewoon open met hem praten. dat je begrijpt dat hij nieuwsgierig er naar is, maar dat er gevaren aan kleven om het te doen. leg uit wat er allemaal kan gebeuren als hij er een gewoonte van maakt. desnoods met info van internet oid. maar laat hem wel weten dat je altijd open staat voor hem, want als je woedend gaat worden dan heb je juist kans dat hij niets meer met je deelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad: praten en niet 'met het vingertje wijzen'. Probeer te bedenken hoe je zelf was toen je 16 was en hoe je toen het liefst benaderd werd; als een volwassenen dus die alles denkt te weten. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oplossen? Zie het niet als probleem.
Het is vrij onschuldig experimenteer gedrag.
Vraag 'm wat ie ervan vindt en of ie van plan is er een gewoonte van te maken, en dat je je daar wel zorgen om maakt. Leg 'm ook uit waarom je je er zorgen om maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit ligt aan wat er aan vooraf is gegaan. Heb je vooraf al met die jongen over dit soort zaken, de gevolgen en de gevaren gesproken, dan kun je alleen maar daar nog eens op wijzen en misschien zeggen dat je er niet zo blij mee bent, en dat je hoopt dat het slechts experimenteer gedrag is (als dat zo is, als je er blij mee bent, kun je dat natuurlijk ook zeggen). Heb je eerder nog niet met je zoon hierover gesproken, dan heb je een veel groter probleem. Hij weet jouw mening hierover niet, gaat er vanuit dat je het niet goed vindt (daarom doet hij het stiekem) en dan is het erg moeilijk om het gesprek nog aan te gaan. Natuurlijk kun je ook dan nog vertellen over de gevolgen, de gevaren en jouw mening, maar ik denk dat het dan een veel moeizamer gesprek wordt.

De oplossing ligt dus voor een deel aan jouw mening en of je zoon daarvan op de hoogte is. Ik zou je in ieder geval willen afraden om boos te worden, het te verbieden of dat soort zaken, want dat werkt op die leeftijd alleen maar de verkeerde kant op.