Waarom blijft de eerste zo speciaal?

De eerste relatie bij wie je ziet dat je met die wilt trouwen of weet ik veel wat.. Waarom komen deze mensen bijna altijd terug bij deze persoon en niet bij een ander waarmee dat ook kan?

Waarom is de eerste zo speciaal en vergelijken we die bijna met iedereen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Voor je eerste relatie geldt jetzelfde als voor alle andere dingen die je voor het eerst doet: ze maken de meeste indruk.
Daarbij komt ook nog eens dat de leeftijd waarop mensen hun eerste relatie krijgen (16-25) een levensfase is waarin we extra gevoelig zijn, omdat onze identiteit zich aan het ontwikkelen is en het bij liefde, erotiek, vertrouwen, open stellen e.d. toch om heel wezenlijk zaken gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je met je eerste liefde 'afgebakend' bent. Met hem of haar heb je voor het eerst ervaren wat liefde inhoudt, en of je wilt of niet, latere relaties zal je altijd blijven vergelijken met die eerste liefde. Iets als 'nou, dat deed hij/zij nooit'. Iedere verandering merk je op. En omdat zo'n eerste serieuze liefdeservaring (dit hoeft overigens lang niet altijd gepaard te gaan met seks) nou eenmaal indruk maakt, vergeet je het niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antwoord op de vraag: Omdat het de eerste is en de meeste indruk heeft gemaakt. Vooral omdat je nog zo jong bent.
Wat betreft de toevoeging: Mensen komen niet bijna altijd terug bij deze persoon. Mijn eerste vriendje vind ik nog steeds heel bijzonder, maar ik zou echt niks meer met hem willen. We zijn elkaar totaal ontgroeid en ik denk dat dat voor veel mensen geldt. Ik vergelijk ook mijn andere vriendjes niet met hem. Wat ik wel doe is uit mijn vorige relaties leren wat ik wel en wat ik niet wil. Daardoor weet ik dat mijn huidige relatie precies is wat ik op dit moment wil. Misschien leer ik van deze ook weer zaken die ik niet wil en komt er ook nog een volgende (hoewel ik nu vrijwel zeker weet van niet) die dan juist die eigenschappen niet heeft.