Kun je toch verliefd zijn en houden van een persoon waar het lastig is om mee samen te leven?

Stel dat twee mensen elkaar ontmoeten, en een relatie aangaan en uiteindelijk ontdekken dat het lastig met elkaar samen te leven is. Kunnen deze personen dan wel van elkaar houden en verliefd zijn? En kan het 'verliefd zijn' en het 'houden van' het 'lastige' deel overwinnen?

'Lastig' is natuurlijk een relatief begrip (bijv. doordat ze erachter komen dat ze te veel verschillen).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (8)

Ja dat kan wel , dan zou je bijvoorbeeld een lat relatie aan kunnen gaan , zo heb je toch een relatie met elkaar maar zit je niet op elkaars lip , de vraag is alleen dan hoelang het stand zou houden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee, ik denk het niet, ruzie alom, uitzonderingen daargelaten
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt als U2: With or without you...
Of de relatie kan slagen, is zo moeilijk in te schatten. Het ligt eraan wat de verschillen zijn en of deze te overbruggen zijn. Hier goed over praten is belangrijk. Er zijn veel relaties onder deze omstandigheden prima verlopen, maar er zijn ook stellen die besloten hebben om uit elkaar te gaan. Niet te zeggen dus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ja, verliefheid en houden van kan grote verschillen overbruggen. Echter: of je dan moet gaan samenleven is zeer de vraag. Waarschijnlijk is het verstandiger om apart te bijven wonen (lat-relatie) en elkaar te zien als je dat wilt, dat doen veel mensen en dat kan heel goed gaan. Maar als je een wens hebt om samen te wonen, dan zal deze relatie een moeilijke worden, vrees ik. Al kun je natuurlijk allebei water bij de wijn doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker kan dat!
Verliefd zijn is meestal het eerste gevoel dat je voor iemand krijgt. Houden van komt in een later stadium. Je houdt van iemand om wie wat of hoe iemand is, om zijn/haar karakter.
Iemand kan heel aantrekkelijk voor je zijn maar tegelijkertijd ook eigenschappen hebben waardoor het lastig is om samen mee te leven. Dat komt voor bij grote tegenstellingen.
Als de een super schoon en netjes is, en de ander erg slordig, kan dat een bron van ergernis worden. Als de een altijd een afwachtende houding heeft en geen initiatief toont en de ander juist actief is, kan dat erg gaan irriteren.
En toch zijn en zoveel andere leuke dingen aan die persoon dat je er van blijft houden.
En daar moet je samen uit zien te komen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verliefdheid is wat anders dan houden van. Lichamelijke aantrekkingskracht kan bestaan terwijl je weet, dat je zelf te veel moet inleveren om gelukkig te blijven.

Als je echt van iemand houdt, dan ben je bereidt om erg veel in te leveren, maar als je dan goed nadenkt, moet je wel grenzen aangeven, wil je jezelf niet verliezen.

Hoeveel je wilt inleveren en hoe je wilt samenleven is hier niet aan te geven, maar je leeft maar één keer.
Eigenlijk ben je ook aan het leven verplicht je talenten volkomen te ontplooien. Als dat onmogelijk wordt door samen te leven met iemand die jou daarin dwarsboomt, dan kan je nog zo veel van iemand houden, of heel verliefd zijn, blijf dan naast je hart ook je verstand gebruiken.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een plus!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel herkenbaar
Soms is houden van niet genoeg! Lastig maar waar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zit zelf in zo`n relatie. Het soms pittig en ik word soms ook knettergek van mijn man maar de goede en mooie dingen in onze relatie heffen de nare en vervelende dingen weer op. Er moet een soort evenwicht in zijn. Anders is het niet een gezonde relatie en is het niet vol te houden. Als je wilt kan het dus wel. Het kost alleen wat meer inlevings- en relativeringsvermoging.