Hoe om te gaan met iemand die bang is voor intimiteit?

Amper een dikke maand terug leerde ik een man kennen via een datingsite. Hij wilde meteen iets beginnen, maar ik hield de boot af omdat hij op het eerste zicht totaal mijn type niet leek. We bleven wel contact houden, ook al vond ik het moeilijk omdat hij me vroeg hem een eerlijke kans te geven en het niet echt leek te begrijpen waarom ik niet voor hem viel. Maar mettertijd leerde ik hem op een andere manier kennen, hij kwam bij me langs om samen een filmpje te kijken en hij gedroeg zich als een ware gentleman, we hadden het gezellig samen. Zo groeide eigenlijk wel mijn sympathie voor hem, want in eerdere gevallen had ik al mannen leren kennen die erg opdringerig waren. Bij hem voelde ik me goed, hij deed me lachen en we wisselden vaak sms'jes uit. Op den duur voelde ik toch kriebels en vroeg ik me af wanneer hij toch eens aanstalten zou maken om me te zoenen. Toen ik hem liet verstaan dat ik hem toch zag zitten, was het net alsof hij me wegduwde, hij werd afstandelijker en minder lief. Toen ik nog duidelijker werd aangaande mijn gevoelens voor hem zei hij me dat hij bang was voor intimiteit, the story of his life dat als er iemand te dicht komt hij wegloopt... Wat ben ik daar nu mee? Ik voel me triest. Hij wilde me eerst zo graag en nu ben ik degene die hunkert naar alles wat hem omvat... Ik probeer afstand te houden maar het valt me echt zwaar... Weet niet wat ik het beste doe ; hem echt laten voelen dat ik het meen of hem met rust laten...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12K

Antwoorden (3)

Ik kan me voorstellen dat dit pittig is, ben je er net uit wat je zelf wil, is hij veranderd. 'Zulke mannen' hebben vaak een muurtje om hun hart en het zal tijd nodig hebben om deze stukje voor stukje af te breken. Ik denk dat je er goed aan doet om je niet al te veel op te dringen, hier kan van schrikken. Het is wel belangrijk om hem te laten weten wat je voor hem voelt, maar geef hem vooral tijd! Hou natuurlijk wel in de gaten dat het voor jezelf ook nog goed blijft voelen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Vooral dat laatste is van het grootste belang!!
Je kan hem best met rust laten en afstand nemen, voor je dieper gekwetst wordt.
De man met bindingsangst is niet eenvoudig te herkennen, omdat hij zich meestal anders voordoet dan hij daadwerkelijk is. Heb je hem net leren kennen, dan verbergt hij zijn ware aard nog heel zorgvuldig. Hij doet alles wat in zijn vermogen ligt om je te veroveren. Helaas is voor hem de lol er wel vanaf zodra je toehapt. Want zodra je meegaat in zijn dolle molen van liefdesbetuigingen zwakt zijn belangstelling gestaag af.

Op degene die slachtoffer is geworden van iemand met bindingsangst komt het vaak over als een aardverschuiving. De persoon met bindingsangst zegt A, maar nooit B. Het probleem met bindingsangst is dat het vaak slecht herkenbaar is. De liefde lijkt zo mooi, zo groots, zo echt. Er is geen denken aan dat het ooit kapot kan. Speelt de persoon met bindingsangst dan een spel? Jazeker, maar dat gaat onbewust. Iemand die van zichzelf weet dat hij bindingsangst heeft, zou zich niet met relaties moeten bezighouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Mee eens Sis, en meestal zijn ze zich er zelf niet zo van bewust, en als je zou zeggen dat ze een spel spelen met iemand anders gevoelens dan zijn ze oprecht verontwaardigd. +1
Dit is echt iets om heel goed over na te denken.
Een man met bindingsangst komt alleen dichterbij als jij afstand neemt, en wijkt onmiddellijk terug als jij zijn toenadering wil beantwoorden. Dat kan je heel inzichtelijk maken wanneer je dat op een papier tekent. Zet 2 punten boven elkaar die jullie symboliseren. Teken dan de beweging die ik hierboven beschreven heb. Dan zul je zien dat je dus nooit echt intiem zal worden want er zal altijd een bepaalde afstand blijven.
Wat verstandig kan zijn is om met jezelf af te spreken hoeveel tijd jij in jullie relatie wilt steken. Daarna kan je voor jezelf bekijken of er vooruitgang is gekomen in het hebben van intimiteit, en dan bedoel ik niet alleen fysieke intimiteit maar ook emotioneel en geestelijk.
Als het niet veranderd is in vergelijking met nu, ga dan weg, want dan zal het hoogst waarschijnlijk niet veranderen.
Maar dit is verstandelijk bekeken. Want je kan wel zo verliefd op deze man worden dat je hem niet los kan/wil laten en je leven een droefenis wordt. Het is bijzonder moeilijk om met een man samen te leven die nu eenmaal de intimiteit niet kan toelaten. Als je namelijk die behoefte zelf wel hebt, geeft het je altijd het gevoel dat je met een onbereikbare liefde samenleeft.
Na 23 jaar ben ik dan ook weggegaan.
Laat het zo ver niet komen alsjeblieft.
Hou van jezelf en denk goed na.

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik wil toch nog even een lichtpuntje aandragen :-)
Wanneer je vriend bereid is aan zichzelf te werken op een manier waar hijzelf positief tegenover kan staan, dan kan er wel iets veranderen natuurlijk.
Maar dan zal je oprecht aan hem moeten vertellen hoe jij het voelt, en dan, wie weet !
Dat hoop ik dan ook oprecht voor je.

Wil hij dat niet, dan blijft mijn bovenstaande reactie volledig van kracht.
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord!+
Kristal
12 jaar geleden
dank je wel Bessy