hoe stop je mensen die aan één stuk door doorpraten?

ben van het luisterende type, maar kom er soms niet tussen, of word onderbroken, en ik wil ook wel eens mijn verhaal doen. mensen lijken hun ei kwijt te kunnen bij mij, maar het kost me heel veel energie. iemand tips? wat doe ik fout?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.4K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
gewoon weglopen lijkt me het handigst

Antwoorden (12)

Gewoon enorm ongeïnteresseerd doen, niet aankijken, gewoon maar iets zeggen ("Wat vind je hiervan?" "Ja") andere dingen gaan doen terwijl de ander praat. Is wel een beetje een grove oplossing maar het werkt wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon vragen of je ook even wat kunt zeggen/vertellen. Als je het niet aangeeft gaan 'graagpraters' maar door en door omdat dit soort mensen een eigenschap missen waardoor ze dit niet doorhebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan het beste met hem/haar praten. Hetzelfde wat je hier hebt geschreven. 'Ik vind het leuk om met je te praten maar soms moet je mij ook laten praten'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet gewoon zeggen dat je ook even wat wil zeggen. Als iemand door aan het ratelen is zeg je gewoon terloops, Mag ik even, en dan begin jij je verhaal. Je kan wel af gaan zitten wachten op "toestemming" om ook even aan het woord te mogen, maar zo zit het leven natuurlijk niet in elkaar. Jij bent net zo belangrijk als die ander, en jou verhaal is ook net zo belangrijk en interesant als dat van je gesprekspartner. Gewoon spreken als je wat te vertellen hebt, en als iemand er tussendoor gaat zitten ratelen, zeg je gewoon dat je bezig was met je verhaal of hij/zij je even wil laten uitspreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ducktape. nee, gewoon strak aankijken en langzaam je vinger op de mond van de ander leggen. Of iets raars doen waardoor je ineens alle aandacht krijgt (op de tafel slaan, krijg je ze wel mee stil van de schrik)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag je eerst bij jezelf af waarom je contact hebt met die mensen. Want daar wringt iets. Ik denk namelijk, dat je dingen tegen je zin doet en daarover niet duidelijk bent naar de ander toe.

Je biedt een luisterend oor. Vind je dat prettig? Vind je het prettig dat mensen je in vertrouwen nemen. Zijn het eigenlijk wel problemen, of is het meer geroddel?

Als de ander met zijn problemen komt, dan is het gesprek meer een eenrichtingsverkeer. Zij vertellen hun problemen aan jou. Je zou daarmee tevreden kunnen zijn. Andersom, dat jij je problemen aan hen vertelt, is dan heel andere koek, en past hier niet echt bij.
Dus als deze situatie je aanspreekt, verwacht dan geen belangstelling van de ander voor jou. In dit geval kun je af en toe een vraag stellen, om de wederpartij verder te helpen met praten, of om een samenvatting te geven, zodat de wederpartij weet dat je bij de les bent.
Door bewust te kiezen voor deze gespreksvorm, verdwijnt je strijd.

Maar het kan dus zijn, dat je liever op voet van gelijkheid met iemand praat. Schep daar dan duidelijkheid over. Zeg bijvoorbeeld, dat je niet zo'n zin hebt om over die problemen te praten, omdat je zelf al vol zit.

Wees dus eerlijk naar jezelf, en dan kun je ook eerlijk zijn tegen de ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een keer niezen of een hard geluid maken, dat stopt hun "verhaal" wel, en zijn ze van hun apprepau. Dan kun jij je ding doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon zo van: "hé,kan ik ook ff wat zeggen?" of zo van : "Hé,wacht 's effe,ik vind dat....",etc. en dan met---om de ander te focussen of uit zijn'haar verhaal te halen,de hand opsteken...

Dat zijn ahw. zinnetjes die volgens mij de aandacht van de ander te trekken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Steek oortjes in je oren en wacht een beetje, met goed geluk merken ze dat je niet meer aan het luisteren bent en als het niet zo is zullen ze na een tijdje uitgepraat zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik praat soms ook nogal veel en dan komt mijn vriend er ook amper tussen dus die zegt zojuist dat je gewoon ergens op moet inhaken en dan gewoon maar moet gaan vertellen wat je wilt vertellen en dan valt het kwartje vanzelf bij degene die zoveel praat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dat kan soms moeilijk zijn,.Ik ken iemand die maar praat en praat over zichzelf,iedereen luistert beleefd ,zelfs als ze net gaan eten,Ik zeg dan laat die mensen nu eerst even eten, maar nee hij blijft maar doorgaan,Maar die mensen zeggen dan het geeft niet hoor.Ik zeg ik ga naar huis ik ben moe,wil niet meer luisteren naar je.! Mag ik ook even wat zeggen? ja en nee keert zich om en gaat weer verder met zijn verhaal.Wat ik dan aanraad is gewoon weggaan!en zeggen tot ziens en ook echt weggaan!.. Want hij luistert toch niet.!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roep gewoon joehoeee!! hallo!! mag ik nu even?!Ik wil ook graag wat vertellen.