Heeft een getrouwde vrouw/man met een (single) minnaar geen respect voor het huwelijk, of is dat andersom?

Mijn vraag gaat ongeveer zo:

Heeft een vrouw die een relatie aangaat met een minnaar die alleen is (dus zonder relatie) geen respect voor het huwelijk?

Of heeft de minnaar die zelf geen relatie heeft, maar wel een relatie aangaat met een getrouwde vrouw, geen respect voor het huwelijk?

Hebben ze beide geen respect voor het huwelijk? Of zijn ze ze gewoon verblind door elkaar dat het ze niks kan schelen wat er met het huwelijk gebeurt? Is het die vrouw? Of is het die minnaar die er geen respect voor heeft?

Zelf denk ik dat de minnaar het weinig kan schelen, terwijl de getrouwde persoon wéét wat hij of zij aan het doen is....Of kan het de minnaar wel wat schelen, maar die getrouwde persoon juist weinig.

Aangezien ze een relatie met elkaar beginnen, en allebei weten wat ze doen, en de redenen wáárrom achterwegend laten (kort door de bocht omdat ze elkaar leuk vonden), wie van hen heeft het minste respect voor het huwelijk?

Huwelijk in mijn vraagstelling is het zelfde als gewoon een samen wonen met elkaar, dus hoe je deze vraagt ook stelt de een heeft een vaste relatie en de andere niet. Het gaat ook niet om vreemdgaan, maar wie er juist geen respect heeft.

Toegevoegd na 33 minuten:
Ik vraag niet om een mening, maar om een antwoord. Mijn vraag is ook niet bedoeld als een stelling, maar écht als vraag.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat dit bij iedereen anders is
Toch denk ik dat de minnaar het minst respect heeft, hij kiest ervoor om met een getrouwde vrouw te flikflooien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is meer een meningvraag dan een kennisvraag, iedereen kan dit anders zien. Mijnsinziens hebben ze allebei geen respect voor het huwelijk en al helemaal niet voor de man/vrouw van de gene die getrouwd is. Maar er zijn mensen die daar anders over denken en zelfs die vinden dat je een minaar kan hebben én respect voor je huwelijk...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ik al schreef, een huwelijk is een wettelijk bepaalde overeenkomst. Dus wat bedoel je eigenlijk met 'respect voor het huwelijk'?
Wat is het verschil met respect voor de Nederlandse Vlag, of respect voor de aankoop van een lederen bankstel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@klaas1952
Het verschil met respect hebben voor de Nederlandse vlag is dat je vaderlandsgevoel hebt, en respect hebben voor de aankoop voor een lederen bankstel is dat ik dat niet kan betalen! Respect hebben voor je huwelijk is in mijn ogen dat je niet vreemdgaat, er bent voor elkaar, kan praten en samen over problemen kan praten, hoe erg het soms ook is en als je kinderen en huisdieren hebt dat die ook meetellen.

Het beste antwoord

Degene die vreemdgaat heeft geen respect voor het huwelijk.

Ik zelf heb ook wel eens wat 'geflikflooit' met iemand die bezet was, maar daar voel ik mij niet verantwoordelijk voor. Sterker nog; iemand die vreemdgaat in zijn huwelijk, hoef ik niet als partner, want zo iemand zou bij mij hetzelfde doen. Voor mij was het puur en alleen voor het genot. Hoewel ik nooit maar dan ook nooit bewust zou gaan lopen stoken. Dan is het een ander verhaal.

De minnaar gaat niet vreemd, heeft geen verplichtingen en mag dus doen en laten wat hij wilt lijkt mij.

groetjes,

p.s.: Dat ik een keer wat gekloot heb met een bezet persoon, betekend niet dat ik ooit vreemd zou gaan binnen een relatie. Dat vind ik echt zwaar not done.

Toegevoegd na 5 minuten:
De keer dat ik de 'minnares' was, had ik juist niet heel erg veel respect voor mijn bedpartner. Met degene die bedrogen werd, had ik niets te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Het gaat erom wat je eigen ideeen daarover zijn lijkt me.
Vind je het zelf niet erg om bedrogen te worden, dan kan ik me voorstellen dat je met een gebonden man vrijt. Of dat dan wenselijk is of niet doet er even niet toe.
Vind je het zelf niet leuk om bedrogen te worden, help dan ook een ander niet mee om zijn partner te bedriegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nooit iemand geholpen om zijn partner te bedriegen. Als iemand -in nuchtere staat- mij bespringt en ik heb er zin in (en de bedrogen partner ken ik niet), dan ga ik er op in. En als diegene niet met mij vreemd zou gaan, zou diegene dat wel met een ander doen. Simple as that. Vreemdgaan vind ik erg en zou ik nooit doen. Verder voel ik mij niet schuldig ten opzichte van de partner. Behalve die ene keer toen ik die bedrogen partner leerde kennen. Toen heb ik ook mijn excuses aangeboden en nu kunnen we het prima vinden. Overigens verbaasde het haar niet dat haar partner vreemdging, want dat had ze al verwacht (en niet alleen met mij). Nu is ze bezet en heeft ze een partner die wel te vertrouwen is. Aan vreemdgangers heb je niets.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik weet dat iemand getrouwd is, dan blijf je daar vanaf. Dat is toch een van de ongeschreven regels?? Tenzij je smoorverliefd wordt dat vind ik dan weer anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heb ik blijkbaar een aantal keer de ongeschreven regel gebroken. Kan er niet mee zitten eigenlijk. :')
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als ik smoorverliefd ben op zo iemand zou ik er juist van afblijven, aangezien ik niet een toekomst wil met een vreemdganger.
Kristal
12 jaar geleden
ImaginaryGirl: Je zegt:
-Ik heb nooit iemand geholpen om zijn partner te bedriegen.- en tegelijkertijd ook over een getrouwde man:
-Als iemand -in nuchtere staat- mij bespringt en ik heb er zin in (en de bedrogen partner ken ik niet), dan ga ik er op in. - Ik heb het gevoel dat je het voor jezelf ergens goed wilt praten, maar je houdt gewoon jezelf voor de gek lijkt me...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste ben ik lesbisch en ging het om een vrouw. Ten tweede spreek ik mezelf niet tegen. Ik was die keren volkomen nuchter en het was een zeer bewuste keuze, waar ik nog steeds geen spijt van heb (op die ene keer na dan). Als iemand mij bespringt, dan is dat een teken dat zo'n persoon hoe dan ook wel vreemd zou gaan en dus niet te vertrouwen is. Als ik op dat moment - plat gezegd - zin heb in seks, dan zou ik daar best op in kunnen gaan, zonder mij schuldig te voelen. Is de bedrogen partner van mij echter een een vriendin, of is degene die bedriegt dat, dan is het een ander verhaal. Ik kick niet op een getrouwd/bezet iemand, maar als dit een keer gebeurd, dan kan ik daar niet heel erg mee zitten of zo.
Kristal
12 jaar geleden
Het maakt toch niet uit of het om een man of een vrouw gaat?! Voor mijzelf maakt het niet uit of ik de bedrogen partner nou wel of niet ken. Ik doe die bedrogen partner pijn als ik met hun partner vrij, en daar kies ik liever niet voor ook al heeft die ander zin of vrijt die ander wel met weer een ander als ik er niet op in ga.
Dat is dan toch die ander zijn/haar verantwoordelijkheid.
Of ik eraan mee doe of niet is mijn eigen verantwoordelijkheid. Het gaat dus gewoon om je eigen instelling,
en die is bij ons blijkbaar verschillend. Zo heb ik ook wat moeite met het begrip - bespringen- als het om vrijen gaat bijvoorbeeld maar dat maakt niet echt uit weet je. Het bevestigt alleen nog maar extra het verschil tussen ons. That's all.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt :) Ik snap jouw punt ook, maar ik kan er gewoon echt niet mee zitten.
Kristal
12 jaar geleden
Ik ben toch nieuwsgierig Girl ;-) Verondersteld nu even dat je een vaste relatie hebt met een mooie en lieve vrouw die het voor jou helemaal is.
En je hebt de keuze gemaakt samen om alleen met elkaar het bed te delen.
Betekent dat dan dat je ook niet boos, jaloers of zoiets zou worden als toch een andere vrouw met jou partner zou vrijen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker wel :)
Maar dan ben ik in principe boos op mijn partner, aangezien ZIJ vreemdgaat. Natuurlijk zal ik theoretisch ook niet blij zijn met haar minaar of minnares, maar ik acht mijn partner als schuldige. Heb je me trouwens goed begrepen? Ik vind vreemdgaan echt walgelijk.
Kristal
12 jaar geleden
Ja, dat begrijp ik wel, maar snap je dan dat ik het niet begrijp dat je er dan geen moeite mee hebt om er zelf wel aan mee te werken als iemand vreemd gaat? (wat een zin...;-) Ik denk dan: oké als je geen moeite hebt met vreemd gaan snap ik dat je eraan meewerkt maar je hebt er juist wél moeite mee, je vindt het walgelijk, en ik merk dat je dat echt meent...
Snap je dan mijn verbazing? Of is het juist spannend om het te doen, geeft het een soort machtsgevoel?
Nou ja, nu ga ik te privé dingen vragen, antwoord maar niet maar je begrijpt me wel :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap jouw punt ook zeker wel hoor (-:
Het klinkt misschien lullig, maar degene met wie ik dat heb gedaan, vond ik geen leuke personen. Ik vond ze echt alleen maar seksueel aantrekkelijk. Ik kan je wel een voorbeeldsituatie geven (aangezien ik hier toch anoniem zat). Ik heb een keer seks gehad met een vrouw die in een relatie zat, waar ik een aantal jaar ervoor al een seksuele relatie mee had. Zij is zelf nooit een lieverdje gehad (zeg maar gerust fout, in de zin van ... agressief en labiel) en haar vriendin viel ook onder die categorie als ik haar mag geloven. Ze is nooit een vriendin van mij geweest, omdat het mijn type niet was. De enige plaatst waar we een klik vonden was het bed (oke oke ook op de keukentafel, maar je snapt mijn punt ;-) ). Zij kwam een keer naar mij toe, toen ze weer eens ruzie had met haar vriendin. Ik had haar gewaarschuwd; dat we ons altijd seksueel tot elkaar aangetrokken hebben gevoeld en dat het waarschijnlijk niet werkt als we samen in een bed slapen. Zij verzekerde me dat er niets zou gebeuren. Toen wij samen in bed lagen begon ze zelf met me te zoenen. Ik heb haar toen al gezegd dat het haar probleem is en dat ik niet degene ben die in een relatie zit, maar daar had ze geen boodschap aan. Dat zij dit deed terwijl ze een relatie had, bevestigde voor mij alleen maar wat een onbetrouwbaar wicht het is. Dat ik het deed was dus puur seksueel. Nu ik in een serieuze relatie zit, heb ik al meerdere malen meegemaakt dat mensen (ook die ik goed ken) mij proberen te versieren, terwijl zij op de hoogte zijn van mijn relatie. Ik ga er nooit op in en benadruk altijd dat ik bezet ben. Als je regelmatig een slippertje maakt, dan komt dat hoe dan ook uit en dat is niet echt bevorderlijk voor je 'goede naam'. Dus de gevolgen zijn voor degene die vreemdgaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dan heb ik nog een voorbeeldsituatie (en in deze situatie heb ik mij ingehouden). Een meisje waar ik een tijdje mee heb gedate had een relatie en probeerde mij te zoenen en later ook nog naar haar huis te lokken (toen haar vriendin in het buitenland zat). Omdat ik dit meisje ook als een soort van vriendin zag (diegene die vreemd wilde gaan dus), heb ik dit afgehouden. Pas toen het een paar weken erna uitging tussen hen, heb ik nog een keer het bed met haar gedeeld. Maarrrr, ik zou nooit en te nimmer iets serieus met haar willen, aangezien zij dus wel vreemdgaat en ik niet in de waan leef dat ik DE uitzondering ben.
Kristal
12 jaar geleden
Jemig, ik zou net als tegen mijn zoons willen roepen: GEEN seks détails!!! Waarop die oudste grinnikend het nog erger maakt en ik met mijn handen op mijn oren lalalalalalalahhhh roep :-))) Maar oké, ik snap je punt, je houdt er toch een zekere (morele?) code op na die voor jou klopt. En uiteindelijk gaat het daarom, als jij jezelf in de spiegel aan kan kijken dan is het goed. En ik heb inderdaad het gevoel dat je je code serieus neemt, ook al ziet mijn code er anders uit :-)
Dank je voor je uitleg :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha lol. Ik heb je juist de details bespaard (of kun je echt niet tegen het woord 'seks' en 'zoenen' hahaha). Ben blij dat je het nu snapt ^^
Kristal
12 jaar geleden
;-)))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je, vind ik ook. Kan me wel vinden in je verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vooral ook vanwege je reactie ;)

Andere antwoorden (6)

Degene die in een huwelijkse staat is en een relatie aangaat zonder mede weten van de partner heeft geen respect voor zijn of haar partner. Een alleen staande heeft hier niets mee te maken de pakt zijn of haar kans.

Toegevoegd na 43 minuten:
de= die
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ mee eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind ik ook.
Kristal
12 jaar geleden
Ben ik het toch niet mee eens, ik ben single en zal echt niet met een gebonden man iets willen. Ik zou er gewoon niet aan beginnen, hoe leuk hij ook is. Misschien omdat ikzelf de ervaring ook ken van de vrouw die bedrogen wordt.
(Er dus even van uitgaande dat het zonder medeweten van de vrouw is.)
Wat mij betreft beide..

Sowieso de getrouwde die een minnaar aanklampt..
De minnaar echter sloopt ook een huwelijk (van zijn/haar eventueel aanstaande partner)

0% respect dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik maak onderscheid tussen relatie en huwelijk. Een huwelijk is een driepartijenovereenkomst, namelijk tussen de man (m/v) vrouw (m/v) en de staat. Er zijn belastingtechnische consequenties bij een huwelijk, zoals de erfbelasting.
Een (liefdes)relatie is geen juridische figuur. Het is hoe twee mensen met elkaar omgaan.
Dit onderscheid kan al ander licht werpen op je vraag.

Zo'n minnaar kan bijvoorbeeld juist een goede oplossing zijn. Bijvoorbeeld in het relatie waarbij de man alleen nog maar met zijn werk bezig is; de vrouw zich verveelt, en de minnaar ook zo zijn eigen leven heeft. In dat geval is een soort samenwerkingsverband voordelig voor alle drie.

In de jaren zestig is dit al eens onderzocht door Shere Hite. Bij een bepaalde doelgroep had 75% van de dames haar problemen opgelost door een minnaar te nemen.

Misschien is het handig om het probleem waar je mee zit, wat nader te specificeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Ik denk dat dat alleen een goede oplossing kan zijn wanneer alle partijen daarmee instemmen, en niet achter de rug van de partner om.
Als het huwlijk niet meer is zoals het ooit geweest was, is het respect voor het huwlijk/relatie niet weg maar het gevoel van hoe het ooit was. Het gevoel naar elkaar is anders geworden. En mischien wel het respect naar elkaar.
En er zijn minnaars die geen waarde hechten (of zo als jij zegt respect) hebben voor het huwelijk en er zijn minaars die tot over de oren verliefd zijn en putten uit elk zuchtje van de man/ vrouw hoop.
Kortom vreemdaan is verschrikkelijk, maar dat gebeurt in de meeste gevallen als er iets niet goed is in de relatie/huwelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allebei en ook geen respect voor de man/vrouw die er niet van weet. Als je niet gelukkig bent in je huwelijk dan moet je scheiden. Beter voor jullie allebei en evntueel kinderen. Liefde is niet belangrijk, respect is belangrijk!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maakt m.i. nogal een groot verschil wat het stel dat een relatie heeft voor afspraken heeft gemaakt op dat gebied.
Wanneer zij een mate van vrijheid hebben afgesproken op het gebied van seksuele uitstapjes dan maakt het niet uit, dan heeft dat niets te maken met wel of geen respect hebben voor de partner van de gebonden partner of voor de relatie.
Dan maakt het niet uit voor de gebonden partner(s) en de minnaar.

Wanneer er in een relatie de afspraak is alleen het bed met de partner te delen, dan heeft de gebonden partner uiteraard geen respect voor de afspraak en de relatie. En de minnaar geen respect voor de partner die van niets weet.

Ook al kunnen er vele excuses zijn zoals dat de partner ongelukkig is bij zijn/haar eigen partner.

Ik wil zelf niet bedrogen worden, dus zou ik dat als partner of als minnares ook een ander niet aandoen.
Kristal