Mijn dochter is ongesteld geworden hoelang groeit ze door?

Door haar arts is gezegt dat ze nog hooguit 3 cm gaat groeien wat is jullie ervaring hiermee?Ze is nu 1.60 vandaar.

Toegevoegd na 34 minuten:
Jonge meiden graag reageren

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
24.6K

Antwoorden (12)

ik was zelf voor mijn 12e al ongesteld, en ben nog wel een paar jaar doorgegroeid,
ik denk wel tot mijn 15e ongeveer.
meer dan 3 cm in ieder geval.
13 jaar geleden
je arts zou heel goed gelijk kunnen hebben, toe mijn dochter ongesteld werd groeide ze ook nog een paar cm...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Knap dat hij dat in centimeters durft te specificeren! Het klopt wel dat als je als meisje ongesteld bent geworden, je niet heel veel meer zal groeien, de grootste groeispurt is al geweest.
Ik was 11 toen ik ongesteld werd, maar ben (gelukkig) nog zeker 5 tot 7 cm gegroeid. Precies weet ik het niet meer, maar ik was onder de 1.60 en ben nu 1.65.
Ze zal in ieder geval niet heel lang worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je er meer aan hebt om te kijken naar de lengte van de ouders. Lange ouders krijgen vaak lange kinderen. Wat zo'n dokter zegt is toch een beetje koffiedikkijken, of hij moet echt gericht op de groeischijven en zo gelet hebben.
We hadden vroeger een schooldokter die met de tabellen er bij 'voorspelde' hoe lang het kind zou worden. Maar dan had ze dus de groeilijnen op tafel liggen, dat zijn tenminste gegevens.
Niemand weet echt hoelang je kind nog door zal groeien. Maar als ze nu twaalf of dertien is, denk ik dat er nog wel een stukje bij zal komen. Groeien gaat vaak de hele puberteit nog wel door, ook al is het langzaam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou best waar kunnen zijn, alhoewel hij het natuurlijk niet op de centimeter nauwkeurig kan zeggen.
Ik ben ook niet meer echt veel doorgegroeid, zelf ben ik ook maar 1.62.
Maar aan de andere kant groeien sommige meisjes nog wel 10 centimeter door(dit is wel erg zeldzaam), even afwachten dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op deze vraag hebben wij als antwoord gekregen dat dit alleen kan worden bepaald door te kijken of het groeibeentje uitgegroeid is, of niet. Deze zit b.v. in de hand. In het ziekenhuis maken ze dan een röntgenfoto Je dochter zal gerust nog een aantal cm groeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, alleen op verwijzing van de huisarts. En ik vermoedt dat dit alleen gebeurt als, vooral meisjes, heel lang "dreigen" te worden. Daar kan, in een vroeg stadium, nog wat aan gedaan worden dmv medicatie.
Na mijn groeispurt ben ik nog zo'n tien centimeter gegroeid. Zo te zien verschilt het dus erg per persoon.
(Ik was 1.60, ben nu 1.70 :))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze heeft nu 90 tot 95% van haar maximale lengte bereikt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik werd op mijn 13e al ongesteld.
Ik ben nog een heel eind door gegroeid.
ik ben nu 16 en ik ben nu de gemiddelde lengte terwijl ik altijd best klein was. dus ik denk niet dat het iets met ongesteldheid te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was op mijn 9e levensjaar al voor het eerst ongesteld geworden, ik moest toen nog in de pubertijd komen dus ik was nog erg klein. Nu ben ik inmiddels 1.70m, dus het kan best zo zijn dat je kind nog 3 cm doorgroeid (of langer).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan zijn dat ze nog doorgroeit en het kan zijn van niet.
Ikzelf groeide nog jaren door nadat ik ongesteld werd (op mijn 12e) en eindigte rond mijn 16e/17e op 1.80m.
Mijn zusjes daarentegen werden ook rond hun 12e ongesteld en waren rond hun 15e/16e al uitgegroeid en zijn nu resp. 1.70 en 1.73 en ze zijn een tweeling. Dus dat kan al heel anders uitpakken dan je huisarts zegt want ze waren namelijk alletwee uitgerekend om langer te worden dan ik :)

Daarnaast is de lengte van de ouders ook heel belangrijk. Mijn moeder is zelf ook rond de 1.70 en mijn vader is 1.93
Mijn zusjes en ik hebben wat dat betreft dus alledrie een hele mooie lengte en niet extreem lang of klein.
Dus als je dochter zo rond jullie lengte eindigt dan is er helemaal niets aan de hand en is ze gewoon goed :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik groei al sinds ik 11/12 ben niet echt meer door medicijnen. Werd op 13jarige leeftijd ongesteld en groeide nog 1 cm. Ben zelf 1.55.
Ik denk niet dat ze nog veel zal groeien, maar het is niet nodig om je zorgen te maken over haar lengte. Ze kan natuurlijk altijd ervoor kiezen op hakken te lopen...