hoe los je een ruzie op? (lees eerst de uitleg!!!!)

Ik heb ruzie met mijn beste vriendin, en weet eigenlijk niet of ik het nog wel goed wil maken. Het punt is ik heb niet zoveel andere vriendinnen dus ik moet of nieuwe vrienden zoeken maar waar????? Of ik moet het goed maken maar ik weet niet of ik dat wel wil, ze is al 8 jaar mijn beste vriendin maar we hebben de laatste tijd al meerdere ruzies gehad en ik moet het steeds maar goed maken en haar vegeven maar zij zegt nooit sorry!!! weet iemand wat ik moet doen??????

Toegevoegd na 12 minuten:
Of weet iemand misschien waar je mensen kan ontmoeten ofzo???

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7K
Kimath
12 jaar geleden
waar gaan de ruzies over?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
over van alles zij negeert mij dast maakt mij boos en dan gaat zij boos weg.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn genoeg andere mensen die vriendinnen willen zijn

Het beste antwoord

rustig blijven :)

even terug naar de kern. het aantal jaren vriendschappen doet het er even niet toe, net aantal vrienden ook ff niet. (kom ik later op terug)

feit is dat er spanning is, en jij de persoon bent die water bij de wijn moet doen. een sorry hoor je nooit, dus je kan er vrijwel zeker vanuit gaan dat je vriendin ook echt geen reden ziet om sorry te zeggen. met andere woorden, ze weet niet wat en waar het fout gaat en zonder dit zal ze dus ook niet veranderen.
zonder verandering van je vriendin zelf zal ook de relatie tussen jullie niet veranderen wat wil zeggen dat er steeds ruzies blijven voorkomen waarbij jij weer de mindere moet zijn.

of het nu om 8 jaar vriendschap gaat of 8 weken....
het werkt niet!! 't gaat erom dat JIJ je er niet prettig bij voelt, en het meer een 'moeten' gaat worden dan een relatie waar je je BEIDEN prettig bij voelt (dat is waar het om gaat tenslotte)
je gooit geen 8 jaar weg, maar je hebt van die 8 jaar een x aantal jaar nodig gehad om te leren dat het niet niet werkt. (wat niet wil zeggen dat je traag van begrip bent, maar het benadrukt je goede wil, doorzettingsvermogen en geduld!... en helaas ook een beetje je onzekerheid)

wat je nu doet is jezelf afhankelijk opstellen naar je vriendin. jij wringt je in allerlei bochten tegen je zin, en je vriendin bepaald of ze zich er wel of niet in kan vinden en weer 'goed' kan zijn voor haar..... maar niet voor jou! het is dus eigenlijk een schijnvriendschap want je bent jezelf niet en speelt dus een toneelspelletje eigenlijk.

ik kan me HEEL goed voorstellen dat je je hier helemaal niet lekker bij voelt :)

als je weet waar je interesses liggen, wat je leuk vind, graag zou willen, goed kan etc moet er iets te vinden zijn waar je aansluiting kan vinden bij andere leeftijdsgenoten, met de gezamelijke interesse/raakvlak al basis kan het een leuk onderwerp zijn voor een eerst contact waaruit al dan niet een vriendschap kan ontstaan.

wat je dus zou moeten doen zijn 2 dingen
-voor jezelf kiezen en je eigen weg gaan want deze vriendschap houdt net zolang stand als jij die nukken gaat pikken

-nadenken wat je wil, leuk vindt, leuk lijkt, altijd al een keer zou willen etc. en kijkt wat hierin de mogelijkheden zijn bij jou in de buurt of regio.

succes!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Vragen wat er is, wat je verkeerd hebt gedaan. Blijkbaar heb je haar gekwetst.., maar je moet natuurlijk niet vriendinnen met dr blijven omdat je anders geen vriendinnen hebt! Ga gewoon eens afspreken met iemand anders die je aardig lijkt. Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verhoudingen zijn scheef gegroeid zoals je het verhaal beschrijft. Zij heeft de touwtjes in handen in jullie contact, zij beslist hoe zij het hebben wil en jij wil goedkeuring. Het feit dat zij geen sorry zegt is omdat zij waarschijnlijk ook geen sorry van jou hoeft te zeggen.
Als jij werkelijk voor jezelf opkomt en op je principes gaat staan moet je eens kijken hoe snel opeens iemand sorry kan zeggen...

Ik zou afstand nemen en wat andere activiteiten ondernemen. Je leunt wellicht te veel op haar.

Het feit dat je het gevoel hebt dat je niet weet of je het wel goed wil maken zegt al genoeg over de relatie die jullie hebben, je gevoel zegt bevestigt de afhankelijkheidsrelatie die tot stand is gekomen maar om het nu weer goed te maken vergt te veel van jou. Want dan ben jij weer degene die alles glad moet strijken en dat getuigt niet van een evenwichtige vriendschap.

Geef jezelf de ruimte en dan lost de ruzie zich vanzelf op.
Laat haar maar een keer subtiel voelen dat jij ook trots op jezelf kunt zijn en dat jij niet elke keer alles goed maakt als er onenigheid is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrienden komen en gaan in een mensenleven. Sommige gaan jaren mee, anderen zijn snel weer uit beeld. Dat is niet erg, want ieder mens ontwikkelt zich anders en soms scheiden de wegen zich omdat ieder een heel andere ontwikkeling doormaakt.

Misschien is het voor jullie ook tijd dat jullie 'uit elkaar' gaan.

Nieuwe vrienden zoek je niet, maar je ontmoet nieuwe mensen die eventueel je vrienden kunnen worden.
Ga leuke dingen doen. Bij een club of vereniging, sport enz. Zo ontmoet je weer nieuwe mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp uit jouw woorden dat je je vriendin eigenlijk een beetje zat bent..maar

Omdat je zo weinig vriendinnen hebt, aarzel je of je wel met haar wilt/kunt/zal/moet/breken..want dan heb je weer een vriendin minder.

Als jij echt wilt dat zij een keertje 'sorry' zegt, zeg dat haar dan gewoon, meid.

Praat met elkaar en vertel wat jou in haar gedrag dwars zit..en vraag haar of zij, wanneer zij fout zit, dat ook tegen jou wil zeggen...omdat jij tot nu toe het gevoel hebt' altijd de 'minste' te moeten zijn.

Andere mensen ontmoeten is voor jou niet echt een oplossing om meer vriendinnen te krijgen..omdat je veel moeite hebt met het leggen van contacten.

Ruzie hebben is iets dat niet fijn is..maar als jullie samen tot een oplossing geraken..kan jullie vriendschap nadien zelfs hechter worden..en dàt is veel beter dan uit elkaar gaan, toch?

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oef ton...! waar maak jij persoonlijk uit op dat de vraagsteller veel moeite heeft met het leggen van contacten? ben het met de rest van je antwoord eens hoor, hier sta ik echt van te kijken!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag de vragenstelster maar of zij al dan niet moeite heeft met het leggen, c.q. onderhouden van contacten. Omdat ik gedurende vele jaren vele jongeren die vastgelopen waren/zijn weer wat op gang tracht te brengen/gebracht heb, lees ik soms tussen de regels ook het één en ander. Overigens dank voor je reactie. Groet, Ton