Hoe ga je om met een kind (22j) dat niet wil studeren noch werken?

Wij zijn een nieuw samengesteld gezin. Pluspapa, 49j, mama, 47j, zoon 22j en dochter 17j. De dochter woont bij haar papa en komt om de week naar ons. De zoon woont bij ons en gaat regelmatig naar zijn papa. De zoon wil maar niet studeren. Alleen maar gamen en filmpjes bekijken. Middelbare school doorlopen zonder problemen, steeds latijnse gevolgd. Nu al 3j universiteit maar zonder succes. Niet naar de les gaan, tot een stuk in de nacht spelen en filmpjes bekijken, tot een eind in de dag in zijn bed liggen.
Hij heeft vorig jaar in augustus van zijn ouders te horen gekregen dat hij nog 1 kans krijgt om zichzelf te bewijzen aan de universiteit maar al na 2 weken herviel hij in hetzelfde patroon. We wachten nu de resultaten van zijn laatste examens af.
Naar mijn gevoel, met zijn houding en mentaliteit kàn je niet slagen aan de universiteit. Dat zeg ik al jaren en die jaren hebben me steeds gelijk gegeven. Ik denk niet dat het deze keer anders zal zijn.
Maar gaan werken wil hij echter ook niet. Hij wil graag een diploma behalen. Hij denkt alleen dat dat diploma er kan komen zonder een inspanning te leveren.
Ikzelf ga al bijna 30j dag in dag uit werken en het stoort me enorm dat hij de hele dag in zijn bed ligt. Ook in het huishouden draagt hij niets bij. Dit is niet de opvoeding die ik wil geven. En deze situatie weegt op onze relatie. Hij is niet voor rede vatbaar en de mama weigert de confrontatie aan te gaan. Ik weet niet hoe ik hiermee moet omgaan.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
5.2K
Ritsuka
5 jaar geleden
Hij is oud genoeg om wat te doen. Ik zou gewoon stoppen met zijn was doen en eten voor hem koken. Laat hem zelf maar wat uitvoeren.
tinus1969
5 jaar geleden
Ben jij de moeder of de stiefmoeder (is niet helemaal duidelijk uit je laatste zin: 'Hij is niet voor rede vatbaar en de mama weigert de confrontatie aan te gaan.', dus jij bent niet mama?)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik begrijp jouw frustratie en vind dat je het netjes verwoord. Je beschrijft de situatie en houdt het gevoel bij jezelf.
Ik weet niet of je het leuk vindt wat ik zeg, maar het is de volwassen zoon van jouw vrouw en haar ex. Ik vind dat de verantwoordelijkheid bij deze twee mensen ligt. Jij mag hier zeker iets van vinden. Alleen blijft het hier ook bij.
Als je al het gesprek aangaat, zou je het met de biologische ouders kunnen doen. Misschien heeft de zoon wel hulp nodig van derden.
Jouw vrouw zegt niks. Of je accepteert het of je probeert met haar te praten (begrip) waarom ze niks zegt.
Ik vind niet dat jij de jongen moet en mag aanspreken.
Probeer je neutraal te houden. Misschien kun je zoonlief proberen actief te krijgen door samen te gaan sporten 1 keer per week. Dan doorbreek je misschien iets.
Laat verder los en zie het feit dat jij wel werkt los van zoonlief. Succes.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Sorry, ben een Belgische man. En een stiefvader noemen we tegenwoordig een pluspapa :-)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Beste PJJMulder, het is inderdaad een zaak tussen de mama en de biologische papa maar wij wonen 10jaar samen en de opvoeding van haar kinderen ligt ook voor een stukje bij mij. Ik heb hem leren autorijden omdat zijn vader dit niet wou doen. En aangezien wij samenleven beïnvloedt zijn houding ook onze relatie. Ik kan me moeilijk in een hoekje wegstoppen en iedereen z'n gangetje maar laten gaan. Ik heb toch ook bepaalde 'rechten'?
Maar ik appreciëer je reactie wel, dank u daarvoor.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Toevoeging: Dit weegt op onze relatie. Hiermee bedoel ik de relatie tussen mijn vrouw en mezelf. Mijn vrouw (de mama) wil de confrontatie met haar zoon niet aangaan omdat ze bang is dat hij kwaad zal worden als ze gaat zeggen dat hij niet verder meer mag studeren....
HannekeJanssen
5 jaar geleden
Tja, en toch is het in eerste instantie een zaak van de ouders (moeder en vader), en pas daarna iets voor de plusouders....
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De houding van jouw vrouw naar de zoon bevalt je eigenlijk ook niet. Laat deze zin eerst op je inwerken voordat je reageert naar mij.
Zij en de biologische vader zijn en blijven helaas de verantwoordelijken.
Nogmaals (haal het positieve uit mijn woorden), ga rond de tafel zitten met de ex en jouw partner. Praat 1 op 1 met jouw partner. Probeer zoonlief actief te krijgen om de situatie te doorbreken.
Niemand zegt dat jij geen rechten hebt en in een hoekje moet zitten. Alleen zijn en blijven er 2 biologische ouders in het spel. Deze staan helaas boven jou.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Al word je boos op mij. Dat mag. Ik hoop dat mijn woorden jou aan het denken zetten.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://www.nji.nl/nl/Download-NJi/Info-Samengestelde-gezinnen.pdf
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Beste PJJMulder, bedankt voor de link. Ik ga dit zeker goed door lezen.
Je hebt gelijk dat die vooral de mama en de biologische papa aan gaat en ik ben me bewust van mijn plaats. Het is ook niet zo dat ik mijn wil probeer op te leggen.
Ik heb het inderdaad eerder moeilijk met de houding van mijn vrouw tov haar zoon en de laksheid die daarmee gepaard gaat. Maar het klopt dat ik me daarvoor tot haar moet richten en niet tot haar zoon.
PS: Ik ben helemaal niet boos maar net dankbaar voor je input.
MarBet
5 jaar geleden
Bepalen of hij wel of niet mag studeren, zou ik raar vinden. Maar ik snap niet goed waarom jij geen stem zou mogen hebben in de eisen die je stelt aan een volwassene in jullie huishouden. Ik zou gaan voor kostgeld laten betalen en/of bijdragen in het huishouden, of op eigen benen gaan staan. Lastig natuurlijk als de moeder er anders over denkt, maar als mede hoofd van het huishouden mag je best aangeven wat je van gezinsleden verwacht.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heel veel succes met de situatie. Een samengesteld gezin is gewoon moeilijk.
Groetjes

Antwoorden (4)

Het probleem zit hierin: je moet grenzen stellen. Niet doen heeft consequenties. Hij is oud genoeg om op zichzelf te gaan wonen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In een eigen kamer/kot zetten en met een kleine toelage zelf een paar maanden laten worstelen met het leven van een zelfstandige student die zich moet redden verder. Laat hem een bijbaantje zoeken om rond te kunnen komen en laat hem thuis komen om advies te vragen. Verder alles zelf laten doen. De was, de boodschappen, opruimen, schoonmaken, koken en in de eerste plaats naar les gaan en studeren.
Lukt dit allemaal niet, moet ook de kans geven om het te leren en dit kan niet in een week, dan gewoon een baan laten zoeken met schooldiploma.

Loslaten dus. Een kind van 22 is geen kind meer en als het niet wil, dan houdt het op.
Hij zou niet de enige zijn die zo begonnen is en toch verder kwam dan verwacht.
Dit is niet gemakkelijk, sterkte!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Sonny, U bent de pluspappa van de zoon en dochter van uw huidige vrouw en hebt binnen deze relatie de zorg voor haar kinderen op u genomen. Het gros van de Belgen heeft overigens deze term al weer beentje gelicht – afgewezen.
Voor het omgaan met de moeilijkheden en wrijvingen die pluskinderen in een plusgezin kunnen veroorzaken is geen panklaar antwoord en ook geen panklare oplossing.
Pluspappa is een eufemisme en een eufemisme komt in de buurt van bedrog, zoals een halve waarheid een eufemisme is voor een hele leugen. Een pappa heeft namelijk rechten, de term pluspappa suggereert dat er extra rechten zijn. In de praktijk geldt het tegendeel, een pluspappa heeft géén extra rechten, als het er echt toedoet heeft een pluspappa weinig tot niets in te brengen.
Er zijn diverse wetsvoorstellen ingediend om de pluspappa’s en plusmamma’s over de opvoeding van hun stief- of pluskinderen mee te kunnen laten beslissen. Onder anderen door Sabien Lahaye-Battheu toentertijd volksvertegenwoordiger in de Kamer. Niet alleen de VLD/Open Vld wil de meerdere rechten in een wet gieten.
Meer Juridische rechten of niet, zolang je niet praat, geraakt er niks opgelost. Bedenk: niets is blijvend, ook dit probleem niet. Wel kans dat er een nieuw probleem voor in de plaats komt.
Ik zie voor u momenteel maar één mogelijke oplossing die kan werken, en die is zoals PJJMulder in haar reacties voorstelt.
Ga samen met uw vrouw rond de tafel zitten. Veel goede gesprekken vinden plaats tijdens een dinertje buitenshuis of thuis aan een mooi gedekte tafel. In ieder geval het proberen meer dan waard.
Zorg dat de relatie met uw vrouw geen scheuren gaat vertonen en probeer u te concentreren op zijn goede eigenschappen, die heeft deze zoon van uw vrouw wis en waarachtig: hij heeft de Middelbare school doorlopen zonder problemen, steeds Latijns gevolgd.
- Dit is niet de opvoeding die ik wil geven - schrijft u, maar bij het aanleren van verantwoordelijkheid is luisteren en loslaten het belangrijkst.
Toegevoegd op 31 januari 2019 12:40: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@Sonny, het valt mij op dat u in uw hartenkreet nergens schrijft te overwegen het pluskind zelfstandig te gaan laten wonen. Dat vind ik in deze tijd een groot pluspunt, hij blijft onder uw hoede. Verder afglijden gaat snel.
Sonny is een Angelsaksische naam en betekent: sterk als een beer.
Lastige situatie zeg!
Het enige wat je kunt doen is samen met ouders een front vormen en samen een grens trekken.
De enigste reden dat hij in zijn bed ligt en niet helpt in huis of werkt en studeert is omdat het kan!!
U geeft m eten, wast zn kleren, betaalt de rekeningen voor hem. Stel uzelf de vraag, heeft u zoon een reden om zijn gedrag te veranderen? Nee! Hij kan doen en laten wat hij wil en er zitten geen consequenties aan zijn gedrag.
Maak samen met de vader en uw man een plan en consequenties en bespreek dit met uw zoon.
Dus, zelf kleding wassen, anders heb je niks schoons in de klas. Zelf binnen 3 maanden baan of studie vinden anders geen geld meer voor spullen. Elke dag mee eten? Prima, dan wel boodschappen doen, koken en klusjes doen anders geen eten.
Mocht hij echt weigeren of zich puberaal gaan gedragen (hij komt op mij zeet onvalwassen over) dan een termijn stellen dat hij het huis uit gaat. 3 maanden de tijd bv.
En belangrijk om dit met andere vaders goed af te spreken en consequent te blijven.
Ik begrijp dat u in een lastige parket zit omdat het hier om een volwassen man gaat. Eigenlijk is het te gek voor woorden toch? Misschien had u hem dit al moeten leren toen hij 4 was.
Oh, ik lees dat de andere ouder geen confrontatie aan wil gaan. In dat geval kunt u uw eigen grenzen alleen maar aangeven. Dus in dit huis gelden onze regels en anders ben je niet welkom.
Toegevoegd op 29 juni 2020 17:56: tekst