Hoe is het om te leven met een partner die schizofreen is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.4K
Drepolli
12 jaar geleden
Schizofrenie wordt tegenwoordig wel snel aan iemand gegeven. Slimme mensen die een gevaar voor de overheid worden meestal schizofreen genoemd om ze zo vast te zetten. Er zijn zelfs een aantal Nobelprijs winnaars die vermoedelijk zo onschadelijk zijn gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je daar bewijzen van, Drepolli?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vind ik wel een heel schizofrene complot-theorie, Drepoli ;-)

Het beste antwoord

Het hangt inderdaad af van de mate waarin de ziekte zich manifesteert.
Wat de partner bijna altijd zal ervaren is de onevenwichtigheid die de relatie zal hebben. De "gezonde" partner zal zich verantwoordelijk voelen voor de schizofrene partner en daar vaak rekening mee houden in de omgang. Meer dan in normale relaties is de gezonde partner gefocust op kleine signalen die mogelijk onrust zouden kunnen veroorzaken en zal minder vrijheid voelen om zo nu en dan zelf ook eens saggerijnig, boos of somber te zijn. De gelijkwaardigheid in de relatie kan daarmee onder druk komen te staan.
Maar: de liefde kan veel overwinnen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja de liefde kan veel overwinnen, dank je wel voor je antwoord.

Andere antwoorden (2)

Dat is heel persoonlijk, maar voor familie van mensen met Schizofrenie is er een organisatie. Daar kan je terecht voor informatie en het delen van ervaringen .
www.ypsilon.org
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt er maar net van af in hoe ernstige mate de persoon in kwestie schizofreen is,en hoe goed zijn behandeling / medicijnen aanslaan.

Een vriendin van mij is al jaren (18) getrouwd met een schizofrene man, en dat gaat uitstekend. Af en toe is-ie wat afwezig, er moeten niet echt onverwachte dingen gebeuren want dan kan-ie van slag raken, hij heeft een vrij vast dagritme nodig maar kan beslist geen structurele dagbesteding aan (werken is uitgesloten) en schiet al in de stress als hij hoort hoe druk iemand anders het kan hebben, maar verder is het een prima gozer (nouja, gozer van in de 50) die zich prima redt, en vooral veel klusjes opknapt voor gehandicapten. Een deel van zijn problemen komt door zijn schizofrenie, maar er zal ook best een hoop in 'de aard van het beessie' zitten. Hij is ontzettend intelligent en je kunt hele leuke diepe filosofische gesprekken met hem voeren.

Daarentegen had ik vroeger een vriend met een schizofrene broer, die van de ene in de andere psychose viel, altijd achtervolgingswaanzin had en dacht dat de hele wereld in een complot tegen hem gewikkeld was. Daar kon je eigenlijk niet of nauwelijks een zinnig gesprek mee voeren, en ik denk dat een vaste relatie met een partner voor hem uitgesloten was / is. (Geen idee of hij nog leeft, de betreffende vriend is op zijn 21e gestorven dus al 20 jaar geen contact meer).

Dezelfde ziekte, totaal verschillende mensen. En tussen die twee uitersten zal ook nog een wereld van mogelijkheden liggen, variërend van bijna normaal tot heel ernstig en zorgafhankelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke +