kan men een "tyrauma" opgelopen hebben na een scheiding, of is dit eerder een verwerkingsproces ?

ik ondervind van langsom meer dat ik vroeger alles deed wat men mij vroeg, om gewoonweg te "bewijzen" dat ik het toen wel kon.
nu is dat zo een heel klein beetje aan het vervagen.
het kan mij allemaal weinig of niks schelen.
het ziet er in mijn ogen naar uit dat ik de scheiding van mijn ex bijna heb verwerkt. ik ben nu 46.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ik zie hier eigenlijk 3 hele verschillende dingen genoemd worden: trauma, verwerking scheiding en prestatiedrang.

Allereerst, een trauma volgt op een schokkende gebeurtenis, nu is een echtscheiding een hele moeilijke gebeurtenis maar meestal, en dat bedoel ik niet bagatelliserend, niet schokkend. Het is een gebeurtenis die zich meestal over langere periode stapsgewijs aankondigt en niet plotsklaps gebeurd. Het valt daarom niet makkelijk in de categorie trauma in te delen.
Dat neemt niet weg dat het heel moeilijk kan zijn om dat te verwerken.
Jouw eigengenoemde prestatiedrang kan hierbij in de weg hebben gezeten. Een huwelijk is in zekere zin ook iets waarmee en waarin je presteert. Dat het huwelijk tot zijn eind liep kun je als falen opgevat hebben, en dat is voor iemand met een sterke prestatiedrang erg pijnlijk.

Over die prestatiedrang: dat heeft zich hoogstwaarschijnlijk al in jou genesteld in je vroege jeugd. Dat kan zijn gekomen door externe factoren, zoals veeleisende ouders of door geldingsdrang uit een diepgewortelde onzekerheid of een combinatie van beiden.

Ik vermoed dat je nu serieus goed op weg bent om die scheiding te verwerken. En dat je daarnaast, doordat je zelfstandiger bent geworden je meer zelfbewustzijn hebt gekregen. Veel mensen verliezen zichzelf een beetje in een relatie. Je bent nu uit die relatie en leert jezelf beter kennen. Je hebt schijnbaar ook meer vrede met jezelf want je eist minder van jezelf.
Dat is mooi. Ontwikkel dat gevoel verder. Vind je eigen kern en leer daar vrede mee te hebben.

Toegevoegd na 6 minuten:
Ken je het werk van Kahlil Gibran? Hij heeft een stuk geschreven over het huwelijk. Om nu dat stuk tot je te nemen is een beetje water na de wijn maar misschien helpt het je toch. Lees het in de hieronder genoemde bron.
Ik vermoed dat jij niet kon groeien vanwege schaduw (zie de laatste zin van het stuk).
De rest van het werk van Gibran/ de profeet is trouwens ook aanbevolen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nice Annigje! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
vind ik ook dat dit exact weergeeft waar ik mij op dit ogenblik bevind in deze verwerkingsfase,
ik heb niet zo heel lang gewacht om naar een ander iemand op zoek te gaan war ik mijn "hopelijk" verdere leven mee kan doorbrengen en bij wie ik wel mezelf kan zijn. grtjs
jo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
plaatje past perfect

Andere antwoorden (2)

Trauma bedoel je? Nee, van een scheiding krijg je geen trauma. Dat is inderdaad een verwerking. Het kan natuurlijk wel heel zwaar zijn. Maar een trauma krijg je bijvoorbeeld van een oorlog ofzo. Sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een trauma ontstaat (kort uitgelegd) als het 'gewone' verwerken niet lukt.

Maar omdat iedereen zijn eigen manier van verwerken heeft, is het niet makkelijk aan te geven of dit fout gaat, wat voor de een fout is, is voor de ander goed.

Als ik jou vraag lees, zie ik meer een verandering, die misschien een gevolg is van je scheiding.

Heftige gebeurtenissen in ons leven kunnen veel invloed hebben en gelukkig niet alleen negatief, er kan zeker een, voor jezelf positieve verandering, uit voort komen.