hoe kan ik scheiden?

ik wil scheiden vmijn partner, em heb een koopwoning en kind maar ik werk niet, hoe moet ik regelen of doen, dat ik v hem kan scheiden en mijn kind krijgt, want partner

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Begin met als de donder een baan te zoeken, zodat je straks financieel onafhankelijk bent. Niks vervelender dan straks je handje op moeten houden bij je ex...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bespreek eerst je situatie met een vertrouwenspersoon (famielid, huisarts ?) of een deskundige, alvorens overhaaste dingen te doen, zoals een (onafgemaakte) vraag vol typefouten hier te plaatsen. Raadpleeg bijv. ook websites over scheiding: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden http://www.echtscheiding-wijzer.nl/scheiding-stappen.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wil je partner ook scheiden, dan kan je samen alvast heel veel bespreken om het later op papier te laten zetten bij een advocaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
denk alsjeblieft aan je kindje, aangenomen dat de vader niet jou of je kind mishandelt, heeft hij net zoveel "recht" als jij. nee, ik zeg het verkeerd: je kind! heeft op beide ouders evenveel recht.
Dus redeneer niet van: als ik ( ! ) mijn kind maar krijg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Stippel en Compromis: had je graag een + gegeven!

Antwoorden (7)

Dat is hier niet zo maar te beantwoorden.

Je kunt altijd scheiden.
De vraag is wat jouw rechten zijn.

Ben je getrouwd?
Zo, ja: in gemeenschap van goederen?
Van wie is het huis?
Is dat van jullie beiden?
Hoe staat jouw partner tegenover scheiding?

Zo zijn er een heleboel vragen die beantwoord moeten worden en een heleboel dingen die geregeld moeten worden.

Lees hier eerst maar eens wat er allemaal bij komt kijken.
http://www.echtscheiding-wijzer.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp de min van geen kant!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach kikobob, iemand hier wil mij afremmen in mijn positieve ontwikkelingen....lol
Ga langs een advocaat of mediator. Als het goed is heb je recht op partneralimentatie omdat hij de kostwinner is. Je partner dient tot de 21e verjaardag bij te dragen aan het levensonderhoud van je kind.

Succes in deze moeilijke tijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je stelt de vraag een beetje appart , kijk wij weten de situatie niet en die hoef ik ook niet te weten maar je kan niet zomaar zijn kind afpakken , dat is iets dat je je kind niet aan kan doen maar ook hem niet

Praat is met je man , en kijk of jullie samen een oplossing kunnen krijgen zodat het in ieder geval niet een vechtscheiding wordt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aangezien je niet werkt heb je een probleem, want scheiden kost geld: advocaat, nieuwe woning, verhuizen, inrichten van nieuwe woning. Je rekent misschien op het geld van de koopwoning, maar dat heb je niet zo vlug.
Als je nu beslist om te gaan werken (en werk vindt), moet je denken aan een oppas voor je kind (leeftijd?) als het aan jou toegewezen wordt.

Misschien kan je voorlopig ergens geld lenen. Doe dat dan en stel al je vragen aan een advocaat. Die zal je de juiste antwoorden kunnen geven. Want elke situatie is anders.
Als je niet aan geld kan geraken en er is bvb sprake van geweld door je partner, praat er dan over met je huisarts. Hij/zij zal je dan verder helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij geen inkomsten hebt krijg je een advocaat met toevoeging. De eigen bijdrage is volgens mij 90 euro. Ga even naar een juridisch loket bij jou in de buurt en die kunnen jou alle ins en outs geven. Je kind raak je echt niet zo maar kwijt hoor! Suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je kan een advocaat zoeken. Misschien kan een juridisch loket je 1 aanwijzen die zich hiermee bezig houd. Deze kan per direkt een toevoeging voor je aanvragen zodat je een minimaal bedrag aan eigen bijdrage hoeft te betalen. Het kan een hele korte weg worden als je man meewerkt en het ouderschapsplan ondertekend. Je wordt bijvoorbeeld allebei co-ouder, houdt voogdij en toezicht. Je kind heeft dan 1 hoofdadres maar er wordt precies geregeld wie wanneer het kind verzorgt en welke kosten door welke ouder worden betaald. Ook als je in gemeenschap van goederen bent getrouwd dan heb je recht op de helft van alle bezittingen. Zoek ook uit tot hoever je aanspraak maakt op het toekomstige pensioen en partneralimentatie Als je man je tegemoet komt en je uitkoopt(na taxatie) of uit de hypotheek laat ontslaan.
Let op want als je niet uit de hypotheek bent ontslagen en je scheiding is niet officieel dan kan je wel aansprakelijk zijn wanneer je (ex) man niet meer betaald. Op het moment dat je een zelfstandige woonruimte hebt gevonden kan je per direct een uitkering aanvragen. Ook huur en zorgtoeslag en kindgebonden budget via de belastingdienst. Wel denk ik dat beschikbaar stellen voor werk een voorwaarde is, dit betekent inschrijven bij www.werk.nl of je ziekmelden bij het UWV.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op www.advocatenvinder.nl staan een aantal goede artikelen die je verder kunnen helpen als je meer wilt weten over echtscheiding. Zo hebben ze een artikel geschreven over het verloop van de echtscheiding en de rol van een advocaat bij een echtscheiding, waarin een soort stappenplan is verwerkt. Verder hebben ze nog een extra artikel over echtscheidingspapieren en de afspraken met betrekking tot een koopwoning en de hypotheek. Het klinkt alsof je die informatie zou kunnen gebruiken! Zie dus de bronnen.

Verder heel veel sterkte met de scheiding!