hoe help ik mijn kindje (2 mnd) beter slapen

Mijn dochtertje is 2 mnd oud en slaapt erg slecht, huilt ook, ze heeft duidelijk haar slaap nodig.
We hebben al massage geprobeerd, een woombie, een puckababy (speciale slaapzakken) werkt allemaal maar een beetje.
Wandelen is ze rustig maar slaapt meestal niet.

We bieden rust en regelmaat en niet te veel prikkels.
Als ze bij je ligt (op je buik) slaapt ze (meestal) wel maar da's niet echt een optie. Evenals autorijden.

Wie heeft dit ook misschien wel meegemaakt en heeft een (gouden) tip???

Toegevoegd na 1 dag:
Met name overdag, 'snachts komt ze eigenlijk maar een keer, da's echt heerlijk.
Ze krijgt trouwens borstvoeding, gaat heel goed en ze groeit als kool.
Krampjes heeft ze niet/ nauwelijks meer gelukkig.

Het 1e en 2e ochtend wegleggen gaat nog, maar de middag en avond niet, vanaf half 3 tot een uur of 1 'snachts is dus erg lang.....
in die tijd zou ik haar normaal 2-3 keer wegleggen.
Wegleggen: wanneer ze vermoeidheid signalen geeft, meestal wacht ik dan nog heel eventjes (5 min.)

rust en regelmaat doe ik.
elke keer alles op dezelfde manier en niet meer dan een uitje/bezoekje per dag.

Het liefst als ik dan 1 ding kon kiezen, zou ik graag willen dat ze om een uur of 10 naar bed kan (in de avond dus)
nu is dat rond enen waardoor de ochtendvoeding om 8 uur is, dit zal niet gaan wanneer ik straks weer werk, ookal is dat maar 2 dagen.....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even nog een paar vragen te verduidelijking:
Slaapt ze overdag slecht of 's nachts of beide? Slaapt ze op de rug , op de zij of op de buik?
Hoe vaak leg je haar te slapen? Op welke momenten?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze slaapt op haar rug, zijslapen werkte eerst, nu niet meer, op haar buik slapen doet ze op mij, als ik haar wakker op haar buik leg gaat ze om zich heen kijken tot ze moe is en gaat dan huilen / "raakt gefrustreerd" heb de rest er als extra bewerking bijgezet....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begin me een beetje af te vragen wat nu belangrijker is - de rust, gezondheid en tevredenheid van je baby, of haar dwingen zich aan te passen aan jouw toekomstige werkritme......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dan begrijp je me verkeerd, het is lastig voor haar voeding, voor haar dus....jammer dat je dat zo begreep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kwam een beetje door je laatste alinea.....
1 uur 's nachts en 8 uur 's morgens eten lijkt me absoluut niet schadelijk. En voor het kind ook niet lastig....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maakt niet uit.
tussen 1 en 8 komt ze ook nog een keer hoor, maar ik begrijp van het consultatiebureau dat het niet handig is haar tussendoor extra wakker te gaan maken, zeker niet gezien haar overdagse slaapgedrag.
dus als ze zelf wakker wordt kan ik haar nog de borst geven voor ik haar naar de opvang breng, leek me zo voor haar beter :) en ja, natuurlijk ook voor mezelf, eerlijk is eerlijk, ook moeders blijven nog gewoon een eigen ik hebben, hahaha
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oh, wacht even....begrijp het denk ik al.....1 uur 'snachts is niet haar voeding, dat is de tijd dat ze op zijn vroegst slaapt....tussen 1 en 2)....
tot die tijd is ze dus wakker vanaf halverwege de middag

Antwoorden (15)

misschien heeft ze krampen, geef haar eens wat venkel te drinken..daar worden kinderen over het algemeen rustig van..
ze is pas 2 maanden , dus erg klein om al een ritme te hebben..
leg het idd op je borst, je kind heeft er behoefte aan, ze hoort je hartslag , het geeft haar vertrouwen , ze herkend het,
neem de tijd ervoor, je baby krijgt als ze ouder is een ritme, tot die tijd moet je lekker genieten van je kindje ..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Venkelwater mag tegenwoordig absoluut niet meer voor baby's! Ik gaf het mijn kinderen vroeger ook, maar toen mijn dochter het voor kleinzoon wilde kopen keek men haar aan of ze hem wilde vergiftigen: niet beneden de 1 jaar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag dat niet meer ?? Zo zie je maar, die voedingsadviezen veranderen ZO vaak, dat je er maar het beste niet naar kunt luisteren en gewoon lekker je intuitie moet volgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja nou dat is dan alleen in nederland zo..want hier word t nog steeds verkocht en gegeven.. ook in spanje...en wat denk je...ze leven nog steeds.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
c+
Heel herkenbaar.

Vraag of ze je op het consulatieburo willen uitleggen hoe het echte inbakeren werkt.
Hier hielp dat fantastisch. Mijn dochter viel rustig in slaap en werd fris en vrolijk wakker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Consulatiebureau :lol:.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook wel consternatie buro genoemd. Maar ja, inbakeren kunnen ze je wel leren....
Misschien helpt het om je baby voor het slapen in een wam bad te doen, vaak worden ze daar erg moe van. Laat je baby na elke voeding goed boeren, sommige baby's huilen omdat ze last van buikkrampjes hebben. Het is inderdaad beter voor de baby om in haar eigen bedje te slapen, voordat je het weet wil ze alleen nog maar op je buik slapen. Tja, en sommige baby's zijn gewoon huilbaby's en daar verander je dan weinig aan. Huilbaby's blijven aan 1 stuk door huilen, ook als je ze op je buik hebt. Dat duurt dan meestal de 1e 3 maanden. Luister of het huilt of krijst. Vind jij het echt krijsen, dan toch eventjes met de huisarts bespreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kind van twee maanden heeft nog niet of nauwelijks echt een ritme kunnen ontwikkelen. Ik heb zelf bijna een jaar een huilbaby zonder echt ritme gehad, al kwam dat gedeeltelijk door haar vroeggeboorte, en ik geloof niet dat er inmiddels alweer nieuwe trucjes zijn bedacht die ik nog niet heb geprobeerd. Uiteindelijk heb ik haar gewoon op mijn borst vastgebonden (met zo'n lange Afrikaanse doek) en daar heeft ze ongeveer een half jaar gebivakkeerd. (Wat prima kon met een kind dat met een half jaar pas 3 kilo woog ;-)

Er is helemaal niks mis met je kind dag en nacht op je lichaam dragen als het zich daar veilig bij voelt : uiteindelijk is dat de meest natuurlijke situatie. Al is het vandaag de dag wel zwaar omdat als moeder alleen te doen - vroeger droegen vrouwen in grote groepen ook elkaars baby's, evenals oudere zusjes. Voor het kind is het dus echt wél de beste en meest natuurlijke optie. Kinderen die veel gedragen worden het eerste levensjaar, huilen weinig tot niets.

Is voortdurend bij je dragen dus geen optie, dan zul je echt moeten zorgen dat je af en toe wat rust krijgt voor jezelf, en de zorgen aan de vader , andere familieleden/vriendinnen of verzorgsters overlaten. Uiteindelijk gaat het altijd over. Maar het kan een zware weg zijn.

Het enige dat je nog zou kunnen proberen is of ze wellicht juist WEL behoefte heeft aan prikkels en zich verveelt. Dat merkte ik tot mijn verrassing bij mijn tweede baby ; die werd eigenlijk pas stil als er om haar heen een heleboel te zien en te beleven was. Zodra haar zintuigen geen input meer kregen, zette madam het op een brullen. Totaal ander kind dus dan het eerste, dat gewoon net wou doen alsof ze nog niet geboren was - terwijl ook de tweede 9 weken te vroeg was. Die heeft dan ook bijna een jaar gewoon de hele dag in de woonkamer geslapen, en ging 's avonds pas met ons mee naar bed.

Maar twee maanden ; dat is nog erg jong hoor. Dikke kans dat de wereld er over vier weken alweer heel anders uitziet.

Toegevoegd na 23 uur:
Na je toevoeging : HUILT ze dan ook de hele middag van half 3 tot 1 uur 's nachts, of heeft ze gewoon een ritme waar jij niet blij mee bent ? Niet elke baby heeft namelijk bijna elke dag 20 uur slaap nodig. Mijn jongste dochter sliep zelfs met 8 maanden helemaal niet meer overdag (maar wel van 7 tot 7, gelukkig). Toch waren dat vermoeiende dagen ; zo'n ukkie moet je toch steeds bezig houden, je kunt ze niet de hele dag in de box laten verschimmelen.
Vervolg zie reacties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je dan het beste het ochtend-slaapje kunt proberen over te slaan, want eigenlijk is dat gewoon het reen van de nacht met een voeding er tussendoor. Dus 's middags pas wegleggen, dan slaapt ze wellicht tot het eind van de middag / begin van de avond. Twee slaapjes op een ochtend is wel HEEL erg veel van het goede ; geen wonder dat ze de rest van de middag en avond bij de les is ; dat is nu haar ' overdag' . Je kunt van een baby niet verwachten dat die zich helemaal aanpast aan het door jou gewenste ritme ; het is geen computer ofzo. En nee, niet elk kind combineert goed met werk buitenshuis. Dat is iets waar je tevoren rekening mee moet houden. Maar je kunt de avondbedtijd wel proberen iets te vervroegen door haar 's morgens / overdag langer wakker te houden. Echter : succes niet gegarandeerd. Sommige kinderen slapen echt overal doorheen als ZIJ vinden dat het tijd is, en blijven in doodse stilte wakker als ze vinden dat het daar het geschikte moment voor is. In de loop van de tijd echter komt het wel.
(En hou er rekening mee dat je een kortslaper kan hebben ; mijn jongste dochter sliep met een jaar al niet meer overdag, ging om 11 uur naar bed en was om 7 uur weer wakker. Nu is ze 11, en nog steeds heeft ze meer dan genoeg aan 6 uur slaap (helaas).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
DE draagdoek is een fantastische oplossing, heb mijn kinderen ongeveer 1 jaar zo bij me gedragen, je hebt je handen vrij, je kindje voelt zich veilig (warmte en geluid van de mama) en ze slapen er ook gewoon in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vind haar zelf niet echt een huilbaby, maar volgens de definitie en volgens het CB is ze dat wel.
ik maakte me zelf meer druk of ze wel genoeg slaap krijgt (volgens het boekje zeg maar) , maar dat zal denk ik ook eigenlijk wel want ze eet en groeit goed.
omdat ze toch huilt als ze dan wakker is (en ik duidelijk de vermoeidheidssignalen zie) ben ik soms bang dat ze niet helemaal gelukkig is ofzo. tja.....het is mijn eerste he.....tis soms nog wat moeilijk
Probeer eens een radio met een zacht muziekje aan op haar kamertje, en een schemerlampje. Soms vindt een baby het te donker en te stil. Mijn kleinzoontje ging prima slapen nadat zijn ouders dit hadden toegepast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. Mijn jongste had het liefst de stofzuiger en de televisie tegelijk aan , die mafkees. Nu wil ze alleen nog maar in pikkedonker slapen, dus ook daar hoef je je geen zorgen om te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aii, dat word vervelend in de zomer als het diep in de nacht pas donker word haha!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor ; daar hebben ze rolluiken voor uitgevonden. Ze gaat nu ook al om acht uur, half negen naar bed, dus ni problem.
Zijn er misschien externe factoren die die van invloed zijn?

Een baby voelt heel goed aan als een moeder bijvoorbeeld stress heeft. Dat heeft de inslag op de slaappatroon.

Weet natuurlijk niet of dat het kan zijn maar men vlucht vaak in symptoonbestrijding ipv de oorzaak te onderkennen.

Er is echter 1 gouden regel: Regelmaat. Zelfde tijd eten, drinken, slapen en 'spelen'.

Het kan natuurlijk altijd nog zaken zijn zoals maagkrampjes, regelweken enz.

Toegevoegd na 1 minuut:
regelmaar is trouwens natuurlijk niet geheel afhankelijk van de ouders, kind zelf moet natuurlijk ook 'meewerken' :)
12 jaar geleden
het is echt heel lastig, je moet er nu achter gaan komen wat er bij je kindje werkt en wat niet en dat kan zo verschillend zijn.
mijn oudste: zoveel mogelijk geluiden, lekker in de wipstoel naast de wasdroger viel ze juist in slaap, of heen en weer schudden in de wagen terwijl je een liedje zong, en altijd een klein lampje anders was het te donker
de jongste: helemaal geen geluid en vooral geen licht. ze moest altijd zeker 20 minuten de stress uit haar lijfje huilen en dan viel ze in slaap, en als je haar in die 20 minuten stoorde ( door proberen haar te troosten ) begon het weer opnieuw.

Heel veel succes met erachter komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben dit nu aan het proberen en het lijkt een beetje te helpen, ze ziet er nu blijer/gezonder uit, dank je
Inbaken heeft bij min kleinzoon goed geholpen,maar men kwam er ook achter dat hij reflux had waardoor hij veel huilde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn dochter was in mijn buik altijd rustig behalve als ik sliep . Na haar geboorte was het anders als ze op mijn buik lag was ze rustig.. Je kind is ook rustig op je buik, lijkt erop als of ze je hart dan hoort en rustig wordt. Je hartslag is vermoedelijk een rustpunt, misschien kunt je beginnen met haar bij je te nemen als ze moet slapen en dan daarna in bed liggen. Een vaste knuffel bij jullie nemen en dan bij haar in bed leggen ( stukje van jullie samen )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommigen laten hun baby overdag minder slapen, het werkt wel maar misschien zijn er nadelen (een baby slaapt anders niet voor niets overdag).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer de 'Muziek voor baby's' van Raimond Lap eens!
Ik heb er een filmpje bijgedaan waar je kan zien dat een baby meteen stopt met huilen bij het horen van de muziek.
Ook vind je hieronder enkele luisterfragmenten speciaal voor haar leeftijd. Dan kan je al eens zien hoe je dochtertje er op reageert :)

http://www.youtube.com/watch?v=5CGUniPZPi4&feature=related

http://lovelybaby.rglmusic.com/music4babies/nl/products/welcome.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probeer je dochter is in te bakeren dat 's een soort slaapzak de handen liggen strak langs haar lichaam dat heb ik ook met onze zoon gedaan toen is hij beter gaan slapen en
wij ook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik met mijn tweede kind deed was het vanaf dag een heel nauwkeurig observeren, om zo vroeg mogelijk te beginnen te begrijpen wat het voor kind was. Een heel ander persoon namelijk dan mijn eerste, die me erg voor verrassingen zette en waar ik dit observeren ook niet had toegepast. Door dus de tweede heel goed te bekijken leerde ik enorm veel in die eerste tijd. Over zijn behoeftes, zijn gewoontes, wat hem bezighield, waar hij door van streek raakte, wat hij beangstigend vond, wat hem stoorde, wat niet, enz. Ik schreef alles op, dan bleef het beter hangen. Misschien helpt het om te achterhalen waarom je dochter niet tot rust lijkt te kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal als aller eerste toch eens naar de dokter gaan om een verwijzing naar een kinderarts te vragen. Dat je idd geval een lichamelijke oorzaak uit kunt sluiten. Je hoort toch regelmatig dat baby;tjes die veel huilen toch iets van een reflux van maagzuur hebben of dat de voeding niet lekker werkt in het buikje.
Dat zou stap 1 kunnen zijn en verder geven ze hier allemaal goede tips, mijn enige bijdrage zou kunnen zijn, en dat is uit eigen ervaring:
Mijn dochter had een half uurtje jengelen nodig om in slaap te komen, daar kwamen wij achter toen we een keer zo flauw waren van het huilen en haar van ellende eens lieten liggen. Maar kan me heel goed voorstellen dat dit niet werkt hoor.

Sterkte
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het reformhuis, natuurdrogisterij of bij de apotheek worden natuurlijke middeltjes verkocht om baby' makkelijker te helpen doen in slaap vallen en doorslapen. Misschien heeft je dochtertje wel last van het doorkomen van haar tandjes of iets dergelijks. Ik ken het middeltje Chamodent en dat is heel rustgevend zonder enige bijwerking. Ook kan je eventueel iets van een kruidenthee geven met bijvoorbeeld anijs en of venkelzaad, heel ontkrampend bij krampjes. Verder kan je ook verstappen naar Frisovom(even op googlen voor de info)Bijvoorbeeld als je dochter last heeft met vertering van bepaalde eiwitten. Succes!