Wat voel je precies als je ongelukkig bent?

Mensen vragen wel eens aan elkaar ''ben je gelukkig''
Maar wat voel je als je gelukkig bent,en wat voel je (niet) als je ongelukkig bent?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (6)

Het ligt eraan op welk gebied je ongelukkig bent. Als ik me ongelukkig voel, voel ik me vaak eenzaam, ik heb het koud, ik heb het gevoel alsof iedereen tegen me is, alsof het leven toch niet beter zal worden, etc. Als je ongelukkig bent over je liefdesleven, kan je last hebben van gevoelens zoals eenzaamheid, een soort ''leegte'' van binnen, wanhoop.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als je gelukkig bent ben je blij, en dat straal je uit. Als je ongelukkig bent, mist er iets, en straal je ongelukkigheid uit. Ik heb er veel ervaring mee dus ik zal even in het algemeen aangeven wat ik voel als ik ongelukkig ben:

Leegte, Wanhoop, Verdriet, Eenzaamheid, Lusteloosheid, Woede, Machteloosheid.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer dat je maar 1 + mag geven, want dit is zo enorm waar. Ik voel altijd precies hetzelfde.
Meestal weten we wel wanneer we ongelukkig zijn, maar beseffen we het niet als we gelukkig zijn.
Veel mensen verwisselen het begrip "ongelukkig zijn" met "ontevreden zijn".
Ontevreden ben je over iets (je werk, je huis, je auto, etc).
Ongelukkig ben je. Je bent somber, voelt je onbegrepen, verdrietig. Je kan ongelukkig zijn met een duidelijk aanwijsbare reden (een geliefde is overleden), of ongelukkig met vanuit je innerlijk (een depressie).

Zelf zeg ik nooit zo snel dat ik gelukkig ben. Een geluksgevoel heb ik soms, bij vlagen. Als ik met mijn geliefde lekker op de bank zit, of als ik iets moois heb bereikt. Daarom zeg ik meestal: "ik ben een tevreden mens".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ongelukkig zijn bestaat uit een gevoel van ontevredenheid, en gaat vaak samen met somberheid, overspannenheid, woede of verdriet.

Onderzoek geeft aan dat geluk voor ongeveer de helft erfelijk bepaald is. De rest van de verschillen wordt veroorzaakt door invloeden uit de omgeving en door hoe jezelf tegen de dingen aankijkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je erg gelukkig bent dan kunnen de mensen dat aan je zien. Je gezicht staat dan gewoon veel vrolijker en zo voel je je ook. Je word als je gelukkig bent, veel sneller blij van de kleine dingen, je kunt dan overal van genieten ook al is het niks bijzonders. ( simpel voorbeeld is je kopje koffie s morgens) Wanneer je ongelukkig bent dan sta je bij de meeste kleine dingen helemaal niet stil. Dat wil je niet want je hebt daar helemaal geen behoefte aan. Je kunt niet echt genieten van je kopje koffie, je ergert je overal aan. Je hebt spanning en stress, je schenkt meer aandacht aan alle ellende dan aan iets vrolijks, en dat straal je dan ook uit. Je mist dan gewoon een beetje vrolijkheid in je lichaam.
Uiteraard zal niet iedereen zich hier in herkennen omdat iedereen anders is. En iedereen ervaart gelukkig zijn en ongelukkig zijn op een andere manier,maar als je gelukkig bent kun je ondanks dat er dingen zijn in t leven die je tegen zitten toch heel blij en vrolijk zijn omdat je niet alleen bezig bent met de dingen die je tegen zitten maar omdat je ook de leuke onderwerpen in t leven toe kunt laten in je gedachten.En als je ongelukkig bent dan ervaar je zoveel dingen om je heen als negatief, dat je eigenlijk zo,n beetje de hele dag een beetje somber over komt.
Mijn eigen ervaring met ongelukkig zijn is dat ik jaloers was.
Ik was jaloers op de manier waarop mijn vriendinnen zichzelf konden zijn in hun relatie. En ik moest continue maar mijn best doen om geen ruzie te krijgen met mijn vriend. En in de periode dat ik ongelukkig was was ik ook verdrietig zonder duidelijke reden. Ik moest veel vaker naar de wc want mijn blaas reageerde daar dan weer op. En ik werd gewoon heel zenuwachtig en chagerijnig van de hele situatie.
En nu die periode achter de rug is en ik weer gelukkig ben,voel ik eigenlijk tot op de dag van vandaag alleen nog maar opluchting. En dat maakt me dan weer heel blij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geluk zelf is een sterk gevoelen dat je altijd maar heel even ervaart. Het is niet mogelijk om een lange tijd aan een stuk gelukkig te zijn. Het gevoel zal namelijk weer geneutraliseerd worden. Dit is omdat mensen altijd maar meer willen en op zoek zijn naar meer geluk. Ik bedoel hier niet mee dat iedereen ongelukkig is. De meeste mensen hebben een neutraal gevoel.

Als iemand ongelukkig is, kan dit gevoel langer aanhouden, omdat de mens altijd streeft naar meer. Hij vergelijkt zich dan meestal met anderen, voelt een prestatiedrang, ...

Volgens mij kan dus niemand voor een lange periode echt gelukkig zijn, maar kan iemand wel een hele tijd een positief gevoel ervaren met momenten van echt geluk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukt voelt geweldig. Je wilt elke dag wakker worden en opstaan met een lach op je gezicht. Je voelt je in een soort hemel en niets kan je tegen zitten. Je schud het van je af en je kan werkelijk de hele wereld aan. Je hebt het gevoel dat je tegen iedereen wilt begroeten en lachen naar iedereen. Vriendelijkheid is er overal in je gedachten.

Het gevoel van ongeluk ken ik maar al te goed. Je voelt je somber, iedereen is tegen je en alles is negatief. Je wilt niet uit bed komen en alles is een last.
Ik wilde niet met mensen praten en was constant kwaad op alles en iedereen. Toch probeerde ik er het beste van te maken.

Heeft dit je vraag beantwoord?