Als de pil 5 jaar of langer slikt, heb je dan minder kans op vruchtbaarheid?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat bedoel ik

Antwoorden (10)

Zolang je blijft slikken is de kans erg klein...

Als je stopt, duurt het (dacht ik) in de regel nog wel een paar maandjes voordat je lichaam weer 'normaal' is, maar er zijn ook uitzonderingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, naar mijn weten is dit niet het geval.
Er zijn zeer veel vrouwen die de pil 5 jaar of langer slikken en daarna pas aan kinderen (willen) beginnen.
Wanneer je stopt met de pil, ben je daarna weer gewoon vruchtbaar. Anders zouden er ook veel minder pil-sliksters zijn, als het de vruchtbaarheid zou verminderen. En het is nog steeds een zeer veelgebruikt voorbehoedsmiddel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je nu stopt is de kans op zwangerschap binnen 1 jaar ongeveer 80%. Je kunt het beste pas stoppen met de pil tegen de tijd dat je zwanger wilt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, anders zouden er ook niet zo vele ' ongelukjes' gebeuren door het vergeten van een enkele pil. Het lang doorslikken van de anticonceptiepil op lange termijn is misschien echter niet zo'n goed idee, ondanks dat het op zeer grote schaal en tot op hoge leeftijd gebeurt. Zeker wanneer er geen kinderwens meer is, is het wellicht verstandig na te denken over een andere methode vananticonceptie. Maar de pil zelf, ook op lange termijn, heeft geen meetbare effecten op de vruchtbaarheid. Het enige waar je wel rekening mee moet houden is dat je vruchtbaarheid met het toenemen van de leeftijd sowieso afneemt. Wie bijvoorbeeld tot haar 38e de pil slikt en daarna moeite heeft om zwanger te worden, moet de oorzaak niet bij de pil maar bij haar leeftijd zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gemiddeld heeft het misschien geen meetbaar effect, in individuele gevallen komt het zeker wel voor. Ik was ongeveer 20 toen ik met de pil stopte (was begonnen met 15) en vervolgens ben ik een jaar lang onvruchtbaar geweest. Geen eisprong, geen vruchtbaarheid...
Dat kan. Ik heb het meegemaakt, het is de belangrijkste reden waarom ik nooit meer de pil zal gebruiken als voorbehoedsmiddel. Toen ik stopte, duurde het een jaar voordat mijn eigen cyclus überhaupt weer op gang kwam, mijn arts heeft me uitgelegd dat dat voor kan komen na langdurig pilgebruik.

De kans is klein dat het je overkomt, maar mogelijk is het wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat geeft een andere kijk op het pilgebruik.
Fijn dat je je ervaring deelt, en fijn ook dat je het genuanceerd brengt en niet gelijk je mening laat overheersen! Hier kan de GV-lezer ook nog iets van leren! Wist dit niet, maar moet toch maar eens goed nadenken over mijn pilgebruik.
Zulke gevolgen zijn natuurlijk niet de bedoeling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil ook zeker niet een kruistocht tegen de pil voeren. De pil was destijds ook een fantastische uitvinding, en voor veel vrouwen zal het nog steeds het geijkte voorbehoedsmiddel zijn. Maar het blijven natuurlijk vrij grote (alhoewel niet zo groot als destijds) doses hormonen die je in je lichaam stopt. Bij de één gaat dat prima, bij de ander niet. Daar blijkt maar weer uit dat mensen verschillend zijn. Het is denk ik vooral ook goed als het besef groeit dat er tegenwoordig ook andere mogelijkheden zijn die qua effectiviteit vergelijkbaar zijn maar die minder impact hebben op je hormoonhuishouding. We zijn niet meer beperkt tot de keuze pil of condoom om zwangerschap te voorkomen.
Als ik zie hoe moeilijk een hoop vrouwen uit onze bekendenkring zwanger raken dan begin ik toch te vermoeden dat het niet helemaal goed zit met die pil. Nu zijn ze geen 22 maar boven de 30 dus misschien dat dat ook een oorzaak is. Maar ze slikken wel allemaal de pil. Tsja, je hoort wel eens wat op een verjaardagsfeestje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, hoe vervelend het ook klinkt.

Gewoon de natuur zijn werk laten doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alles kan uitzonderingen zijn er maar het zou niets aan je vruchtbaarheid mogen en kunnen beschadigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mogen en kunnen.... mm... ik heb toch niet zo'n blind vertrouwen in kerels met witte jassen
Dat is per persoon verschillend , bij mij duurde het ook een jaar, na 14 jaar pilgebruik, voordat alles weer normaal functioneerd en nog twee jaar daarna voordat ik zwanger was. Een vriendin van mij was na 20 jaar pilgebruik direkt de eerste maand na het stoppen zwanger. Het bevordert je vruchtbaarheid natuurlijk niet. Destijds werd mij ook aangeraden een tijdje voor het daadwerkelijke "beginnen"te stoppen zodat alle hromonen uit je lichaam zijn als je daadwerkelijk zwanger raakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na 12 jaar pilgebruik heeft 't 'n jaar geduurd eer ik voor de eerste keer zwanger was.
Na de geboorte van mijn dochter ben ik weer begonnen met de pil. Toen zij 1 was besloten wij er weer voor te gaan en toen was ik met 5 maanden zwanger van mijn zoon! Zegt dus helemaal niks. Ligt eraan hoe vruchtbaar je bent denk ik. ´n Vriendin van mij is ook beide keren gelijk zwanger geworden (sommige hoeven er maar aan te ruiken hè)