Kun je ook bewijs aandragen dat er niets is na de dood?

men spreekt soms over God of ze hem net aan de telefoon hebben gehad, de Big bang theorie is slechts een gissing van de wetenschap. de wetenschap is niet in staat om te bewijzen dat er niets is na de dood, edoch ook het tegenovergestelde niet

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Het is fundamenteel onmogelijk te bewijzen dat iets *niet* bestaat. Dat kan niet. Dat gaat niet. Dat is echt volkomen uitgesloten.

Hoe goed je wereldbeeld ook in elkaar zit, hoeveel je ook begrijpt van alles om je heen en van jezelf - er blijft altijd een mogelijkheid dat je het mis hebt.

Neem het monster van Loch Ness. In zijn eentje kan het zich niet voortplanten, zo'n groot dier zou heel veel voedsel nodig hebben, het zou sporen moeten achterlaten, er zouden soortgenoten moeten zijn, er zouden skeletdelen moeten aanspoelen, gevangen aaseters zouden restjes van dode monsters in hun maag moeten hebben - een heleboel redenen waarom het monster niet kán bestaan.

Maar toch... wie weet, hebben we toch iets over het hoofd gezien. Zelfs al pompen we het meer leeg en laten we het een jaar lang leegstaan, en doen we gedurende dat jaar een dagelijkse speurtocht over de bodem, met speurhonden - zelfs dan is er nog een kans dat het monster een overlevingsslaap hield in een diepe, verborgen grot.

Dus wat je ook doet, je kunt nooit bewijzen dat het monster van Loch Ness *niet* bestaat.

Voor leven na de dood geldt hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Is wat moeilijk gebleken voor de wetenschap, aangezien er nog niemand uit de dood teruggekomen is met een aantal bewijzen.
Wat natuurlijk wél bewezen is, is dat wat in de natuur sterft, vergaat, en als zodanig een voedingsbodem is voor nieuw leven - the circle of life.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Salman Rushdie heeft daar een knap verhaal over gehouden. De bedenkers van de geloven hebben er altijd voor gezorgd, dat niets wat ze beweren bewijsbaar is. Dat strippen van toetsbare zaken gebeurde vooral in de concilies. Nee, dat is goed dichtgetimmerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wetenschap houdt zich ook niet bezig met bewijzen dat iets onmogelijk is - dat is namelijk onmogelijk. De bewijslast ligt bij degenen die de positieve claim maken.

Als je een positieve stelling hebt, dien je verifiëerbare gegevens te geven om je stelling mee te onderbouwen. De gegevens, dat zijn de feiten. De conclusie die je hieruit trekt zullen echter te allen tijde weerlegd kunnen worden door nieuwe, verifiëerbare gegevens.

Een tegenstander van een stelling dient slechts aan te tonen dat de gegevens niet kloppen (vandaar dat dit verifiëerbaar moet zijn), dat er andere gegevens bestaan die de conclusie tegenspreekt, of dat de conclusie niet volgt uit de geleverde gegevens. Tevens, wanneer deze de gegevens op een andere manier kan uitleggen, zal er verder onderzoek gedaan moeten worden om te differentiëren welke van de twee stellingen klopt.

Maar buiten de wiskunde om, is 100% bewijs sowieso dus nooit haalbaar.

Om verder in te gaan op het andere deel van de vraag:

- Er zijn geen verifiëerbare claims van wederopstanding.
- Mediums zijn zeer lastig te onderscheiden van mensen die aan cold reading technieken e.d. doen.
- Mediums weigeren meestal aan onderzoeken mee te doen waarin alle invloeden van buitenaf zoveel mogelijk verhinderd worden (neutrale ruimte, geen publiek, etc.).
- De mediums die dit wel hebben gedaan, konden hun claims niet verdedigen, of waren nog altijd niet te onderscheiden van mensen die misleidende technieken gebruiken.
- Er bestaat nog altijd geen goede verifiëerbare definitie van wat het is dat na de dood verder zou gaan, dus is dit moeilijk te verifiëren.
- Claims van mensen over wat er na de dood zou gebeuren, lopen heel erg uiteen, en lijken vaak zeer veel overeenkomst te hebben met de claims van de dominante religie uit de omgeving, hetgeen kan duiden op een vooringenomen positie, dus niet los van de persoonlijke levensvisie.

Dit zijn de gegevens. Die lijken te wijzen naar "niets na de dood", maar nieuwe gegevens kunnen dit weerleggen. Betere definities van wat het is dat er na de dood zou gebeuren, en vooral overeenstemming hierin door de voorstanders, zouden een goede manier zijn om hier beter naar te kunnen zoeken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uitstekend verwoord! Dikke plus van mij!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
snap ik het goed, dat diegene die posotieve claim doet moet het wel onderbouwen en diegene die negatieve claim doet het niet moet onderbouwen? is het niet een kwestie van je punt waarvan je uit gaat? feiten en gegevens zijn er voldoende, de vraag is meer wat je ermee doet, of net? heel vaak in het leven worden dezelfde feiten en gegevens gebruikt beide tegenovergestelde punten, om ze te onderbouwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
worden gebruikt vanuit beide tegenovergestelde punten*
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt. En daarom moeten de feiten zo volledig mogelijk gegeven worden, en moet je proberen je wereldbeeld uit de verzamelde feiten te laten - als je de gegevens al besmet met een vooringenomen beeld, zal de conclusie die je hieruit trekt hoogstwaarschijnlijk leiden naar bevestiging van je vooringenomen beeld. Overigens is dit ook de reden waarom de verifiëerbaarheid van de gegevens zo belangrijk is, als iemand met een ander wereldbeeld dezelfde gegevens kan herhalen of waarnemen, en beiden het dus eens zijn over het startpunt, dan zullen ze het meestal ook eens zijn over wat er dus aan de hand is. Maar zelfs kale feiten kunnen soms leiden tot schijnbaar tegenstrijdige conclusies. In dat geval is het wenselijk om de twee conclusies naast elkaar te leggen, te kijken welke voorspellingen je aan de twee conclusies kunt trekken die elkaar tegen spreken, en deze voorspellingen toetsen. Je verzamelt dan meer gegevens (nauwkeurigere metingen, iets andere omstandigheden, etc.), waardoor je een beter geïnformeerd beeld kunt vormen van de situatie. Uiteindelijk zou je dan één van de twee posities moeten kunnen wegstrepen - namelijk degene wiens voorspellingen niet klopten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
impliceert dit een andere standpunt nemen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet zozeer een ander standpunt. Meer een "neutrale" positie over de twee standpunten, ervan uitgaande dat beide terecht getrokken zijn vanuit de oorspronkelijke gegevens, totdat er meer gegevens bekend zijn, en een van de twee standpunten duidelijk beter uit de bus komt. En wanneer dit gebeurt is, het standpunt aannemen dat op basis van de oude én nieuwe gegevens beter ondersteund wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een neutrale positie? :)
zijn die tegeovergestelde punten tegeovergesteld vanuit dat neutrale positie?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niet weet of uitleg A of uitleg B beter past bij de situatie, omdat ze in eerste instantie beiden lijken te werken, dan maakt het niet uit welke je gebruikt. Dat bedoel ik met een neutrale positie. Tegenover het midden is een beetje een vreemd concept, als je het mij vraagt, dus ik zou zeggen; Nee, de twee standpunten staan wél tegenover elkaar, maar niet tegenover de neutrale stand. De neutrale stand is enkel het punt waarvandaan je begint te zoeken welke van de twee standpunten beter overeenkomt met álle gegevens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het maakt veel uit hoor, welke jij gebruikt. of, hoe zou ik het beter zeggen... op het moment dat jij gaat zoeken welke van de twee tegenovergestelde standpunten meer bij situatie past, ben je al automatisch van een van die twee standpunten uitgegaan. er is geen andere weg. nog voordat jij gaat zoeken past al een van de tegeovergestelde standpunten bij jouw visie. en die blijft zo passen, zolang je gaat zoeken welke van de twee... en hiervan ga je ook uit, ook denk je al dat het neutraal is :D ja, ik begrijp je als je een abstract concept neemt maar feiten en gegevens zijn pure empirie. zo neutrale stand ook, over álle gegevens gesproken... en conceptueel, heb je geen andere keuze dan van één van de twee tegeovergestelde punten uitgaan... en hier ja, hier maakt het niet veel uit, feiten en gegevens worden geinterpreteerd vanuit iedere standpunt anders en hierdoor nemen ze vanuit dit bepaalde standpunt een vorm van bewijs voor dit standpunt... in principe werkt in beide tegenovergestelde richtingen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus ga je op zoek naar een situatie waarin er wél een verschil is tussen A en B. Als situatie 1 door zowel A als B uit te leggen is, ga je kijken wat het verschil is tussen A en B. Op basis hiervan ga je opzoek naar aanpassingen die je kunt doen aan situatie 1, waarbij A zegt dat x gebeurt, en B zegt dat y gebeurt (gebaseerd op de uitleg die door beiden gegeven wordt voor situatie 1). Deze aanpassing neem je mee in je volgende experiment, en als x gebeurt, dan moet je dus concluderen dat A beter klopt dan B. Zelfs als je B als uitgangspunt genomen hebt verandert dit hier dan niets aan, want jouw standpunt heeft geen effect op de resultaten van het experiment, tenzij je het experiment manipuleert richting jouw conclusie. Echter, wanneer dit laatste gebeurt, en je wilt je bevindingen publiceren, zal uit herhaalde tests blijken dat je experiment niet neutraal is uitgevoerd. En experimenten op zo'n manier beïnvloeden dat een vooringenomen positie eruit móet volgen, alsook weigeren je gegevens te publiceren zodat ze niet getest kunnen worden, is heel slecht voor je wetenschappelijke carrière. Je kunt beter zelf proberen zo neutraal mogelijk te zijn en de resultaten volgen, dan dat je gaat manipuleren en achteraf gepakt wordt. Dus zoek naar een plek waarin de twee standpunten niet overeenkomen, en onafhankelijk van je persoonlijke voorkeur zal een van de twee blijken te kloppen (of geen van beide, en dan moet je helemaal overnieuw beginnen). Als dan blijkt dat de verklaring die jouw voorkeur niet heeft toch beter lijkt te werken, jammer, weer wat geleerd, maar dan is dat toch echt de verklaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je spreekt over op zoek gaan naar een situatie, maar nee een situatie is er, er zijn verchillende standpunten die één en hetzelfde situatie anders uitleggen. manipulatie is wat er met feiten en gegevens aan het gebeuren is als ze worden geinterpreteerd vanuit een of de andere vooringenomen standpunten. situatie zelf is neutraal
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk is de situatie neutraal. Maar één situatie kan onmogelijk twee kloppende uitleggen hebben, zeker als de uitleggen elkaar tegenspreken. En als je dan een verschil wilt maken tussen de twee uitleggen om écht te weten welke klopt, in plaats van je erbij neer te leggen dat er twee uitleggen zijn, moet je deze verder onderzoeken. En dat doe je door herhaalde experimenten, waarbij je de oorspronkelijke situatie simuleert, of op zo'n manier aanpast dat beide uitleggen een ander gevolg voorspellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, dat denk jij dat het onmogelijk is :) ik heb er net over gehad met Sherpa, in zn antwoord op de vraag. er zijn veel meer mogeljkheden, dan "onmogelijk twee kloppende uitleggen" en zolang je één van de twee tegeovergestelde posities aanneemt, is er dus niets neutraal in. als je mij persoonlijk vraagt, twee tegenovergestelde standpunten kunnen net zo goed beide kloppen en niet kloppen tegelijkertijd. maar hier kan je niks mee, vooral als je met je wetenschappelijke carriere bezig bent :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarom heb ik ook al eerder aangegeven dat we gewoon een fundamenteel ander wereldbeeld hebben, en het niet met elkaar eens gaan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het feit dat je op zoek gaat, betekent al dat je niet neutraal bent. dat de situatie wordt herhaldeijk getest zegt nog niet dat dat iedere keer geen unieke situaties zijn. want dat zijn ze wél. conceptueel kan je gaan voorspellen, maar empirie is niet voorspelbaar. waarom spreken wetenschappers laatste tijd over een bewustzijn die creeert de werkelijkheid, en niet werkelijkheid die creert een bewustzijn? iedere empirische experiment is uniek, zelfs als het een geval is van de reeks dezelfde experimenten. conceptueel denk je dat jij van neutrale positie uitgaat, terwijl het niet eens mogelijk is. als je het neutraal zou bekijken zou je niets gaan zoeken, want feiten en gegevens liggen voor je ogen. maar je zoekt en je wilt weten "welke van de standpunten" een situatie op de beste (dat wil zeggen, persoonlijk voor jou) manier verklaart.. en dat is iets anders
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Daarom heb ik ook al eerder aangegeven dat we gewoon een fundamenteel ander wereldbeeld hebben, en het niet met elkaar eens gaan worden" niet helemaal waar, ik ben wel eens met jouw standpunt. ik neem het als een feit. jouw wereldbeeld spreekt in mn ogen niet tegen die van mij.
Je begrijpt pas alles, als je er van bewust ben dat je eigelijk helemaal niets weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
't Is inderdaad een standaarduitspraak. Lijkt op het eerste gezicht van wijsheid te getuigen, maar doet dat niet - eerder het tegendeel. En dan ook nog eens geen antwoord op de vraag. Sorry lotus, een min van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, standaard.... Het is een uitspraak van Plato, en wist iedereen die maar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
haha
lotus +1
Bewijzen dat iets niet bestaat is in de logica niet mogelijk.

De befaamde geleerden Wittgenstein en Russell hebben daar nog eens fikse ruzie over gehad. Russell beweerde dat er geen neushoorn in de kamer was, Wittgenstein zei dat je dat helemaal niet zeker kon weten. Russell zocht in alle hoeken en gaten van de kamer, maar vond geen neushoorn. Toch bleef Wittgenstein volhouden dat daarmee niet was bewezen dat er geen neushoorn in de kamer was.
En logisch gezien heeft-ie nog gelijk ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niet mogelijk? hehe, als je maar graag wilt... :D op de simpelste niveau heeft logica twee uitkomsten: ja en nee, wel en niet, bestaat en niet bestaat... en als de ene klopt, klopt de andere automatisch niet en andersom ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op het simpelste niveau klopt dat, de klassieke westerse logica gaat uit van de "wet van de uitgesloten derde".
De indiase logica kent die beperking niet.
Grappig is dat de quantum fysica niet uit de voeten kan met "bestaat wel" "bestaat niet" en werkt met waarschijnlijkheden.
In de informatica en kunstmatige intelligentie kennen we de "fuzzy logic" die beter geschikt is om complexe problemen te benaderen dan de binaire ja/nee logica.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou ja, ik heb het ook niet vezonnen hoor :D tis ook niet mijn schuld dat mensen vaak in hun gedachten niet verder dan binaire kunnen gaan... indiase logica, zeg je... :D hoe ver is dat van huidige westerse context? zelfs de logica van Aristoteles met zn ethics methafysics retorics filosofie van mind en wetenschap die tot nu toe de basis van westerlijke rationele logica vormen... zelfs kwantum fysica noemt het gewoon anders... meer niet :) jammer maar er zijn gewoon genoeg "wetenschappers" die willen bewijzen sterker nog ze "bewijzen" het volgens die simpelste methodiek van binaire logica :S dat bedoelde ik eigenlijk met een ":D" in de eerste zin
Het bewijs dat er na iemands dood nog wel iets is, is zo geleverd: er is een lijk, een erfenis, een graf dat tien jaar gehuurd moet worden, etc.

Willen bewijzen dat er na iemands dood "niets" is, impliceert dus dat daarmee iets specifiekers bedoeld wordt. Waarschijnlijk de metafysische ziel fo zo. Het bestaan daarvan is ook voor de dood niet te bewijzen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Je kunt nooit bewijzen dat er niets is na de dood, evengoed als dat je niet kunt bewijzen dat er wel iets is na de dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ons bewustzijn is gebaseerd op onze levende hersenen.
Dode hersenen 'doen' niks meer, dus medisch gezien is er niets na de dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk kun je niet bewijzen dat er niets is na de dood. Het is het omkeren van bewijs en wordt wel vaker gebruikt voor religieuze argumentatie. Helaas is dit echter een drogreden. Het verzwegen argument dat hier aan ten grondslag ligt is: Je kan niet bewijzen dat iets niet zo is. Dus is het even waarschijnlijk dat het wel of niet het geval is. Dit is echter een verkeerde assupmtie en ik zal met een bekend voorbeeld. Stel je voor iemand beweert het volgende:

Er is een theepot die in een baan rond de de maan vliegt. Die theepot is veel te te klein om met een telescoop te zien. Ik kan om die reden kan hij niet bewijzen dat hij bestaat. Echter je kan ook niet bewijzen dat het niet zo is. Is het daarom even waarschijnlijk dat de theepot bestaat of niet? Natuurlijk niet de hele gedachte dat er een theepot in een baan rond de maan vliegt is belachelijk. Je draait de zaken dan om. Je moet kunnen aantonen dat iets wel het geval is. Als er in de rechtspraak mensen in de gevangenis zou zetten omdat je niet kan bewijzen dat hij de misdaad niet heeft gepleegt. Dan kan ik je verzekeren de gevangenissen vol zouden zitten met onschuldige mensen.

De enige manier om zeker te weten of er iets na de dood. Is de proef op de som te nemen. Iets waar denk ik niemand toe berijd is. Maar zoals ik hopelijk heb aangetoond is het niet een valide argument om het bewijzen van het tegendeel aan te dragen.

PS. Ik wil ook even in gaan tegen het deel over dat de big bang een gissing is. Immers er zijn vele concrete aanweizingen dat het universum uit een punt is onstaan. Zo is bijvoorbeeld te zien dat sterren bewegen en divergeren vanuit een punt. In dat geval is het niet meer dan logisch om aan te nemen dat de sterren uit dat ene punt zijn ontstaan.