Wat is het verschil tussen pushen en stimuleren?

http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=pushen
het synoniem van pushen is stimuleren, oftewel uitdagen, aansporen.
Waarom wordt pushen als negatief gezien en stimuleren als positief als het eigenlijk hetzelfde betekent.
En waar ligt de grens?
Als je kind bijvoorbeeld op muziekles zit en je vindt dat het daarvoor thuis moet oefenen, is dat dan pushen of stimuleren?
Als je kind in groep 8 van de basisschool zit en hij/zij presteert goed, op rand vwo/havo niveau. Is het dan pushen als je zegt dat hij/zij goed zijn best moet doen, en als je niet tevreden bent met een 6 wanneer je weet dat hij/zij veel beter had gekund als hij/zij beter had geleerd, of is dat stimuleren?
Ik ben iemand die vindt dat je zoveel mogelijk je best moet doen om zoveel mogelijk potentie uit jezelf (en je kinderen) moet halen.
Maar een goede vriendin van mij vindt dat je daar je kinderen veel vrijer in moet laten. Zij vindt pushen wat ik stimuleren noem.
Hoe denken jullie daarover?
Zie ook dit (over iemand die vindt dat hij vroeger gepusht is)
http://www.hababam.nl/forums/archive/index.php/t-37088.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6K

Het beste antwoord

Een synoniem heeft ongeveer dezelfde betekenis, maar het kan dus iets verschillen. Pushen heeft dus inderdaad een wat negatieve smaak, terwijl stimuleren weer positief klinkt.
Wat betreft het stimuleren/pushen van kinderen: ik denk dat je alleen maar goed bezig bent als je het beste uit je kinderen naar boven wil halen. Kinderen gaan nu eenmaal liever spelen met vrienden, dan aan dat stomme huiswerk beginnen. Een ouder moet daar een juiste balans in zien te vinden. Contact met andere kinderen hoort namelijk ook zeker bij de ontwikkeling van het kind. Het voorbeeld dat je geeft in de link is dan ook wel extreem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Pushen is onder druk zetten, stimuleren is op een positieve manier proberen iemand over te halen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pushen is stimuleren ondanks dat de ander meewerkt of wil...
en stimuleren is aanmoedigen terwijl de ander wel meewerkt of wil...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee Pushen is letterlijk 'duwen' het komt immers uit het Engels. Stimuleren is 'prikkelen'. Ter vergelijk: een orgasme krijg je niet door pushen, wel door stimuleren . En zo zijn er nog meer voorbeelden. Het is dus echt iets anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind "pushen" iets anders dan stimuleren. Ik vind de vrije vertaling van het Engelse woord voor "pushen" in deze context duidelijke: "Duwen".

Je geeft met pushen welliswaar richting, maar de kant die JIJ opwilt. Je moet naar muziekles kán in dit opzicht als pushen worden ervaren.

Een piano thuis hebben en zelf melodieën spelen kan een kind stimuleren om zelf ook belangstelling te hebben voor muziek. Je biedt dan de omgeving en de mogelijkheid zodat het kind zichzelf kan ontwikkelen.

Zo kan het stimuleren voor een kind als er door de ouders wordt (voor) gelezen om belangstelling te hebben voor lezen. Je kunt kinderen stimuleren door iets zelf te doen of uit te zoeken door niet alles voor te kauwen, maar ze alleen te helpen met zaken waardoor ze niet verder komen.

En sommige dingen die je wilt stimuleren mag je best pushen bij jonge kinderen. Dus hoewel het synoniemen zijn, is voor mij het een toch minder dwingend dan het ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik vind pushen en stimuleren toch te ver van elkaar af staan om ze synoniem te noemen.pushen is, iemand een doel te laten nastreven/gehalen op een dwangmatige wijze.stimuleren is een ander energie geven,en motivatie zodat er niet meer ge-pushed hoeft te worden..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
iemand pushen dan zit je bovenop iemand en lijkt het negatief op die gene die gepusht wordt,benauwd krijg je het.
iemand stimuleren ,dan gaat het natuurlijk zonder dat die gene het negatief ervaart en gaat het vanzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zie het ongeveer zo: pushen is dwingen tot
en stimuleren is hulp/mogelijkheden aanbieden bij/voor

Toegevoegd na 40 seconden:
beide kunnen soms negatief soms positief zijn
afhankelijk van situatie natuurlijk