Een meisje van 13 heeft verkering met een jongen van 17 en ze blijft ook bij hem slapen.. is dit strafbaar?

Ze blijft bij hem slapen.. binnenkort zal er ook sprake van sex zijn.. kun je dit aangeven bij politie of jeugdzorg?

Toegevoegd na 3 uur:
Aangezien iedereen het steeds beter weet..(bedankt mensen die wel het verkeerde hiervan inzien!) zal ik erbij vertellen dat ze nog maar 2 week verkering hebben..

Toegevoegd na 12 uur:
Haar moeder kijkt niet naar der om..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bemoei me waarschijnlijk met dingen waar ik me mee hoor te bemoeien. Waar slaat je antwoord op Lampje?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook als de moeder van het meisje een relatie met personen van 18/19 en 20 jaar goed vindt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De moeder van het meisje ként haar dochter. En mag zelf kiezen hoe ze haar dochter opvoedt.
Wie en wat ben jij van die moeder en van die twee jonge mensen??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haar zus en ja.. je mag zelf weten hoe je je kind opvoedt.. maar ik denk toch wel dat ik dit beter weet dan jou? ik heb tenslotte bij ze thuis gewoond?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een meisje van 13 breng je niet zo eenvoudig iets bij.... Ik zou eerder een woordje wisselen met die jongen.. Aangifte doen? Als je alles en iedereen over je heen wilt krijgen; doen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs al ben je de zus - dan nóg is je moeder de enige, die zeggenschap heeft over je 13-jarige zusje. Als zij het okay vindt, dat je zusje omgaat met jongens die 16-17-18-19-20 zijn, kan jij daar helemaal nix-nada aan doen. Bij jou was het misschien anders, toen jij zo oud was als je zusje nu, maar helaas - shit happens....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is simpelweg niet waar, nieuwsgierig. De wet heeft héél veel te zeggen over volwassenen die seks hebben met 13-jarigen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is bullshit nieuwsgierig, wij mochten die dingen ook vroeger.. alleen.. zo ver ging het niet.. en we kijken naar ons zelf hoe wij er it zijn gekomen.. wij willen dit niet voor ons kleine zusje..en ik vraag ook niet om raad ik vraag om een antwoord.. bemoei je anders fijn met je eigen zaken..dan zulke domme dingen hier t zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind eerlijk gezegd dat GV'ers zich hier niet van hun beste kant laten zien. Ik zie een vraag van een meisje dat zich overduidelijk zorgen maakt om het welzijn van haar zusje en niet goed weet wat ze moet doen. We kunnen ons best wat meer inleven en op een andere manier reageren dan "waar bemoei je je mee". Dat neemt haar zorgen echt niet weg! Bovendien lijken de meeste mensen hier zich niet te realiseren dat er best écht iets mis zou kunnen zijn. Veel antwoorden en reacties lijken zich te richten op 'niet zomaar oordelen over de situatie'. Maar jullie oordelen zelf ook, jullie gaan er klakkeloos van uit dat het allemaal wel goed zal zitten en veroordelen de vraagsteller om haar zorg. We wéten niet wat er hier precies aan de hand is, en de vraag afdoen als 'je zusje weet zelf wel wat ze wil' en 'dat moet je moeder maar beslissen' doet geen recht aan de zorgen van de vraagsteller. Misschien is die zorg onterecht. Dan nog vind ik het ongelofelijk dat mensen zo over die zorg heenwalsen. En misschien is die zorg ook wél terecht. Zou dat niet vreselijk zijn, als zo'n meisje door heeft dat er iets helemaal mis gaat in het leven van haar zusje, ze daar blijkbaar niet voor terecht kan bij haar moeder, en vervolgens hier óók nog eens afgeserveerd wordt? Een beetje inleven kan echt geen kwaad hoor mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank u,,
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien heeft Yvonne veel van ons GVérs op het verkeerde been gezet door de manier waarop ze haar vraag gesteld heeft, en door pas heel ver in het verhaal met de werkelijke omstandigheden van de situatie te komen, zoals dat het om haar zusje gaat, dat de verkering pas 2 weken duurt, dat de moeder in het verhaal niet echt een rol speelt, of dat zij zelf slechte ervaringen heeft gehad door de sfeer in het gezin, en dat ze dat wil voorkomen voor haar zusje. (Dit hele plaatje was pas rond nadat de vraag 4 uur openstond....)
Door een andere manier, een eerlijke manier, van de vraag voorleggen, kunnen wij ons een juister beeld vormen van de situatie, en dus antwoorden geven, waar de vraagsteller/ster iets mee kan. Dus als er direkt sprake was geweest van zich zorgen maken over, ipv sec: kan je dit bij de politie of de jeugdzorg melden, waren de antwoorden van een heel ander gehalte geweest. Dus mijn raad aan Yvonne : GVers willen graag helpen, maar als het probleem niet goed wordt uitgelegd, kan je ze niet kwalijk nemen dat ze geen invalshoek vinden om met zinnige antwoorden te komen. Stel je vraag zo duidelijk mogelijk : helderzienden zijn we niet, en als je een persoonlijke vraag verpakt in een "stel dat-formule",krijg je generale, niet op jouw persoonlijke situatie toepasbare antwoorden. En daarom vind ik de terechtwijzing van SuzieQ maar ten dele terecht......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oorspronkelijke vraag was inderdaad summier. Maar dan nog kan je bij zo'n vraag best aanvoelen dat die wordt gesteld uit zorg. Bovendien benadruk ik juist in mijn reactie dat we *niet* weten wat de situatie precies is. *Juist daarom* is het voorbarig om er zomaar van uit te gaan dat alles wel prima in orde zal zijn en dat de vraagsteller alleen maar bemoeizuchtig bezig is. Een beetje respect in plaats van zomaar oordelen kan echt geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gesprekken hebben we al gedaan.. ''interventies'' hebben we gedaan.. we zijn ten einde raad.. daarom kom ik hier en waarschijnlijk ook naar jeugdzorg.. om controle op de zaak te krijgen.. zoals ze zeggen mijn zusje is ''van god los''.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je al contact opgenomen met haar school? Daar brengt ze als het goed is een heel groot deel van haar tijd door, misschien kunnen ze jullie ondersteunen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze gaat straks naar een nieuwe school.. dus dat moet ik nog even zien.

Het beste antwoord

Artikel 245, Wetboek van strafrecht:

"Hij die met iemand, die de leeftijd van twaalf jaren maar nog niet die van zestien jaren heeft bereikt, buiten echt, ontuchtige handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie."

Merk op dat dit artikel niet begint met de woorden "hij die de leeftijd van achtien jaren heeft bereikt en met iemand (...)". Officieel is seks met iemand onder de zestien altijd strafbaar. Wel is het zo dat dit artikel als doel heeft om kinderen te beschermen tegen volwassenen, niet tegen elkaar als er sprake is van vrijwilligheid. Als twee vijftienjarigen seks hebben, zal niemand ze vervolgen, al is het formeel strafbaar.

Maar dan jouw situatie: terwijl we de situatie vanaf ons toetsenbord niet goed kunnen beoordelen, is 13 en 17 wel een heel groot leeftijdsverschil, zeker op die leeftijd. Het is het verschil tussen bijna volwassen en net niet prepuberaal meer. Er zit een complete levensfase tussen. Het kan zijn dat ze redelijk aan elkaar gewaagd zijn, dat jouw zusje een beetje voorloopt in haar ontwikkeling en haar vriend een beetje achterloopt, maar het kán ook een enorm ongelijke situatie zijn.

Ik neem aan dat je het met je moeder over je zorgen hebt gehad. Begrijp je haar redenen om dit niet tegen te houden? Je hoeft het niet met haar beslissing eens te zijn, maar het is wel goed om te proberen je in te leven in die beslissing.

Als je je dan nog steeds zorgen maakt over het feit dat je dertienjarige zusje op het punt staat seks te hebben met een jongen van 17, wat ik me overigens heel goed kan voorstellen, dan zou ik daar wel met iemand over praten. Ik denk dan (nog) niet meteen aan de politie (tenzij je concreet vermoedt dat je zusje dingen tegen haar zin moet doen!) maar eerder aan bijvoorbeeld de vertrouwenspersoon op jouw (of haar) school. Je kunt dan samen met een professional bekijken of dit zo erg is als je denkt, en als dat zo is, wat jullie eraan kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zinnig antwoord, +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zover ik weet is de minimum leeftijd ivm internationale standaarden naar 18 jaar gezet (iets waar vooral de beruchte pedo partij tegen vecht) al wordt er geloof ik nog wel verschil gemaakt tussen iemand onder 16 en 16 jaar en ouder. Ik denk overigens niet dat er juridisch iets tegen te doen is. Ik meen te herinneren dat iemand van 12 en ouder zelf aangifte moet doen van ontucht en je dus medewerking nodig hebt van de 13-jarige. De wetten zijn er nl niet voor om van een afgekeurd vriendje af te komen maar om jongeren daadwerkelijk tegen ontucht te beschermen en justitie zal niet snel optreden bij relaties tussen 2 minderjarigen (tenzij je echt over pedofilie praat).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij kijkt er goed naar. En je begrijpt mijn zorgen. Bedankt

Andere antwoorden (16)

als ouders van bijde kanten er geen bezwaar tegen maken wat is dan het probleem ??
als ze seks willen dan doen ze dat toch wel, liever dan dat er zicht op is en voorlichting dan dat ze maar op straat aan modderen ...

als er dwang of ander misbruik in het spel is kan je politie, Bjz of de kinderbescherming inlichten !

de wet zegt dat je 16 jaar moet zijn voor legale sex .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat je het wel kan aangeven, maar of je dit zou moeten doen?
en zou dit prioriteit hebben?
ik zou nog eens goed nadenken of aangifte doen wel wijsheid is.
14 jaar geleden
13 is wel erg jong. Dit is ook strafbaar... Ligt er natuurlijk aan of er aangifte wordt gedaan. Maar die jongen stelt zich erg kwetsbaar en chanteerbaar op. Stel dat het uitgaat, en zij is boos...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het vrijwillig gebeurt, is er niets op tegen.
Je kunt geen aangifte doen van iets dat nog niet gebeurd is. Hoe kun je trouwens zeker weten dat het gaat gebeuren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1, precies
Beide zijn minderjarig. Niet strafbaar dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij elkaar slapen is niet strafbaar of ze sex hebben kan je moeilijk bewijzen je bent er niet bij. Je kan wel je zorgen door geven aan de jeugdzorg, ik denk dat de politie hier weinig aan kan doen want die hebben concrete bewijzen nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ene meisje van 13 is het andere niet - sommige meisjes van 13 zijn jonge-vrouwtjes-in-de-dop.
Ze heeft verkering met een jongen die 4 jaar ouder is dan zij - gaat dus blijkbaar al een tijdje met hem om. Je schrijft, dat ze bij hem slaapt, maar dat ze nog niet met elkaar gevreeën hebben, daaruit blijkt, dat die jongen zijn verantwoordelijkheden kent, en niet als een "geil beest" over haar heen is gevallen. Als je nagaat, hoe deze generatie aan sex doet (voor een drankje, of om troffeën te verzamelen), dan zou ik me over deze twee maar geen zorgen maken - ze gaan zorgvuldig en verstandig met elkaar om, ook al vindt jij ze er te jong voor. Als ze ervoor kiezen binnenkort wel met elkaar te slapen, zal dat niet met dronken koppen ergens in een portiek zijn, maar bij een gelegenheid dat ze weer bij elkaar slapen, en ik durf er wat onder te verwedden, dat ze het met voorbehoedmiddelen zullen doen.

Daarom begrijp ik je verontwaardiging niet.
En zeker niet je informeren naar politie of jeugdzorg.

Wees blij, dat ze het rustig aan doen, en dat ze er blijkbaar zo open over zijn, dat jij (in welke verhouding je ook tegenover dit tweetal mag staan - dan vertel je er nou eenmaal niet bij....) wéét, dat ze nog niet met elkaar gevreeën hebben, maar er wel over denken het 'ns te zullen gaan doen.
Ze hebben het méér verdiend dat jij het bedje fris opmaakt, dan dat je de politie ze af laat voeren naar een cel....
En ik denk, dat als je zulke stappen overweegt, dat je wel dag-met-je-handje kan wuiven naar een normale relatie met die twee. Als iemand mij dat geflikt had, toen ik met mijn eerste vriendje begon te vrijen ( ja, strafbaar - hij 15, ik 16....) had ik met jou geen woord meer gewisseld, nooit meer.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je net 2 week verkering hebt.. dan vind ik het idd niet normaal om dan gelijk bij je vriendje te gaan slapen.. helemaal niet op je 13de.. En nee.. ik weet het hele verhaal nog niet.. misschien dat ze al met elkaar naar bed gaan.. 2 week verkering!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
is idd nog niet zo lang.....maar waar is de moeder (of waar zijn de ouders) in dit hele verhaal? Waarom trek jij je dit zo aan??
Dit is in zoverre strafbaar dat als het meisje aangifte doet er een zaak uit voort kan komen. Aangezien deze relatie vrijwillig is, daar ga ik maar vanuit, denk ik niet dat dit een zaak is. Sowieso is het niet vreemd dat een meisje op die leeftijd een relatie heeft met een oudere jongen. 13-17 vind ik zelf op het randje, maar zoals gezegd; als ze allebei vrijwillig en met veel plezier en liefde in deze relatie staan, so what. Dat ze met elkaar slapen is bij een relatie natuurlijk een logisch gevolg zeker als je al wat langer bij elkaar bent, al vind ik 13 erg jong. Aan de andere kant is het een trend dat pubers steeds jonger met seks beginnen. Ik denk dat de feiten an sich niet meteen verontrustend zijn, maar als er nog meer "problemen" zijn zo ik wel iemand waarschuwen. Aangezien je veel gedetailleerde info hebt, sta je misschien dichtbij de ouders en zou je voorzichtig een gesprek kunnen aansnijden, al kan dat ook gevoelig liggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aan de feiten kan je weinig doen, lijkt me. Jongelui doen dit nou eenmaal. Beter zou zijn om voor te lichten, dus condoomgebruik, de pil. Beter dan achteraf allemaal spijt hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als niemand erop tegen is niet! Maar het is wel een beetje vroeg voor et meisje.. maar als zij dat samen allebij willen.. kun je het voor ze verbieden maar het lukt ze toch wel wat je ook doet..

Wat ik dan denk praat erover hoe jij erover denkt en bied ze goede bescherming aan als ze er echt allebij willen!

Maarjah ik ben ook nog maar een Puber;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
LEVEN EN LATEN LEVEN
ze zijn beide minderjarig
het meisje verblijft daar onder vrije wil.
hij is niet stafbaar.
en zij moet geremt worden door haar moeder wanneer die dit NODIG acht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Volgens mij is dit niet strafbaar. Immers de jongen is niet volwassen. Het zou anders zijn als de jongen 18 is, want dan heeft hij sex met een minderjarige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk is het wel strafbaar, in het strafrecht staat geen minimumleeftijd voor de dader.
de jongen van 17 is nog niet volwassen (18 jaar) dus het is niet zo dat de bijna volwassen jongen op kinderen valt omdat hij het zelf officieel ook nog is. als de jongen ouder is dan 18 jaar, zal hij gedeeltelijk strafbaar zijn voor sex met een minderjarige. maar zo lang het allemaal vrijwillig gaat en ze staat niet onder druk kan ze zelf wel aangeven of ze daar aan toe is tegen die jongen. als ze het hoognodige weet over eventuele zwangerschappen en bescherming zal het niet zo veel kwaad kunnen, als zij vind dat ze er aan toe is hou je haar toch niet tegen tenzij je haar op wil sluiten. maar een kind van 13 zal ook best wel weten wat de intresse`s zijn van een 17-jarige en daar kies zij zelf voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Blijkbaar is het meisje open naar jou toe over haar seksleven (zover dat nu bestaat). Ik zou deze openheid absoluut niet afstraffen door naar de politie te gaan. (of het nu strafbaar is of niet)
Maar deze openheid/vertrouwen gebruiken om er over te praten met haar. Zolang het meisje dit uit vrije wil, wil doen en niet mentaal gehandicapt is, ligt jou taak bij het voorlichten van het meisje, ze wijzen op SOA's en zwangeschap.
Verbieden heeft geen enkele zin. Wel kun je haar jouw opvattingen vertellen. wie weet doet ze er iets mee.

Ik begrijp dat je het er moeilijk mee hebt, 13 is nog jong maar de tijden veranderen. Jongeren hebben nu eenmaal eerder seks dan vroeger. Hoe rot dat ook klinkt, je kunt hier vrij weinig aan veranderen. Wel kun je haar vertrouwens persoon zijn zodat ze weet dat ze bij iemand terecht kan met haar vragen. Maar nogmaals dat bereik je niet door het te verbieden maar door naar elkaars opvattingen te luisteren.

Het druist waarschijnlijk tegen al je gevoel, normen en waarden in, voor jou zal het dan ook niet makkelijk zijn. Dat begrijp ik best. Maar ik denk niet dat je bereikt wat je wilt bereiken door de politie te bellen. Als ze het echt wil doet ze het toch wel. Het enig wat je dan bereikt hebt is dat ze jou niet meer vertrouwd.

Veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11 beslist zelf , het kan nog veel erger hoor.
ik zou je meer focussen op de voorlichting dan het proberen te voorkomen zal toch niet lukken.
wees blij dat ze het veilig thuis doen & niet elders anders.
Laat ze zelf beslissen , en anders de ouders.

trouwens kon ik iemand die 14 was die het met iemand van 27 had , dus sorry dit vindt ik niet zo bijzonder....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niks bijzonders te melden hebt.. hou je er dan buiten..wat boeit mij die andere mensen nou.. dit gaat toch niet over hun?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dirk14 geeft als antwoord: ik zou je meer focussen op de voorlichting dan het proberen te voorkomen zal toch niet lukken vind ik best een zinnig antwoord... En als de antwoorden van mensen je niet bevallen waarom stel je uberhaupt de vraag hier dan? mensen kunnen geen kant en klaar antwoord geven op JOUW situatie... de mensen hier kunnen je advies geven en hun ervaringen met jou delen zodat je zelf kan nadenken wat je het beste kan doen.. de beslissing wat je nu gaat doen is echt helemaal aan jou.
Dat ze verkering hebben is niet strafbaar. En verder ook niet is mijn mening.

Ze blijft bij hem slapen. Maar is dat in hetzelfde bed of op de logeerkamer? Je weet niet of ze sex hebben. Je schrijft "binnenkort zal er sprake zijn van sex." Dat weet je dus niet, want jij bent er niet bij. Je kan er wel vanuit gaan, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Er zijn wel meer tieners die niet gelijk het bed in duiken.

Het meisje blijft met toestemming van haar ouders en die van de jongen daar slapen. Daar zou ik me dan echt niet mee bemoeien.

Je kan wel een heleboel denken en naar de jeugdzorg of politie rennen, maar ik zie daar op dit moment geen reden voor. En de jeugdzorg maakt meestal meer kapot in het leven van kinderen dan dat ze helpen, dus daar zou ik helemaal niet zo snel naar toe gaan. Alleen als er duidelijk sprake is van dingen die echt niet kunnen.
Dat is hier niet het geval.