hoe kom ik de tijd door na een relatiebreuk?

Ik weet dat het beter is om bij mijn vriend weg te gaan. Ik vind het alleen doodeng! we zijn iets meer dan 8jaar samen en het is allemaal zo veilig en vertrouwd. Heeft iemand er ervaring mee? Hoe zwaar kan het worden en wat doe je dan zonder naar hem terug te gaan?

Toegevoegd na 22 minuten:
ik ben nu 23jaar en we zijn al 4x vaker uit elkaar geweest en telkens kwam ik terug omdat ik hem 'miste'. Ik vond het ook doodeng en zag hem nog veel te vaak. We zitten namelijk in dezelfde vriendengroep!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (5)

ik weet niet hoe oud je bent, maar ik heb ook deze ervaring. 7,5 jaar vanaf mijn 13e. Ik voelde me precies zoals jij je nu voelt. Mijn relatie was echter niet goed meer, en uiteindelijk pasten we niet meer bij elkaar. We voelden nog wel veel voor elkaar, maar als het niet werkt, werkt het niet.
Wat mij achteraf heel erg is opgevallen aan mezelf is de afhankelijkheid die ik had voor hem. Voornamelijk voor mijn zelfvertrouwen en zelfstandigheid. Ik leunde veel op hem en verleende mijn zelfbeeld aan hem. Het is misschien veilig en vertrouwd, maar het is ook goed voor jezelf om vertrouwen in jezelf te kunnen hebben dat je het ook alleen kan.
Als je zelf weet dat de relatie niet meer goed is, dan zal het op dat gebied in ieder geval niet zo zwaar zijn. Wel gevoelsmatig waarschijnlijk, daar kan ik boekdelen over spreken. Maar de zekerheid die je hebt is dat je een goede beslissing maakt. Als je twijfelt nadat je uit elkaar bent gegaan, denk dan aan alle redenen waarom je uit elkaar bent. Je hebt die keuze waarschijnlijk lang en goed overwogen en bent er echt niet zomaar toegekomen.
Voor mij was het naast dat mijn hart zeer deed wel een grote opluchting. En guess what, natuurlijk kon ik het ook alleen. En natuurlijk zijn er meerdere deksels voor het potje. Ik heb nu een zeer gelukkige relatie van alweer 5 jaar. Veel van wat ik heb geleerd door mijn vorige relatie kan ik nu toepassen. Je bent een ervaring rijker en leert via nieuwe mensen weer nieuwe dingen.
Omdat je zo gehecht bent, zul je jezelf moeten dwingen je vriend/ex nadat jullie uit elkaar gaan een poos niet te zien. Hoe moeilijk dit ook is. Maar anders wordt je waarschijnlijk sentimenteel en verval je misschien in oud gedrag. Ga erop uit, kijk naar andere mannen, onderneem veel, praat met mensen, dat helpt allemaal. Ik zag mijn ex nog te vaak en door mijn afhankelijkheid gaf ik hem veel te veel informatie over mijzelf en mijn nieuwe ontwikkelingen, op die manier kon ik moeilijk loskoppelen, wat uiteindelijk wel is gebeurd toen zijn nieuwe vriendin onze vriendschap niet zo prettig vond. Het is beter die ontkoppeling zelf in de hand te hebben denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maak met je as ex duidelijke afspraken. Dat jullie je 'vriendenclub' samen moeten deken en dus 'gescheiden' met deze club om moeten gaan.

Wat ook kan helpen. Ga eens rondsnuffelen op datingsites. Is idd een beetje eng. Maar daardoor kom je wel in contact met totaal andere mensen en wieweet vind je die ene.

Het feit dat je relatie op een dood spoor zit hoef ik je niet te zeggen. Daar ben je onderhand wel achter. Sluit het hoofdstuk af. Ga positief een nieuwe weg in. Bedenk dat 'alleen' zijn best wel eng en vervelend is. Maar 'opnieuw verliefd' vlinders in je buik, extra aandacht. Op handen gedragen. Ook iets is om naar uitvreten kijken.

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dit echt een heel slecht antwoord. Ze moet juist niet afhankelijk zijn van een relatie. Eerst moet ze leren op zichzelf leren te vertrouwen. Waardoor ze niet meer zo afhankelijk is van anderen. Dan pas kan ze een nieuwe relatie aan.
Door jezelf toe te staan volwassen te worden. Je kent je vriend al vanaf je 15de. In die tussentijd ben je veranderd,je intresses zijn anders als je 15 bent of 23. Dit verschil is groter volgens mij dan tussen de 23 en de 30.
Jullie zijn allebei niet meer wie je was, en jullie kunnen allebei heel aardig en goed zijn, maar niet meer samen. Dus ga iets voor jezelf doen, een nieuwe hobby of sport, waar je andere mensen leert kennen, en waar je merkt dat je zelf ook wel wat kan zonder te leunen op een ander . Succes
12 jaar geleden
Gewoon doen schat, ik ben bij die van mij (getrouwd ook nog) weggegaan na 10 jaar, terwijl ik zwanger was van onze derde .... hoe hard kan je het hebben ??? Nu, een jaar later heb ik een geweldige man leren kennen die mij en mijn kinderen op de koop toe neemt, dus er is hoop en je bent nog zo jong ..... succes met je beslissing !!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je zo iets moet verwerken is het altijd moeilijk. vooral als je er lang mee bent mee geweest. ga niet te veel naar de plekjes waar jullie samen waren. en zeker niet aleen. nu moet je veel met je vriendinnen door brengen . ga iets leuk doen met je vriendinnen. zelf een kort reisje kan goed doen. zeg in je zelf dat hij het niet waard is om met iemand zo mooi als jou samen te zijn.