Hoe nu verder van vriendschap naar relatie?

Een paar weken geleden vroeg ik jullie het een en ander over wat ik moet doen mbt hoe ik moet handelen rond mn verliefdheid? Ik zal even kort samenvatten. Ik ben verliefd op een 20 jr oudere vrouw. We werken samen op een afdeling ze is mn leidinggevende maar dat is binnenkort over. We praten iedere dag voor werk soms maar zeker na werk. Over de telefoon / email / chat. Op het werk zoeken we elkaar ook op. Het valt anderen op maar ik ontken alles om elkaar te beschermen. Ze is immers leidinggevende. Ik wist toen niet wat ik moest voelen maar ik ben er uit. Ik ben verliefd op haar. Het kan me niet schelen dat ze mn collega en leidinggevende is en 20 jaar ouder en gescheiden en dat ze 2 kinderen heeft. We begrijpen elkaar. We hebben zo veel gemeen, het is gewoon eng. We vertellen elkaar alles. Ik voel iets voor haar maar ik krijg het gevoel dat ze me houdt als een vriend op afstsnd. Ik begrijp het ook. Ze is gescheiden dat heeft haar gekwetst. Ze heeft moeten strijden en nu nog. Ze is een goede moeder en ze heeft geleden. ze heeft een eenzame pad gelopen omwille van haar kinderen en daarbij zelf haar hart gebroken. Ik zie aan haar dat ze meer wil in het leven en iets wilt anders dan wat ze heeft werk en 2 kids. Maar ik proef ook de muur om niet gekwetst te worden. Ik ken die muur al te goed. Hoe moet ik verder? Haar goede vriend blijven? Moet ik alles op zn beloop laten? Moet ik stoutmoedig worden en haar muur trotseren? Kan goed of fout uitpakken. De muur is een bescherming.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

ik zou respect hebben voor die muur, het staat er niets voor niets. werkt die muur niet dan zal ie verstevigd worden, en nog een stuk verder worden geplaatst waardoor je nog meer op afstand komt.

zelf lees ik van jou een en al begrip en respect, dus vertel haar gewoon wat je voelt en denkt. je kan elkaar tenslotte overal over praten zeg je.

zeg ook dat je een stapje terug wil doen als ze hier van schrikt. de enige manier om door het muurtje heen te komen is laten zien dat je op emotioneel vlak ook rekening met haar houdt. door begrip, respect, eerlijkheid en openheid.
vraag haar wat ze ervan vind als ze het even heeft laten bezinken, en wat ze hierbij denkt en voelt.
dan weet je zelf wel wat je positie is waarschijnlijk :)

succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt wat je zegt iemand vertelde mij ook. Ik draag duidelijk een masker. En wellicht is er een kernreden dat ik die masker draag. En dat respecteerde men.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat iedereen wel een masker heeft zodat je niet meer zo naïef bent dan in de prille jeugd zeg maar. :) zelf denk ik dat een masker helemaal niet verkeerd is, omdat je hiermee van naïef, naar selectief gaat. je weet wat je wil in een relatie, en weer ook wat je #niet# wil in een relatie. soms kan het masker ook in de weg zitten als blijkt dat je het niet nodig hebt. de kat is dan uit de boom gekeken en het is nog steeds goed. een masker dan wel vertrouwd zijn, maar dan kan je het ook langzaam laten zakken. steeds een stukje meer. dat heeft tijd nodig, en daarom denk ik ook dat het belangrijk is dat jullie beiden die tijd nemen hiervoor. maar alsnog kan het duidelijkheid geven als je je gevoel uitspreekt tegen haar. misschien weet ze even niet wat ze moet zeggen als je het zo direct brengt, maar ze weet vast wel dat je meer voor haar voelt dan alleen vriendschap (wij vrouwen hebben dit snel door) :) als je erbij zegt dat je niets wil pushen, en een stapje terug doet als ze dit aangeeft zal ze dit zeer waarschijnlijk alleen maar waarderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal heel rustig de bal opgooien. Ik geloof daarentegen dar zij mij wel door heeft in de zin. Dat ze weet wat er in de lucht hangt. Alleen probeert ze toch nog te kijken hoe ik reageer en wellicht wat ze zelf voelt. Maar het is wel een heftig gevoel. Het lijkt wel alsof ik een soulmate heb gevonden. We denken praktisch hetzelfde of we vinden of deden dingen praktisch hetzelfde. Enerzijds leuk anderzijds het voelt zo vreemd aan. Maar dat komt omdat mijn vorige relatie geen gezonde relatie was en ik veel van mijzelf heb wegcijferd of afgestoten. ja das fout. Het spijt me.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen heeft eigenlijk een beste antwoord. Er zijn veel invalshoeken. We zijn unaniem het eens dat alleen met tijd geduld begrip en communicatie meer bereikt kan worden zodoende zal ik mij in deze voort bewegen. Ik heb jullie raden opgevolgd en ben inmiddels een keer uit geweest met deze prachtvrouw. Het was kort maar wel de fijnste date ooit. Ik hoop snel meer vruchten terug te zien maar we zullen geduld moeten hebben.

Andere antwoorden (5)

Niet geschoten is altijd mis. Als je nu de stap niet neemt, zal je er waarschijnlijk later spijt van krijgen. Probeer er met haar over te praten het liefst op een rustig plekje en leg haar uit wat je voelt en hoe je denkt. Als ze je afwijst kan je tenminste zeggen dat je de stap hebt genomen en het hebt geprobeerd. Het zou namelijk zonde zijn om anders daar alleen maar mee rond te lopen en er niks mee te doen. Succes :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt dat is een optie. Ik wil alleen haar niet overrompelen en dat is wel denk een grotere anst dan afgewezen worden. Ik weet namelijk niet of zij dan wel met mij kan blijven omgaan. Misschien denkt ze wel weer preventief optreden en dus haar banden breken. Ik weet dat is niet mijn probleem en dus ook niet mn defect hard gezegd. Ik zal je woorden meenemen in mn besluit. Het is doen of niet doen. Daarentegen hoop ik een beetje dat ze zelf ook de stoute schoenen aantrekt en iets meer toe laat en toegeeft. Anders balanseert het allemaal op voorzichtigheid en dat is ook niet een goede basis.
De uitspraak "maak van je hart geen moordkuil" klinkt cliche, maar is, zoals vele cliches enorm waar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt dat je nu zeker van jezelf bent. Mooi. Je zegt ook dat jullie voor en na het werk praten en elkaar daar opzoeken. Verder hebben jullie ook nog eens contakt via telefoon, e-mail en chat. Ik vind jullie contakt behoorlijk intensief en geloof daarom niet dat zij alleen maar vriendschap voelt. Het wordt dus tijd om de sprong te wagen. Ga ervoor. Kan natuurlijk in zoverre fout uitpakken dat zij slechts vrienden wil zijn, maar dan heb je niet echt iets verloren maar ben je weer bij af. Ik wens je succes en alle goeds samen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De sprong wagen is mooier gezegd dan gedaan. Maar ja in angst leven om gebrand te worden is nog verl erger. Maar das niet mn angst. Ik wil absoluut niet haar overrompelen. Ik weet dat ze een eenzame pad heeft bewandelt en ik weet zelf dat je daar op een gegeven moment heel erg goed in word en zelfs prefereert boven het geluk. Maar ja het is do or try dying.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als zij alleen maar vriendschap wil zal ze jou dat zeggen en daar moet je je dan bij neerleggen. Dat betekent nog niet dat je totaal verloren hebt. Misschien heeft zij gewoon meer tijd nodig gezien haar nare ervaringen en groeit er later uit die vriendschap toch nog liefde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt als zij alleen vriendschap wilt er zullen een tal van redenen zijn. De kids. De scheiding. Het leven. Mn leeftijdsverschil. Mn eigen problemen. Maar ik zal e kan niet anders dan mijzelf er bij neerleggen. Liefde kun je niet dwingen. En wellicht maar dat weet ik niet zeker uit onervarenheid hierin maar liefde met een oudere vrouw zal berusten op andere factoren dan met een jong ding. Maar liefde is geen exacte wetenschap
ik had je vorige vraag ook gelezen en beantwoord ,mijn antwoord was toen dat je eerlijk tegen haar moet zijn , en dat denk ik nog steeds , alleen vraag ik me wel af hoe oud je bent , kijk als jij 18 a 19 bent en zij is dan 38 a 39 dan kan ik me wel goed voorstellen dat ze geen relatie met je wil beginnen.

Mischien vind ze bij jou een goed luisterend oor en meer niet ,maar in plaats van speculeren kan je het beter vragen aan haar want zij is toch de enige die een duidelijk antwoord heeft voor jou en wij niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet zeker niet de fout begaan om onzorgvuldig met haar gevoelens om te springen.

Heel geleidelijk zou ik aftasten hoe haar gevoelens ten opzichte van jou zijn..zeker niet overhaast te werk gaan, dus..

Blijf wèl met haar in contact en praat heel veel met elkaar.

Toon liefde en begrip voor het feit dat ze niet te hard van stapel wil/kan lopen.

En investeer veel liefde in haar..dat heeft ze nu kennelijk hard nodig.

Als je aldus handelt zal haar muur geleidelijk aan gaan afbrokkelen.

Veel succes! Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Das precies wat ik zelf dacht. Ik merk aan haar wel de wil. We praten over van alles daarbij zijn de opties zelfs gevallen om in het buitenland een bussiness te runnen. Lekker belangrijk toch maar het zijn delen van haar hoop en dromen. Ik snap dat ze voorzichtig is en mij bewust alleen VRIEND noemt omdat ze heel lang alleen is geweest en alles heeft gedaan om en voor haar kinderen. Ik snap het volledig. Ik snap dat ze veiligheid kiest boven geborgenheid. Zij zoekt geen toyboy avontuur. Zij zoekt een maatje iemand die er zal voor haar. Ik begrijp dat ik de vriendschap begrip en cq liefde geef dat ze meer zal teruggeven. Ik kan waarschijnlijk niks versnellen en zal met voorzichtigheid en een slakkengang te werk moeten gaan. Maar ja ik heb het zelf ook niet in de hand waar mn hart harder van klopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat ze jou 'een vriend' noemt, is haar manier van 'zelfbescherming' Ze durft zich nog..niet helemaal over te geven aan de liefde. Maar als ik jou zo hoor, zul je er niet zo heel lang op moeten wachten tot zij die gevoelens van liefde toe durft te laten. Maar nogmaals..forceer niets..want dat kan alleen maar negatief werken.. Groet, Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was zeker niet van plan dingen te forceren. Ik herken mijzelf terug in haar en ik weet maar al te goed hoe ik mijzelf kan beschermen en zo goed dat ik de andere partij niet kwets. Nee ik loop gewoon van iets vandaan met preventief gebroken hart maar gelukkig heb ik het zelf gedaan. Geduld is in deze een sleutelwoord.