Hoe kun je iemand blijvend motiveren?

Iemand die ik ken heeft het al heel lang zwaar. Met de een na de andere tegenvaller wordt het voor haar steeds moeilijker om positief te blijven. Ze gaf aan geen energie meer te hebben en haar 'pit' te missen. Ze hebben het financieel ook erg lastig.
Ik zou haar graag helpen (financieel kan ik dit niet) maar een manier vinden om haar te motiveren. Om door te gaan.
Haar bijstaan en haar d'r verhaal laten doen..doe ik al. Ik zoek net dat beetje extra.

Wie heeft een idee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (2)

Geef haar een leeg schrift. En laat haar ELKE avond een positief ding van afgelopen dag opschrijven. Er is namelijk altijd iets positiefs te vermelden, alleen moet je er wel oog -en oor- voor hebben. Als je zo down bent, dan zie je dingen gewoon niet meer.

Het kan een onverwacht telefoontje zijn van iemand van vroeger, een toevallige ontmoeting, een leuk gesprekje bij de bushalte, prachtig vogelgezang om van te genieten, een veld vol gele boterbloemen, een kind dat tegen je lacht, een lievelingsliedje op de radio, een vrolijk krantenbericht, een zonsondergang, een leuk uitje etc.

Als je de kleine dagelijkse dingen weer leert te zien, dan ga je de goeie kant weer op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Is onderzoek naar gedaan, mensen die dit dagelijks doen zijn veel gelukkiger, omdat ze de kleine positieve dingen zien. Plus van mij, ook namens frodo :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi idee, toevoeging van Gru kan, maar zou ik misschien apart doen. Ik denk dat gewoon een mooi schrift, zo eentje met een harde kaft, met een lief voorwoord erin geschreven waarin je de bedoeling uitlegt, en verder leeg, voor dit doel het geschiktste is. Dan wordt het echt van haarzelf.
Mooi, waardevol idee! + van mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Bestevaer, @ Goeievraagster: je kunt wel helpen met initiatieven te zoeken in haar buurt om haar financiële situatie te verlichten. Denk dan aan regelingen zoals kwijtschelding gemeentelijke belasting en waterschapsbelasting, gemeentelijk initiatief voor mensen in armoede (geldbedrag in natura voor bibliotheek, sport, cultuur), regelingen via belastingdienst, regelingen voor kinderen via St. Leergeld. Op Hyves de verzamelpunten voor volwassenen en/of kinderen. Initiatieven van "ervaringsdeskundigen", zoals op Hyves Stichting Samen Sterk uit Tilburg, cursus budgetering en eventuele andere deskundige hulp via afdeling schuldhulpverlening van de gemeente. Financiële verlichting betekent weer een beetje adem! Een "Goeie Vraag" en respect van mij!
Ik ben het met de persoon hiervoor zeker eens, het is een goede manier om de gedachten te keren. Wat ik daarnaast zou willen toevoegen is dat het hebben van een doel het verschil kan maken. Wat daarbij belangrijk is, is dat het een realistisch doel is, waarbij ze overwinningen boekt. Dit kan een soort sport zijn (samen op salsadansen???) of een leuke cursus of workshops, een hondje etc.

Daarnaast wil het helpen als mensen meer structuur in hun leven aanbrengen om tegenslagen te kunnen dragen. Bijvoorbeeld op vaste tijden naar bed en op vaste tijden op. Een ritueel in de ochtend (eerst een uurtje huishouden, dan met de hond lopen, lunch etc.), vaste dagen naar het werk etc.

Ik hoop dat het snel beter met haar gaat, fijn dat ze iemand heeft die voor haar klaar staat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor de structuur en het doel. Moet in dit geval wel een doel zijn dat op korte termijn niets of weinig kost begrijp ik uit het verhaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is vooral belangrijk dat het een haalbaar doel is. Het laatste wat je kan gebruiken als je down bent is ergens in falen. Dat is anders nog een tegenslag om te verwerken.