Ik ben een vrouw, gehuwd met een vrouw. Samen hebben we geen kinderen. Stel dat mijn partner sterft, kan ik dan nog erven van haar ouders?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (7)

Ligt eraan of dat in hun testament vastgelegd staat. Anders gaat de erfenis naar de andere kinderen of directe familie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er geen testament is opgemaakt en er is geen partner die erft zijn alle kinderen, stiefkinderen, adoptiekinderen, pleegkinderen, aangenomen kinderen en aangetrouwde kinderen erfgenaam...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en zij zou dan aangetrouwd kind zijn en erven? I don't think so.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lees de wet er maar op na...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik geloof er nix van
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het in ieder geval wel zeker dat dit zo is als het niet in het testament staat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@kempo, het is wel zo,
@Starbless, pleegkinderen erven niet
Ja, je bent dan de langstlevende partner. Aangenomen dat jullie in gemeenschap van goederen zijn getrouwd.

Toegevoegd na 15 minuten:
http://home.hccnet.nl/m.breemans/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel simpel: nee

In het erfrecht staat dat alleen kinderen, kleinkinderen, stiefkinderen (dus bloedverwanten) kunnen erven. Jij als schoondochter bent GEEN bloedverwant, en kan dus ook niet erven.

Het zal wel zo zijn dat als je partner nog leeft, jij uiteindelijk wel zal erven als je partner overlijdt, maar jij erft dan van je partner, en niet van je schoonouders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee je bent geen familie van hun en ook al had je kinderen gehad dan was het naar hun gegaan en niet naar jouw.

Maar beetje raar dat je hier aan denkt, waarom zou je in godsnaam recht hebben op dat geld?? Beetje op iemands anders geld zitten gieren.

Toegevoegd na 1 minuut:
Oh ja natuurlijk als je partner wel leeft wordt het (bijna altijd) verdeeld maar dat ligt aan de afspraken die jullie hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je getrouwd bent geldt het erfrecht in een gehuwde situatie, tenminste als je geen testament hebt opgemaakt.

Dat je met een vrouw bent getrouwd maakt in Nederland niet uit.

Het erfrecht gaat echter in eerste instantie over de "bloedlijn". Als de ouders van je partner overlijden, dan wordt in eerste instantie gekeken naar de kinderen van de ouders en dan eventueel naar hun kinderen. Als jouw partner is overleden vóór haar ouders zijn overleden erf je geen geld van haar ouders, tenzij dat via de notaris is vastgelegd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland zijn alle rechten gelijk getrokken of je nu man/man vrouw/man, vrouw/vrouw (he waarom begin ik eigenlijk met man?, maar goed dat is een andere vraag).

Je relatievorm maakt dus niet uit, daarna ligt het eraan wat er in de testamenten staat (als die er zijn) en anders heeft je partner recht op een kindsdeel, waarbij als jullie een testament op langstlevend hebben bijvoorbeeld het deel naar jou gaat. Daar kan wel de bepaling bij zijn dat bij jou overlijden het deel weer terug gaat naar haar familie, zodat jou familie daar verder geen recht op heeft. Een dergelijk testament hadden wij ook afgesloten toen we trouwden.

Als je het goed wilt laten uitzoeken kun je het beste contact opnemen met een notaris, dan weet je het zeker.