waarom heb je een naam

ja maar ik wil weten waar mijn naam (Robin) vandaan kan komen! (de naam kan bijvoorbeeld ook Pietje of een andere naam)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (9)

Jouw ouders vonden dit waarschijnlijk een mooie naam en puur om het gemakkelijk te houden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je hebt een naam omdat als niemand er een had, je de hele dag heey jij om je heen hoort en je niet meer weet of jij word geroepen of die jongen achter jou...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je geen naam had, hoe weet je dan dat iemand tegen je praat? en als iemand roept hé jongen! dan kijken alle jongens en bij meisjes hetzelfde geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze samenleving wordt multicultureel genoemd. Verschillende culturen staan aan de oorsprong van onze samenleving. Je had 2000 jaar geleden volkeren zoals Kelten, Germanen en Franken. Later kwamen er Romeinen en weer later mensen met een christelijke of met een islamitische overtuiging. Al deze groepen brachten van alles mee. Romeinen brachten onder andere wetten en wegen, Christen bijvoorbeeld kerken en verhalen,
Moslims de eerste molens en wetenschap. Soms is het heel erg moeilijk de oorsprong te achterhalen. Maar aan onze voornamen kunnen we heel goed zien welke culturen en levensbeschouwingen een rol hebben gespeeld
in onze geschiedenis. Als je de herkomst van jouw naam hebt achterhaald, heb je meteen ook een lijntje ontdekt dat dwars door ons kleurrijk verleden loopt.

Als je zoekt naar de betekenis van jouw naam 'Robin'.
Blijkt dat jouw naam uit Engeland komt en de betekenis 'beroemde schittering' betekent. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je misschien waarom iemand een bepaalde naam heeft? Want waarom een naam gedragen wordt is kinda obvious..

Een naam kan via verschillende wegen tot stand komen. Dit zijn de twee bekensten:

De eerste is in Europa het bekendste en het meest gebruikt: De ouders van een kind kiezen een naam omdat ze er een bepaald gevoel bij hebben. Dit kan zijn omdat ze een dierbaar iemand kennen/gekend hebben met jou naam of dat ze de naam simpelweg erg mooi vonden.

De tweede manier is erg veel gebruikt in het oude China en in samenlevingen gebaseerd op natuurgodsdiensten: Je naam word aan de hand van elementen rondom je geboorte samengesteld. Dit kunnen de stand van de sterren zijn, of het seizoen waarin je geboren hebt, of de omstandigheden (bijv midden in een moeilijke tijd, op het moment dat een bepaald fenomeen als wonder word ervaren of dat je geboren word met een bepaalde doel in je leven). Deze namen hebben meestal een speciale betekenis. Zo is Robin bijvoorbeeld een verbastering van Robert, dat 'schitterend door roem' betekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, voor jezelf is het niet per se handig, maar voor anderen wel. Daarom dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het hebben van een naam stamt uit de middeleeuwen toen het betalen van belasting werd ingevoerd. Iedereen moest zich toen met een naam verplicht laten registreren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voornamen bestaan al sinds mensen heugenis.
Voornamen bestaan al van voor de Middeleeuwen.

Tijdens het bewind van Napoleon wordt in 1811 in de Nederlanden de burgerlijke stand ingevoerd. Iedereen is vanaf dat moment verplicht om ook een familienaam te hebben.

Dat vergemakkelijkt de inning van belastingen en de oproep van dienstplichtigen.

Robin betekent 'roodborstje'. Een andere betekenis van de naam is 'schitterend door roem'.
In het algemeen wordt de naam Robin beschouwd als een vorm van Robert of Robrecht.
Robinson betekent 'zoon van Robert'.
Robin is in Nederland en Engeland een naam voor zowel jongens als meisjes. De bekendste Robin is Robin Hood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voornamen bestaan al sinds mensenheugenis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensenheugenis is ook vaag, betekent: al heel erg lang.
Dus kan ook van voor de Middeleeuwen :-) Nee, ik wou eigenlijk in mijn antwoord tegelijkertijd reageren op het antwoord van RvH hierboven, omdat hij schreef 'stamt uit de middeleeuwen'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, alleen weten we dat de babylonen en assyren ook al namen hadden (dankzij hun schrift), dus mensenheugenis is op dit moment al ver voor de middeleeuwen. Daaruit kunnen we opmaken dat voornamen met de rationaliteit van de mens zijn ontstaan (tenzij dieren elkaar ook benoemen, maar weet niet hoe plausibel dat nu weer is).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar had wel door dat je op bovenstaande antwoord antwoorde :)
En misschien ook nog leuk om te weten: de naam Robin is zowel een jongensnaam als een meisjesnaam, komt uit Engeland en de betekenis is `briljant, verlicht faam`.