Duurzame ontwrichting huwelijk

Goedemiddag,
Ik ben van plan te gaan scheiden omdat mijn man vreemd gaat en heb hier een aantal vragen over:

1.
Is een omgangregeling verplicht als de kinderen al 17 en 20 zijn?
(binnen 5 maanden zijn ze 18 en 21)

2.
Wij hebben een huurwoning. De kinderen willen bij mij blijven wonen, hoe snel kan ik mijn man het huis uit zetten?

3.
Wanneer mijn man niet meewerkt aan een scheiding, welke opties zijn dan het beste?

4.
Als ik alleen een scheiding aanvraag, hoe voorkom ik dat tussen de aanvraag en de definitieve scheiding mijn man al het geld opmaakt of schulden maakt? Mijn man beschikt over alle wachtwoorden van bankrekeningen/spaarrekeningen/emailadressen/computers. We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd en hebben een en/of rekening. Hoe kan ik financieel inzicht krijgen als mijn man weigert wachtwoorden te geven. Is een scheiding van tafel en bed een optie?

5.
Wordt er bij rechtsbijstand naar beide inkomens gekeken of alleen naar mijn inkomen.

Ik hoop dat jullie mij hier zo snel mogelijk mee verder kunnen helpen.
Vriendelijke groet,

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

beste,

Als ik het zo lees vind ik het al heel vreemd dat uw man echt de macht heeft op het financiele gedeelte.

u kent uw man het best en dat is hierboven zomaar niet even te beschrijven.

Als ik t zo lees zou ik zeker geen gezamelijke advocaat nemen en ook geen bemiddelaar.

Nogmaals u kent uw man het best. U kunt inschatten of hij mee gaat werken. Schat u in van niet neem dan geen bemiddellende advocaat gezamelijk, want dat gaat handen vol geld kosten.

Omdat als de bemiddeling niet lukt u alsnog een eigen advocaat moet nemen en u al heeft betaald voor de mediater.
Veel advocaten hebben het eerste half uur gratis en ik zou er een paar bezoeken en kijken welke u het meest ligt.
In een van de antwoorden is gegeven stel alles wat van belang is (sieraden b.v.) veilig voordat jij je man gaat vertellen dat je wil scheiden.

Dit omdat ik het al raar vind dat u totaal geen zicht hebt op het financiele gedeelte.

Misschien kunt u alsnog proberen desnoods met behulp of advies van een ander om inzicht te krijgen in het financiele gedeelte. Misschien heeft u iemand in de familie of kennissenkring, die veel weet van computers. Het is maar een idee Tenminste als u inschat dat uw man onraad ruikt en vervolgens zeer gaat tegenwerken.

Nogmaals ik ken uw man niet en u wel dus voorstaande raad is alleen bedoeld als u inschat dat uw man u met alles zal gaan tegenwerken.

laat dan niets merken en probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen voordat u laat merken dat u scheiden wil.

Omdat u nog kinderen heeft, die bij u wonen zou ik het huis niet verlaten.

Dofa
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In dit soort zaken moet je nooit onberaden te werkgaan.

Bij vrijwel iedere instelling voor algemeen maatsch werk is een echtscheidingsspreekuur, waar je dit soort dingen, de materiele, maar ook de emotionele kant kunt bespreken,
voordat je definitieve stappen zet.

Je man kan pas uit huis worden gezet, als de rechter dat heeft bepaald.
Tegenwoordig blijft de gezamenlijke ouderlijke macht bestaan, na echtscheiding.

Bepaal vantevoren hoe je het beste je eigenbelang en dat van je kinderen dient.
Vreemdgaan kan soms ook weer vergeven worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan het beste gewoon een afspraak maken met een advocaat of een wetswinkel, zijn kunnen je alle ins- and outs vertellen, hoe je alle zaken moet aanpakken.
zijn hebben daar ervaring in. en elke situatie is anders
schrijf alles op wat je wilt weten tot op de kleinste details.
begrijp je iets niet maar weer een afspraak en ga weer praten. hoe meer informatie je hebt hoe voorbereider je er instapt. kennis is macht.
Ik zou wel zsm proberen inzicht te krijgen in de financiele toestand, des nood onder het motto "als er iets met jou gebeurt moet ik wel het weten"
iemand die geen inzicht in financiele zaken geeft, daar heb ik geen vertrouwen in.

1 ding wat ik wel weet is dat je nooit uit je huis moet gaan, blijf zitten waar je zit hoe vervelend het ook is.

sterkte
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vragen kun je misschien het best stellen aan het juridisch loket. Dit kun je ook doen via een rechtstreekse chat met 1 van de juridische adviseurs.
Op deze link open je de chat van het Juridisch loket ( dit is gratis) https://chat.juridischloket.nl/chat/
De openingstijden van deze chat zijn:

maandag 13:30 uur tot 17:00 uur
dinsdag 9:00 uur tot 12:30 uur
woensdag 13:30 uur tot 17:00 uur
donderdag 13:30 uur tot 17:00 uur
vrijdag 13:30 uur tot 17:00 uur

Zij kunnen u vast betere antwoorden geven dan wij hier op GV.

Sterkte en succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1. Op die leeftijd bepalen de kinderen helemaal zelf of ze hun vader of moeder nog willen zien ; ze zijn meerderjarig, en er valt dus niets meer af te dwingen.

2. Dat hangt er maar net van af of je als medehuurder geregistreerd staat. (Normaliter wel als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen). Dat zal echter goeddeels in overleg moeten gebeuren.

3. Advocaat. Is sowieso de beste optie.

4. Dat voorkom je niet. En hij kan het van jou kant evenmin voorkomen. Totaal niet op de hoogte zijn van de financieen en hoe het allemaal werkt is misschien niet heel erg handig, maar kun je nu weinig meer aan doen.
Je kunt wel met behulp van een advocaat alle bezittingen en schulden op het moment van aanvraag laten vastleggen, in de hoop dat er te zijner tijd nog iets te halen valt.

5. Als jij een advocaat neemt, kijkt die naar jou inkomen. De advocaat van je man naar het zijne.

Maar dat zijn slechts algemeenheden. Het beste kun je zo snel mogelijk contact zoeken met een advocaat die je overal mee kan helpen en overal in kan bemiddelen. Maar zeker als één van beide partijen tegenwerkt, staat je nog een lange en zware tijd te wachten. Heel veel sterkte ermee.

Ik ga verder niet in op of vreemdgaan een goede reden is om te scheiden met alles wat daar bij komt kijken, want ik ken de situatie niet. Wel klink je in je vraag nog erg 'acuut boos', en daarmee zou je het risico kunnen lopen impulsief verkeerde beslissingen te nemen met grote gevolgen. Neem mede daarom zo snel mogelijk contact op met een echtscheidingsadvocaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste gast56293, bekijk eerst alle optie,s die u een reden zouden kunnen geven om toch door te gaan met uw partner, zij het onder uw stringente voorwaarden, zodat u de touwtjes in handen heeft. (overzicht financien, codes,
wachtwoorden etc)

Het is duidelijk dat de kinderen uw kant hebben gekozen,
en gezien de leeftijd van uw kinderen zou ik er geen heet hangijzer van maken ivm een omgangsregeling.

Zoals eerder werd vermeld; zorg dat u een dak boven uw hoofd houdt. Wat betreft de financiele kant, kan ik u adviseren direct naar uw bank te stappen.

Mbt de begunstigde in diverse polissen dient u ook met een zekere aandacht te benaderen. (overlijden, sparen, lijfrentes etc)

Indien u zelf een inkomen geniet dan kunt u het beste een eigen rekening openen, desnoods bij een andere bank.

Ook al is het welhaast zeker dat uw partner het huis moet verlaten, stel uw persoonlijke bezittingen, tw waardepapieren, juwelen, polissen, rijbewijs, id kaart, paspoort etc (ook van uw kinderen) veilig, door het bij familie of in een bankkluis te deponeren.

Laat ook uw post naar een postbus zenden.
Bovenstaande geldt ter preventie als uw partner dwars gaat liggen.

Mochten jullie desondanks als volwassenen besluiten
dat de echtscheiding geen vechtscheiding hoeft te worden,
dan is de beste en voordeligste optie om samen dezelfde advocaat te nemen.

Laat u goed informeren omtrent uw rechten en plichten
omtrent diverse soorten alimentatievormen, afkoopregelingen, toeslagen, pensioenaanspraken etc.

Indien u uw partner nog niet heeft ingelicht omtrent uw voornemens, laat u eerst voorlichten door maatschappelijk werk, sociaal raadslieden en uw advocaat.

Maar blijf reeel en toekomstgericht, want uw kinderen vliegen ook over een paar jaar uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat betreft de bankzaken, zal de bank geen partij trekken bij familieconflicten! Alle afhandelingen gaan via een advocaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
U leest het niet goed.
Zij moet zelf informeren bij de bank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees wel goed en het antwoord is, dat de bank geen actie zal ondernemen als zij belt! Mogen ook niets doen in familieconflicten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Indien een mederekeninghouder van een en/of rekening
zijn/haar gebruik wil beeindigen van die rekening,
dan zal de bank gewoon meewerken indien er nog geen scheiding plaats vindt.