Is er een oplossing voor jaloezie?

Je kunt misschien:
* er niet aan toegeven;
* jaloezie verafschuwen als een karaktertrek die je niet wilt;
maar eigenlijk ben je er aan overgeleverd, lijkt me.
Of is er wel iets aan te doen?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik bedoel de jaloezie in het volgende voorbeeld:
Oma kan het niet uitstaan als we op bezoek gaan bij de ouders van mijn man.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (9)

Je kunt wel aan je eigen jaloezie werken door meer zelfvertrouwen te creèren.
En het probleem van oma gewoon bij haar laten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk "oma" rustig uitleggen, dat de ouders van jouw man ook rechten hebben, net zoals zij dat heeft. Moet ergens een geruststelling zijn voor haar. En misschien een uitgebreid verslag ervan, zodat ze niet het gevoel heeft buitengesloten te worden. En ik besef, dat je dan aan haar gevoelens toegeeft, het is meer om haar te kalmeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij is je vraag niet wat de oplossing is voor jaloezie (daar kan alleen je oma zelf iets mee doen, of niet) maar hoe jij omgaat met jouw gevoel bij de reactie van oma (of je gedachten daarover).
En dat is iets anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is oma's jaloezie en daar kun jij heel weinig aan doen. Behalve rustig uitleggen dat je het ook leuk vindt om bij anderen op bezoek te gaan en dat jullie de volgende keer weer bij haar komen. Is oma erg eigenwijs, wil ze niet luisteren en blijft ze jaloers als je het probeert uit te leggen, dan zou ik het er persoonlijk bij laten. In de wetenschap dat ik mijn best heb gedaan, maar dat het toch echt oma's probleem is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer een ander jaloers is heb jij dus geen probleem. Maak het dan ook niet jouw probleem en laat dit bij de ander.
Een lesje voor je oma.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oma hoeft toch altijd niet te weten dat je bij de ouders van je man op bezoek gaat.Dat oma jaloers is is inderdaad haar probleem.Als je hier aan toe geeft zal ze jullie steeds meer gaan claimen.Niet doen dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kan jaloezie denk ik verhelpen als je jezelf of iemand anders (ligt eraan wie er jaloers is, in jouw geval oma) een gevoel van eigenwaarde te geven. Je kan zeggen: Oma, we gaan naar de ouders van mijn man, maar je moet onthouden dat we het bij jou altijd leuker vinden.
Een ander voorbeeld: Je bent jaloers op iemand anders omdat diegene wel een mooie auto kan betalen en jij niet.
Je kan dan zeggen: Ja, maar diegene heeft dan wel een mooie auto, maar ik moet ook kijken naar wat ik heb: een leuke man/vrouw, een mooi huis. Die ander heeft dat misschien niet of minder. Dat zeg je natuurlijk niet tegen diegene, maar het geeft jezelf wel een beter gevoel en het helpt je minder jaloers te zijn.

Of bedoel je dat met: Er niet aan toegeven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wel even oppassen met te zeggen: .."maar je moet onthouden dat we het bij jou altijd leuker vinden" . Het wordt erg verleidelijk voor Oma om dat even door te vertellen ;) Voor de rest +1
Je bent vaak jaloers doordat je zelf onzeker bent. Ga eens na waarom je dat bent. Dat is de eerste fase om aan te beginnen. Het kan iets zijn van vroeger wat je nog niet hebt verwerkt. Het is moeilijk om het kwijt te raken van het is iets vertrouwds en dat kan best negatief zijn. Je kan er hulp voor krijgen zodat je handvaten aangeboden krijgt om sterker te zijn. Weten hoe je zelf in elkaar zit en wat je van anderen verwacht zijn daarin 2 heel belangrijke zaken. Jezelf leuk vinden en trots op jezelf zijn is belangrijk. Jaloezie zal dan ook minder de kop opsteken. Je kunt dan meer ontspannen zijn en ook meer genieten van de ander.

Toegevoegd na 51 seconden:
Betreffende oma. Dat isd dus haar probleem. Daar kun je zelf niets aan veranderen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij kun je niet zoveel doen aan jaloezie bij een ander. Als je zelf jaloers bent, kun je dat het beste aangeven en dan komt het wel goed, maar als een ander jaloers is...? Misschien gewoon erover praten en anders lekker laten gaan. Er komt een dag dat ze het snappen...