Wat is verstandig?

4 maanden geleden heeft mijn ex waarmee ik een relatie had van 16 jaar de relatie beëindigd. Zij was verliefd geworden op een ander. Zij heeft geen echte relatie met diegene gehad maar nu komt ze tot de conclusie dat ze mij en dus ook onze relatie mist.

Ik heb nog altijd gevoelens en wil graag weer een relatie met haar. Wel wil ik eerst uitvinden of het uberhaupt een kans van slagen heeft. Ik zou graag tips hebben om het weer te doen slagen.

Wie kan me helpen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (6)

Maak eerst een goed praatje met haar, bv in een restaurant. Praat er over wat ze echt wil, jouw of hem, en waarom. Dan kun je bij jezelf wel beslissen wat beter is ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je komt er pas achter of het een kans van slagen heeft, als jullie allebei open naar elkaar toe zijn over wat er gebeurd is, wat dat met jullie gedaan heeft, en hoe het zover heeft kunnen komen. Pas als alle wind uit de lucht is, kunnen jullie verder gaan met een relatie samen. Anders blijft dit op de achtergrond borrelen.

Wat ik eruit filter is dat jij nog wel met haar verder wil, dat zij misschien destijds even genoeg had van de sleur en buiten de deur wilde kijken wat het leven verder te bieden had, maar tot de conclusie kwam dat dat het ook niet was, of dat ze jou wellicht meer miste dan ze had verwacht. Praat hier over met elkaar. Misschien moet jij ook wel wat veranderen om de nieuwe relatie te doen slagen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord! +1
Het lijkt er inderdaad op dat ze na 16 jaar even moe was van jullie relatie en dacht dat het spreekwoordelijke gras ergens anders groener was.

Naast bovenstaande opmerkingen (+) zou ik je willen adviseren om haar te vragen stil te staan bij het feit waarom ze je terug wil. Is dat omdat ze de oude, vertrouwde relatie mist of omdat ze JOU mist? Kijk, het kan natuurlijk ook zijn dat die ander tegenviel en ze nu weer met hangende pootjes bij jou terugkomt, maar dat is niet helemaal de bedoeling van een relatie.

Aan de andere kant is het niet gek dat je na 16 jaar in een relatie je jezelf wel eens afvraagt of 'dit het nu is'. Nu is ze tot de ontdekking gekomen dat ze toch bij jou wil blijven, dat jij toch de ware bent en dat er nu eenmaal een soort van sleur hoort bij zo'n lange relatie. Een tijdje apart van elkaar kan jullie relatie voor de toekomst goed doen.

Bedenk je wel dat als jullie weer bij elkaar komen, je geconfronteerd wordt met 'die ander'. Uit eigen ervaring weet ik dat zoiets lang kan blijven knagen (dat je partner met een ander naar bed is geweest etc.)

Moeilijke situatie, maar je kunt het altijd proberen toch? Werkt het, dan blijven jullie nog lang en gelukkig samen. Werkt het niet, dan hebben jullie het geprobeerd maar gaat het niet langer.. Helaas..

Succes in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
naast bovenstaande tips wil ik nog even wat toevoegen.
Als je een lange relatie met elkaar hebt is het te verwachten dat je af en toe vlinders voelt als je iemand anders ziet. Andere mensen zijn spannend, onbereikbaar, en (heel belangrijk) omdat je ze nog niet van binnen en buiten kent lijken ze vaak perfect. Helaas is niemand perfect en met wie je ook gaat, met iedereen moet je compromissen sluiten.
Ik ben zelf tot de conclusie gekomen dat als ik kriebels of vlinders voel bij iemand, ik dat dan gewoon afkap en realistischer probeer te denken. Zo voelde ik met toch ook toen ik mijn huidige vriend leerde kennen. Ik neem mijn sporadische kriebels in ieder geval niet meer serieus, en daardoor ontwikkelen ze zich meestal ook niet tot meer dan dat. Misschien komt zij via deze ervaring ook tot deze conclusie?
Een pauze in een relatie kan een goed middel zijn om te weten te komen of je echt verder wilt met elkaar of niet. Het was alleen niet echt begonnen als 'pauze' bij jullie. Het lijkt er op dat je ex in de eerste instantie er definitief mee wilde stoppen. Daarnaast lijkt het me heel logisch dat je na 16 jaar relatie, na vier maanden alleen te zijn elkaar nog steeds mist. Ook als je niet meer verder wilt met elkaar.
Ik zou eens goed uitzoeken wat er achter zit dat zij ermee stopte. Was het echt die persoon? Of was het voornamelijk de spanning? In dat geval heeft jullie eventuele toekomstige relatie wat meer spanning nodig. Doe eens iets geks! Ga wat spannends doen. Ook op seksueel gebied :)
Als je besluit met haar verder te gaan zal je wel moeten uitzoeken of zij niet weer zomaar de relatie beëindigt als ze een bijzonder iemand tegenkomt. Kan je haar vertrouwen op dit gebied?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fouten maken doen we allemaal. Ze heeft blijkbaar spijt van haar beslissing van 4 maand terug.
Wanneer jullie al 16 jaar bij elkaar zijn geweest is waarschijnlijk jullie liefde groot voor elkaar. De sleur is er wat ingeraakt en daardoor heeft ze misschien gedacht verliefd te zijn geworden op een ander.
Ik zou zeggen geef haar de kans, niet geschoten is altijd mis. Jullie zouden weer heel gelukkig met elkaar kunnen worden wanneer de lucht is geklaard.
Misschien komen jullie hier zelfs nog sterker uit.
Doe het kalm aan. Wen weer aan het bij elkaar zijn.
Praat veel. De rest moet dan vanzelf komen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraagt wat verstandig is...
Ik heb begrepen dat je met je hart een keuze maakt en je verstand gebruikt om de keuze op een juiste manier uit te voeren.
Dus als ik lees dat je nog steeds gevoelens hebt voor haar en weer een relatie wilt zou ik zeggen: doen! (je hart volgen)
Maar dan wel op een verstandige manier. Niet meteen weer bij elkaar gaan wonen alsof er niets gebeurd is want er is veél gebeurd en het zal je veel verdriet gedaan hebben. Als ik jou was zou ik eerst gaan daten. Gewoon eens uit gaan, of haar uitnodigen voor een etentje en veel praten.
Probeer beiden naar jezelf te kijken, hoe heeft het zover kunnen komen?
Wil ze jóu terug of het oude vertrouwde? Een mens is een gewoontedier en nu de nieuwe vriend niet blijkt te zijn wat het leek ben jij weer goed genoeg?
Ik bedoel het niet vervelend maar denk wel dat dit soort vragen of wat je ook dwars kan zitten, of haar dwars kan zitten, éérst uitgesproken moeten worden als je weer opnieuw wilt beginnen. Als je daar bang voor bent, en je gaat weer gewoon samen leven zoals het eerder was, zonder alles goed op een rijtje te zetten,
kan hetzelfde leven hetzelfde gedrag van je vrouw uitlokken.
Maar ik hoop voor jullie dat dit meer een wake-up call was, zij het dan een heftige, en dat jullie door je verstand en moed te gebruiken elkaar weer in je hart kunnen sluiten.
:-)
Kristal