Wat kan ik doen als men ex-vriendin onze kinderen niet goed opvoed?

Ik zal het zo kort mogelijk houden.

Men ex negeert alle normale opvoeding aan ons beide kinderen (tweeling 13 jaar)
Ze drinken,roken en lopen tot in de morgen op straat (zijn hiervoor al eens opgepakt van de politie) en slapen bij (oudere) jongens in het weekend.
Ook in hun school gaan ze met ziende ogen achteruit (worden geschorst of buiten gegooid)

De kinderen zelf komen meestal niet bij omdat ik strenger van opvoeding ben en het bovenstaande niet toelaat.

Ook heb enkel maar een bewijs dat ik alimentatie moet betalen maar nergens staat geschreven dat ik bezoekrecht heb.

Het bezoekrecht hebben we nooit laten opmaken doordat we in 'die tijd' mondeling overeen kwamen.

Omdat ik hier geen pakken geld kan tegen gooien voor advocaten,vraag ik me af hoe ik dit het beste kan oplossen zodat de toekomst van men kinderen er beter zou uitzien.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je vermoedt dat er sprake is van verwaarlozing en mishandeling kun je bij het AMK een melding doen. Of in elk geval met het AMK contact opnemen om te vragen welke weg je het beste kunt bewandelen om hulp te krijgen voor je kinderen.
j5m
11 jaar geleden
Er is ook nog zoiets als gratis adviesbureau nederland.
Hier kun je een mail na sturen en krijg je gelijk antwoord /advies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kun je als verwaarlozing beschouwen. Dus als je niet tot je ex kunt doordringen, kun je het nog een kans geven: "óf je gaat samen met mij onze kinderen serieus opvoeden, óf we gaan samen hulp zoeken van anderen". Vergis je niet, zodra de kinderbescherming dit oppakt heeft je ex een heel groot probleem, maar wellicht gaat ze zich dit op tijd beseffen. Succes!

Antwoorden (5)

Je kunt er weinig tegen doen, maar je zou een keer met je ex kunnen praten en/of met je kinderen. Ook kun je een brief sturen naar de kinderbescherming, in de hoop dat zij er iets aan doen. Verder heb je weinig te zeggen helaas.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een heel gewaagd advies maar ik steek hem van de andere kant in.

Als je ex een loeder van een mens is (sorry voor de term) en geen knip voor de neus waar, nooit geweest ook (maar waarom hebben jullie dan ooit een relatie gehad?) is mijn advies waardeloos, zo niet dan is dit het:

Het zou kunnen dat je ex zelf erg in de knoop zit en dat ze daarom het niet kan opbrengen genoeg aandacht aan de kinderen te besteden of ze gewoon even niet meer in de hand heeft, je zet er nl niet bij hoe lang geleden de scheiding is.

In dat geval zou praten, in eerste instantie over hoe het met jullie beiden gaat zo na de scheiding en of er nog onopgeloste zaken liggen, misschien een diepgaander probleem (een klein beetje) oplossen waardoor er hopelijk ruimte onstaat om deze zaak ook zonder gevecht te bespreken.

Ik zeg niet helemaal oplossen want dit is geen makkelijke zaak vooral niet omdat er van alle kanten heel veel gevoel bij komt kijken.

Maar mijn boodschap is, als je het zonder dwangbevelen en rechters zou willen doen (wat voor alle partijen beter is) dan moeten jullie redelijk kunnen communiceren om iets dat zo gevoelig ligt te kunnen bespreken.
sterkte
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kan ik me iets bij voorstellen.
ik heb het ook prima gered met opvoeden, zonder mijn ex-man, tot de kinderen gingen puberen. Toen had ik graag wat hulp van hem gehad, zeker met 2 zonen. Helaas was mijn ex bang dat het hem geld ging kosten (heeft ook nooit alimentatie voor hen betaald). Maar dat terzijde. De kans is redelijk groot dat ze in de knoop zit met de kinderen. En dat de kinderen niet naar hun vader willen als die strenger is, is van hun gezichtspunt logisch., maar zou voor kinderen en moeder ook beter zijn.
Als het echt ernstig is kan de kinderbescherming/kinderrechter ingrijpen.
Hou echter voor ogen dat dat (ook) geen pretje is: niet voor de kinderen, niet voor je ex, en niet voor jou.
Jullie worden in dat geval een speelbal van een bureaucratische molen waarin, hoewel goedbedoeld, nogal wat gezinnen vermalen worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goed, dit is dus jouw kant van het verhaal. Als dit zo klopt dan heeft de politie al een melding gedaan bij Bureau Jeugdzorg, dat hoort zo. Zij hebben dan contact opgenomen met moeder en zoeken het hele gebeuren uit, waarna wordt gekeken of moeder gezinsondersteuning nodig heeft. Als dat zo is en moeder weigert wordt vanzelf de raad voor de kinderbescherming ingeschakeld.
Ook tussen school en bjz zou al contact geweest moeten zijn.

Als dit alles niet is gebeurd, dan kun je zelf contact met bjz opnemen en een traject laten starten.
Als vader heb je ook verantwoordelijkheid voor je kinderen. Ondanks dat je geen bezoekregeling hebt. (waarom niet?)

Dus, neem contact op met bjz, dat is de juiste weg. Mocht het nodig zijn dan komen zij wel bij de raad voor de kinderbescherming.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt als je een advocaat nodig acht een bewijs van onvermogen halen bij de gemeente dan kost het je alleen iets van 150 euro dacht ik.
Je zou dan dit voor kunnen leggen en iets op papier kunnen laten zetten.
Maar je zou ook eens bij zo`n inloopdag met de advocaten die in opleiding zijn je probleem kunnen voorleggen die weten meestal wel raad en na mijn mening is dat gratis.
Informeer in jou regio waar deze advocaten zitten.
Succes er mee.