hechting aan oma

Ik ga een dag oppassen op mijn 5 maanden oud kleinkind.

Meer oppassen hoefde niet, omdat mijn schoonzoon bang is dat het kind zich teveel aan oma (ik dus) gaat hechten.

Nu vind ik 1 dag ook wel genoeg, maar de opmerking vind ik raar. Want wat is er verkeerd als een kleinkind oma graag ziet of gehecht is.

Of zie ik dat nu verkeerd?

Dofa

Toegevoegd na 26 minuten:
Ik snap het helemaal niet omdat en mijn dochter en mijn schoonzoon tegelijkertijd klagen dat zijn moeder nooit langs komt en nooit vraagt hoe het gaat met de kleine baby.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heeft uw dochter er nog wat over te zeggen?
Reken er maar op dat u vaker mag oppassen
als ze de deur uit willen of moeten werken.
Uw schoonzoon heeft kuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Denk dat een obsessie wel een uitzondering is jupuman. Ik denk dat normale hechting gewoon gezond is en in dit geval de schoonzoon een psychisch klein probleempje heeft daar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees mijn antwoord. Jaloersheid is vaak het probleem. Kleinkind en oma kunnen een heel speciale band krijgen, waar schoonzoon niet tegenop kan. Door oma minder met hun kind alleen te laten, probeert hij die band te voorkomen. Tenminste, dat probeert hij. Als er een klik is met Dofa en haar kleinkind, wordt de baby toch gek van haar, zelfs met weinig contact. (spreek uit eigen ervaring)

Het beste antwoord

Beetje rare redenering van uw schoonzoon. Ik denk dat mijn man met alle liefde van de wereld had gezien dat ons kindje zich aan zijn oma (mijn moeder) kan hechten. Helaas is dat niet meer mogelijk door haar overlijden. Ik kan dan ook echt niet begrijpen waar u schoonzoon het over heeft. Volgens mij zit uw schoonzoon er helemaal naast en u niet. Naar mijn idee bent u er juist oma voor omdat uw kleinkind zich dan aan u kan hechten! Een hele vreemde redenering, hoe kom je er op!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat je het helemaal niet verkeerd ziet, wij zijn ook opa en oma en wij zien ons kleindochter nagenoeg dagelijks. Ten allen tijde staat mama op de 1e plaats en dan papa. En wat is er mis mee dat je kleinkind aan je hecht? Ze heeft toch maar maximaal 2 opa en oma's?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2 opa's en 2 oma's is in deze tijd niet meer standaard ;-)
Helemaal niks raars mee, natuurlijk zelfs als je het aan mij vraagt. Als oma heb je trouwens over het algemeen meer ervaring met kinderen wat ook ten goede kan komen.

Misschien vindt de ouder dit niet stoer of is het meer tussen jouw en hem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij ziet het helemaal niet verkeerd.
Geniet van de tijd ,,dat je je kleinkind kunt zien.
Maar jouw schoonzoon gaat jouw pas missen,,,als jij er niet meer bent.
Natuurlijk trekt een kleinkind ,,de kant van oma op .
Omdat ze daar toch redelijk verwent worden.
Maar dat is ook het mooiste wat een oma zich wensen kan,,,zo,n kleinkind.
Daar leeft ze voor,dat is haar wens en doel.
En die opmerking daar moet je gewoon boven staan.
Dat kleinkind ken je over een paar jaar niet meer terug,,die wordt groter.
En het kan praten,,,en krijgt een heel klein beetje een eigen willetje.
En dan zegt ze .of hij...ik wil naar oma.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Soms gebeurt het wel eens dat de ouders jaloers zijn op de goede band die kleinkind en oma hebben.
Wellicht wil je schoonzoon dat voorkomen.
Op bezoek komen als de ouders erbij zijn is minder bedreigend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zal je vertellen dat ik een neefje en nichtje (kinderen van mijn schoonzus) heb die vroeger in hun baby/peuter en kleutertijd zeker 3 tot 4 hele dagen bij opa en oma waren en om het weekend zeker ng bij hun logeerden. Ze waren zelfs zo gewend daar dat mijn nichtje van 4 zelfs mama tegen oma zei. Ze luisterden zelfs beter naar oma dan naar mama. Oma was zelfs zo gewend die kinderen ook dat ze ze ook als haar eigen kinderen behandelde. Ze moederde zelfs over de kinderen waar hun ouders bij waren.

Dit wil dus niet zeggen dat jij net zo bent als oma. Ik heb gewoon een extreme schoonmoeder. Maar als de kinderen hun oma zo vaak zien, en zo vaak naar oma moet luisteren omdat moeder er niet is kan het verwarring opbrengen voor een kind. Ook het feit als bij oma meer mag dan bij papa en mama kan jaloezie bij de ouders opwekken omdat dat bij papa en mama weer problemen geeft.

Het is wel een rotopmerking van je schoonzoon, hij had ook kunnen zeggen: Wij willen er zoveel mogelijk zelf zijn voor ons kind maar het lukt ons die ene dag niet en als we jou er een plezier mee kunnen doen en ons kind dan graag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je zo schrijft als hierboven dan heb je mijn vraag niet goed gelezen en begrijp je er helemaal niets van. Ik schrijf toch dat ikzelf niet meer dan 1 dag wil oppassen.
Ik heb ook een eigen leven. Het gaat om dat opmerking die mijn schoonzoon maakt.
Dat geeft me een enorm naar gevoel. Ik ben niet zon oma die zich overal mee bemoeit. Ik bemoei me helemaal nergens mee ook niet met de opvoeding. ik vraag ze zelfs wat ze willen als ik die dag oppas. Maar de echte spontaniteit begint weg te ebben en voelt voor mij zorgelijk aan