Hoe zorg ik ervoor dat ik (vooral tegen partner) mijn mond vaker houd?

Mijn vriend en ik hebben soms ruzie of een meningsverschil. Als ik bv vind dat hij iets rottigs heeft gedaan dan neem ik me voor om het rustig te zeggen met wijze woorden en vooral niet te langdradig. Helaas lukt dit me niet echt als dit gebeurt. Ik betrap mezelf er op dat ik binnen no time mijn goede voornemens ben vergeten en mijn partner kan mij dan moeilijker serieus nemen. Soms vind ik dat hij maar initiatief moet nemen maar meestal ben ik hem dus al voor.
Ik zou graag horen van anderen hoe zij dit aanpakken en/of adviezen hebben?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ? Wat zeg je dan ? Wordt je agressief , of emotioneel ( huilen ) of sarcastisch ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gebeurde gister bv toen kwam mijn vriend heel laat thuis en kon hem daarvoor niet bereiken. Toen hij thuiskwam werd ik boos wat ik al was en werd toen sarcastisch en zeurde alleen maar waarom hij niet te bereiken was en zo laat was en dit niet kon maken bla bla. Nou was mijn vriend na zijn late dienst nog wat gaan drinken met collega's en zijn batterij was naar eigen zeggen leeg. Of hij nou wel of geen gelijk heeft, ik wil niet zo reageren maar meer een luchtigere houding hebben. Het helpt mij en hem ook niet om zo te reageren ook al zou ik gelijk hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou je je mond houden ? Jij vindt dat hij iets "rottigs" heeft gedaan en reageert daarop op jouw manier.
Daar zal hij tegen moeten kunnen of zorgen dat hij jou niet teleur stelt.
Er bestaan echt nog mobieltjes van die "collega's" die wel geladen zijn of "gewone" telefoons.
Steenuiltje
13 jaar geleden
Ik denk dat je wellicht boos wordt omdat je je een hele tijd ongerust hebt gemaakt. Waar hangt hij uit? Waarom neemt hij zo laat de telefoon niet op? Waarom laat hij niets van zich horen?
Ik zou het ook normaal vinden dat hij je even zou bellen dat hij nog even in de stad verbleef. Niet als een vorm van controle, maar meer dat je je niet ongerust hoeft te maken. Dan wéét je dat hij wat later thuis komt. En ja, een telefoon kunnen we tegenwoordig overal vinden! :-)
BTW: mijn man belt áltijd even als hij afwijkt van zijn 'normale' gedrag. Ík vind dat normaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor de reacties!
Loenie dat wil ik nou ook, zoals jij dat doet. Vertrouwen doe ik hem namelijk wel.
Het is niet alleen hierbij maar ook als we in de auto zitten en hij zich er dan mee gaat bemoeien bv dan wil ik me niet door hem laten op hitsen maar ondertussen gebeurt dit wel.

Het beste antwoord

Ik krijg de indruk dat je een beetje claimerig kunt zijn, klopt dat? (Klinkt naar, sorry, maar ik herken het wel hoor)
Bedenk je dat je vriend een eigen persoon is. Hij is niet "vergroeid" met jou, ook al zijn jullie een stel.
Het is een kwestie van loslaten; zie hem als een op zichzelf staand persoon, die, als hij WIL, rekening houdt met jou. Alleen als hij het zelf wil. Dat is liefde.
Het is logisch dat jij teleurgesteld bent als hij geen rekening met je houdt. Maar hem zélf gaan bellen lost niets op. Je voelt dan nog steeds niet wat je wilt voelen; dat hij van je houdt.
De volgende keer als hij niets van zich laat horen, probeer het dan eens bij jezelf te houden. Ga niet proberen zijn gedrag te veranderen, maar voel je eigen teleurstelling maar.
Hij zal dit merken, en vragen wat er scheelt. Dan kun je hem vertellen wat je dwars zit.
De volgende keer zal hij waarschijnlijk uit zichzelf de telefoon pakken om je gerust te stellen.
Doet hij dat niet, dan is het probleem misschien een beetje groter, en kun je je afvragen of hij ooit wél rekening met je gaat houden.
Maar het moet uit hemzélf komen, anders is het vechten tegen de bierkaai.
Succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat mooi beschreven.
Ik kan mij er ook erg goed in vinden.
En dat ik een beetje claimerig kan zijn, ehm ja ergens wel.
Het heeft ook te maken dat ik een idee heb van de "perfecte" relatie mbt alles delen alles bespreken, delen, peace en love.
Gebeurd dat niet dan heb ik het idee dat de relatie beter kan en wil ik hem meteen laten weten waarvan ik vind dat hij terkot in schiet, alleen tactiek is (nog) niet mijn sterkste punt.
Daar zal hopelijk verandering in komen want ik wil niets liever maar in je antwoord kan ik een hele wijze les halen!
Dankjewel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gelukkig! Graag gedaan 
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Btw, je wil een "perfecte" relatie (die natuurlijk niet bestaat hè )? Bedenk je dan wel op tijd dat een man minder behoefte heeft om over alles te praten. Bovendien krijgt hij dan misschien het gevoel dat hij tekort schiet, als partner. Dat wil je ook niet bereiken, toch? Probeer voor jezelf eens een duidelijk beeld te schetsen van wat je wil bereiken, en wat daarvoor de meest effectieve manier is. Vaak kom je dan zelf al met hele goede oplossingen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, nu ik mijn reactie terug lees, is het ook niet alleen mijn tact merk ik op maar ook het meteen willen laten weten waarin mijn partner eventueel aan tekort zou schieten.
Het is vaak ook mooi om te zwijgen en iemand in zijn waarde te laten en pas aan de bel trekken als er "echt" iets is.
Dankjewel weer.

Andere antwoorden (5)

Gewoon stil zin:p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft niet te zorgen dat je je mond houdt.

Onenigheden komen zelfs bij de beste relaties voor.
En er is niets lekkerder dan af en toe die goede woorden wisseling te hebben om duidelijkheid te creëren en stoom af te blazen.

Als je echter niet voorzichtig bent bij een ruzie, kan deze al gauw escaleren in een "huiselijke" oorlog. En dat kan de bedoeling niet zijn.

Klik hieronder voor tips:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb de tips gelezen en ik kan niet anders zeggen dat de spijker op zn kop wordt geslagen over wat daar gezegd wordt.
Dat is ongeveer wat ik ergens wel weet maar het toepassen in de praktijk is lastig maar ik ga proberen dit in de praktijk toe te passen en volhouden:-)
1 laat hem ook het initiatief nemen en doe het dan gelijk zelf al. 2 ga niet overal zout op leggen en ga ook niet altijd de confrontatie aan als je vind dat hij iets rottig heeft gedaan .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp wat je bedoelt. soms is het erg moeilijk om eerst je boosheid opzij te zetten en dan een gesprek aan te gaan. Vooral als je gekwetst bent. Ik heb ook moeten leren en oefenen om aan te geven als iemand mij kwetst of iets zegt wat in het verkeerde keelgat schiet. Wat ik mijzelf heb aangeleerd is met een 'ik'' boodschap te beginnen. vb. Ik vond het niet leuk die opmerking die je daarnet maakte. Verder niet zeggen. Hoe boos je nog bent, na een tijdje op deze manier aangeven wat je dwars zit, wordt het een beetje eigen en dan wordt het een ander gesprek, zonder verveelende woorden. ik hoop dat ik je een beetje opweg heb kunnen helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je wel dat doe je zeker, mij op weg helpen want dit soort ervaringen van anderen horen geeft me de motivatie het ook echt toe te gaan passen en het hopelijk een gewoonte gaat worden zodat ik niet steeds vastloop.
Kun je dagelijks voor het eten niet even een * uitwisselkwartiertje* instellen? Lekker met een glaasje erbij het eten voorbereiden en zo te praten? Dan kunnen jullie elkaar zeggen wat je dwars zit. Door het voor je te houden tot die tijd heb je ook de kans om je worden wat zorgvuldiger te kiezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hi op zich doen we dat al maar niet vaak genoeg.
Ik zal je antwoord zeker meenemen en proberen dit vaker te doen.