Wat is een nette manier om bij een bruiloft aan te geven dat kinderen niet welkom zijn?

Een vriendin is ceremoniemeester voor een andere vriendin. De laatste wil absoluut niet dat er kinderen op de bruiloft aanwezig zijn. We zijn nu de "ceremoniemeesterbrief" aan het opstellen, maar worstelen met dit gegeven. Hoe geef je op een nette, maar duidelijke manier aan dat eventuele kinderen niet welkom zijn?

Toegevoegd na 14 uur:
Wat veel reacties al, fijn! Even ter verduidelijking: het gaat dus niet om mijn eigen bruiloft, maar om die van een vriendin. Probleem is dat wij niet alle mensen kennen die het bruidspaar uitnodigt. De mensen die we wel kennen, kunnen we gewoon vertellen dat het niet de bedoeling is dat de kinderen meekomen. Maar om nou wildvreemden op te gaan bellen met die mededeling gaat ons een beetje te ver.
Er is overigens geen ernstige achterliggende reden dat kinderen niet gewenst zijn, het bruidspaar heeft gewoon die keus gemaakt en die keuze hebben wij te respecteren (en duidelijk over te brengen aan de genodigden).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
26.5K

Het beste antwoord

Met een leuke opmerking!

Je maakt de brief waarin je het programma en de wensen van het bruidspaar vermeldt. Onderaan zet je een enthousiaste zin in de trent van:

'Beste mensen, regel nu alvast oppas voor kids en dogs, want jij en je partner (of jullie) kunnen niet gemist worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

"Kinderen zijn niet gewenst"
"Hierbij zijn u en uw partner uitgenodigd voor de bruiloft...."
Ik denk dat die 2e toch iets beter is:)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het in dit geval helemaal niets uitmaakt hoe je het brengt. Of je nu zegt "kinderen niet welkom!" of "hoewel wij dol op kinderen zijn, hadden wij ons voorgesteld, deze bruiloft zonder kinderen te vieren. Wij hopen dat u hier begrip voor heeft, en na de bruiloft bent u met kinderen van harte welkom!" maakt bijna niets uit, want het gegeven zelf zal niet zo in goede aarde vallen. En daarmee maakt het niet veel uit, hoe je het verwoordt.

Een bruiloft lijkt mij nu juist een feest voor en met kinderen. Zij zorgen voor de ontspannen sfeer.

Je vertelt de reden er niet bij. Misschien is er een heel goede reden, dat kinderen niet aanwezig mogen zijn. Als dat zo is, vermeld dat in ieder geval wel. Misschien is er dan enig begrip bij de gasten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel simpel, aan de tekst van de brief zelf hoef je niet te tornen. Wél aan de adressering op de enveloppen: als je de uitnodigingen aan gasten waarvan je weet dat ze kinderen hebben adresseert met "aan de heer en mevrouw X" in plaats van "aan familie X" lijkt me dat de boodschap duidelijk mag zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe je het ook inkleedt en hoe verhullend je het ook zegt, de indruk zal blijven bestaan dat je kindonvriendelijk bent en dat zal niet sympathiek overkomen. Wees dan maar eerlijk en zeg wij houden niet van kinderen en willen niet dat die etters onze bruiloft verstoren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Steenuiltje
13 jaar geleden
Nou er kan ook een hele andere reden voor zijn hoor...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Das wel erg lomp, en ook niet waar. Zij hebben een feest voor volwassenen in hun hoofd waar kinderen niet in passen, of ze wel of niet van kinderen houden staat er los van. Doen ze trouwens wel.. :)
Hoe je het ook schrijft, doe het héél duidelijk want anders heb je altijd mensen 'die het niet gelezen hebben' en dan toch met een sleep kinderen aan komen zetten.
Weet ik uit ervaring. En ja, er zullen mensen op hun teentjes getrapt zijn, maar het feest is toch voor het bruidspaar?
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
groot gelijk!
Met een route beschrijving naar de dichtbijzijnde Ikea en ballenbak.

Ik denk eerlijk gezegd dat een opmerking over het niet welkom zijn van kinderen erg op prijs wordt gesteld door de aanwezigen. Kinderen en daarmee het bewijs van vruchtbaarheid is toch nog steeds erg 'heilig'.
Aannemende dat de vrienden en kennisenkring in de zelfde leeftijdsgroep zit en er derhalve veel jong gehuwde en jonge ouders zijn...

Stel dat over 'pak m beet' 1 1/2 jaar een kraamvisite moet worden geplant, komt er niemand opdagen.

Kortom, krijsend grut voor lief nemen. Het is de mooiste dag van je leven, maar dan vooral voor de gasten en... Gelukkig heb je de foto's nog, hoewel na 7 jaar???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt ook een uitstapje voor de kinderen regelen en dat in de uitnodiging erbij zetten.
Dan ben je duidelijk en vriendelijk.

Toegevoegd na 1 dag:
Kijk ook eens hier
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, dat vind ik een goeie! Kan heel simpel zijn! + van mij!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Das een lief idee, maar de locatie leent zich daar weer niet voor. Ook is het de bedoeling dat het feest tot na kinderbedtijd duurt. Als je de kinderen dan overdag wel uitnodigt, vertrekken alle ouders rond 19.00 en komen wellicht ook niet meer terug. En dat zou weer zonde zijn van het diner en de feestzaal.. :)
op de enveloppe duidelijk alleen de namen van de mensen zetten dus niet gericht aan de familie maar aan bijvoorbeeld jan en mieke
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een nette manier is om de uitnodiging op te stellen als bv: "Aan Kees en Truus Jansen". Maar hoe je het ook brengt, het maakt geen mallemoer uit. Het blijft onsympathiek overkomen. Zeker als het kinderen van bv jullie broers, zussen of andere familieleden betreft. Zij rekenen er op dat ze gewoon met hun hele gezin welkom zijn. En waarom ook niet? Een trouwerij is toch vooral een familiegebeuren? Als je bv vrienden, kennissen en collega's uitnodigt zullen die uit zichzelf niet zo snel hun kinderen meebrengen, dus daar hoef je alvast niet zo bang voor te zijn.

Toegevoegd na 28 minuten:
Misschien is het ook een overweging om de kinderen gewoon wel te laten meekomen, en te zorgen dat er één of enkele personen aanwezig zijn die op ze letten en zich met ze bezighouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is echt een hele moeilijke, maar wel een begrijpelijke.

Ik heb eens een uitnodiging gekregen van een tante die botweg zei dat er geen kinderen bij gewenst waren. Ook dat begreep ik, maar de manier waarop het werd gezegd kwam bij niet niet helemaal goed over.

Ik zou er zoiets van maken: Lieve vrienden, kenissen, blah blah.
De manier waarop het bruidspaar de dag wil doorbrengen belooft heel wat, echter is het verstandig om voor uw eventuele kinderen een alternatief te zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste vrienden, familie, collega's enz..
Ik geef mijn bruiloft op........
Helaas mogen kinderen niet mee.
Vanwege de drukte en de kosten.
Ik hoop dat jullie daar geen problemen mee hebben.
Wij hebben die keuze gemaakt en we hopen dat jullie die accepteren.
Groetjes...............
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de envelop alleen de namen van de ouders te zetten zal door veel mensen niet opgemerkt worden. Je kunt daarom maar beter duidelijk zijn als je absoluut niet wil dat er ook maar 1 kind aanwezig is. Je kunt dat bijvoorbeeld doen door onderstaande afbeelding op de uitnodiging of onder aan de brief af te drukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik kinderen zou hebben en een bruiloft, zou ik al zelf vragen of mijn kinderen welkom zijn!
Ik vind ook dat het erg aan de leeftijd van de kinderen ligt...

Erg moeilijk hoor!

Sowieso de enveloppe al adresseren aan alleen dhr/mevr, niet aan familie (al veel genoemd hier).
In de brief zou je nog kunnen zetten dat het de wens van het bruidspaar is om deze mooie dag door te brengen met volwassenen.
Niks meer - niks minder.

Het is nou eenmaal zo. Hoe je het ook brengt!

Succes en je moet maar zo denken: Don't shoot the messenger :-)