Wat is nou precies het verschil tussen een huwelijk en een geregistreerd partnerschap?

Afgezien van het feit dat er bij een huwelijk meestal een heel feest komt kijken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Wanneer binnen een geregistreerd partnerschap kinderen worden geboren, ontstaat er voor de wet niet automatisch een familieband met de andere ouder. Wanneer binnen een huwelijk tussen man en vrouw kinderen worden geboren, beschouwt de staat automatisch de man als de vader van de kinderen, compleet met alle rechten en plichten.

Dat feest is trouwens juist geen verschil. Je kunt ook zonder feest trouwen, en met feest een geregistreerd partnerschap aangaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik dacht al die springt er boven op. +

Andere antwoorden (2)

Bij een geregistreerd partnerschap, komt niks kijken. Je gaat naar de gemeente, waar je dit moet laten registreren, en vervolgens naar een notaris, om het gerechtelijk vast te laten leggen.

Je bent dus enkel op papier partners. Je bent geen partner voor bijvoorbeeld de kerk, je verlooft je niet, je wisselt geen ringen uit, je geeft geen feest en nodigt geen mensen uit en hijst jezelf niet in een speciale jurk.

Bij een bruiloft wordt je door een ambtenaar van de burgelijke stand in het echt verbonden. Bij een partnerschap, teken je dus enkel wat papieren, en legt vast, hoe je het partnerschap geregeld wilt hebben, bij de notaris en de gemeente.

Tegenwoordig hebben geregistreerde partners dezelfde rechten als een paar wat in het huwelijk verbonden is.

Hier staat alles nog eens uitgelegd, ook wat de verschillen zijn. Er zijn 3 mogelijkheden: geregistreerd partnerschap, samenlevingscontract, huwelijk.

http://www.xs4all.nl/~advocare/folder102.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook met een geregistreerd partnerschap kan je ringen wisselen (ben zelf getuige geweest bij een geregistreerd partnerschap) en ook dat feestje kan je gewoon geven. Je hebt wel dezelfde rechten als mensen die getrouwd zijn alleen wat ik altijd begrepen hebt is dat het wel gemakkelijker is om weer uit elkaar te gaan (niet dat dat de bedoeling is).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoezo komt er niks bij kijken? Het is toch gewoon een keuze die mensen maken? Je legt tenminste nog iets vast, en bovendien kost het nog geld ook.
ronron1212
13 jaar geleden
Een geregistreerd partnerschap dan hoef je niet meer naar de notaris. Het is door de ambtenaar van de burgerlijke staat tot stand gebracht en staat gelijk aan een huwelijk.
ronron1212
13 jaar geleden
http://www.xs4all.nl/~advocare/folder102.htm
Het huwelijk is echt een persoonlijke band waarbij je elkaar levenlang trouw belooft. Een geregistreerd partnerschap is alleen maar een wettelijke registratie.