Is een leeftijdsverschil van 15 (meisje) en 18 (man) normaal of ben ik te oud?

Ik vind een meisje leuk. Het probleem is dat ik wat opmerkingen heb gekregen over haar leeftijd. Zij is namelijk 15 en word in oktober 16. Ik ben zelf 18 en word in september 19.

Is dit een te groot leeftijdsverschil? Of is dit wel normaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
55.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie zijn wij om te beslissen op wie je verliefd wordt en met wie je gaat? Anyway, ze lijkt mij te jong voor jou als 18-jarige man!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja... ik ben 41, en een meisje van 21 vertelt me dat ze me leuk vind... nu vind ik haar ook best een leuke meid, toch ben ik niet van plan om er iets mee te beginnen. niet vanwege het leeftijdsverschil op zich, niet vanwege opmerkingen die mensen ongetwijfeld zullen uiten... maar meer omdat ik niet het idee heb dat het een gelijkwaardige relatie zou kunnen worden... als gelijkwaardig het goede woord is, niet zozeer in de context van sterker/zwakker, meer het idee dat we in verschillende levensfasen zitten... dat speelt bij VS niet mee...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@thunder bij een wat griter verschil in leeftijd is dat wel zo, merk ik, maar voor mij toch niet doorslaggevend. En je blijft er jong bij (hoop ik)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben 15 (wel over 2,5 maand 16) en mijn vriendje is 18 en wij hebben er eigenlijk geen problemen mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op je 18e gestettled? hahahahahha......

Het beste antwoord

De meeste antwoorden hier vertellen al het belangrijkste: "Als jullie verliefd op elkaar zijn, moet je 'je vooral niks aantrekken van anderen en dan speelt leeftijd geen rol."

Dat zou ik ook altijd zeggen, maar dit geval is anders. Zij is een kind, jij een volwassen man. Dan is het ook belangrijk om even rekening te houden met het juridische verhaal. In een paar antwoorden wordt het al tussen neus en lippen door vermeld, maar ik zal hier nog even duidelijk uitleggen wat de wet erover zegt.

In artikel 245 van het Wetboek van Strafrecht staat dat het verboden is om seks te hebben met kinderen van tussen de 12 en 16 jaar (voor kinderen onder de 12 jaar geldt een apart artikel (artikel 244) omdat daar zwaardere straffen op staan). Vanaf 16 jaar word je volgens onze wet als seksueel volwassen beschouwd.

Wacht dus met seks tot zij 16 is. Want zelfs al denk je: "ach, zij wilt het zelf ook dus ze doet toch nooit aangifte" is het nog steeds verboden, als je seks met haar hebt pleeg je een zwaar misdrijf.
En daar kan ze zelfs over een paar jaar als jullie met ernstige ruzie uit elkaar gaan, nog aangifte van doen. Dus dek jezelf daartegen in, voor de zekerheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (32)

Ik vind dit geen groot leeftijdsverschil. Ik denk dat ze eerder zo reageren, omdat ze minderjarig is en jij niet. Als je 35 jaar bent en een relatie hebt met iemand van 40, klinkt het eerder ''normaal'' dan als de één minderjarig is.

Niet dat 15 en 18 nou abnormaal is, maar het is maar een voorbeeld. Ik vind dat als jullie er allebei achterstaan, het gewoon kan. Liefde is liefde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je jong bent lijkt het leeftijdsverschil groter en zullen mensen hier eerder over vallen of hun oordeel over klaar hebben.
stel nu dat ze 25 zou zijn en jij 28, dan zou niemand er meer over vallen.

ouders vinden het meestal niet prettig als hun dochter verkering heeft met iemand die een paar jaar ouder is, maar natuurlijk ondergaat een vriendje een zware screentest op veel meer gebieden.

de leeftijd is nou eenmaal een gegeven. laat de keuze aan het meisje als ze jou ook heel leuk vind. blijf gewoon jezelf en staar je niet blind op getallen.

je past bij elkaar of je past niet bij elkaar.
leeftijd heeft hier niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou en, als jij haar leuk vindt en zij jou. Trek je niks aan van anderen.
13 jaar geleden
Niks van aantrekken! Dat kan prima! Meisjes lopen vaak qua ontwikkeling iets voor en zijn iets volwassener dus jullie passen juist heel goed bij elkaar! Ga ervoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voornaamste, vind ze jou ook leuk... Leeftijdverschil is niet groot. Denk alleen dat haar ouders dit niet vreselijk leuk zullen vinden. Vsn 18/19 jarige jongens wordt aangenomen al enige sexuele ervaringen te hebben en 15/16 jarige dochters niet.

Neem autorijlessen, is toch wel een pre. En een beetje relaxed mee omgaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik m'n "levenspartner" leerde kennen was ze 15, ik was 19. Nooit geen problemen mee gehad met wie dan ook. m'n schoonfamilie, familie en vrienden vonden het allemaal best. Helaas is onze relatie na 23 jaar stukgelopen, maar dat had totaal andere oorzaken. Dus....laat je hart spreken en doe waar jullie je goed bij voelen, de buitenwereld accepteert het echt wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op die leeftijd is het verschil net iets meer van belang dan als je wat ouder bent. Dit omdat de kans groot is dat jij al veel meer seksuele behoeftes hebt dan het meisje in kwestie, wat voor "problemen"kan zorgen.
Als jij het geduld hebt met haar als ze nog niet klaar is voor die intimiteit is het verder totaal geen probleem dat jullie 3 jaar schelen.
Veel succes :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor je opmerking over geduld!
Nee, lijkt me prima. Geen probleem van maken als jullie het leuk hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dit kan prima! Het is inderdaad omdat jullie nog jong zijn! Als het echte liefde is kan leeftijd en de mening van anderen er niet tegenop!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor! Ik scheel 12 jaar met m'n vriend en zelfs dat vind ik niet gek.. Het gaat om liefde en gevoel, niet om leeftijd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je dit bekijkt: http://tinyurl.com/leevtijt

Toegevoegd na 27 seconden:
dan zie je wel dat het niet zo groot verschil is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige probleem is het leeftijdsverschil en pedofilie daardoor. Als je 16 bent mag je met iemand van 18, maar volgens mij niet met iemand van 19. Maar, dat wordt alleen een probleem als het wordt aangegeven.

Ikzelf had een relatie met iemand die 3,5 jaar jonger was dan ik, (12, bijna 13 en ik net 16) en dat ging prima. Ja je krijgt commentaar, so what? Liefde kent geen grenzen! En na een tijdje houden ze echt wel op hoor, plus je kan meedoen met zo'n grapje om te laten zien dat je het niet serieus neemt wat zij zeggen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jullie je er allebei goed bij voelen... gewoon doen. Je gaat toch niet je plezier in het leven laten vergallen wegens de mening van een ander?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook een vriend van bijna 19 en word zelf daarna ook pas 16 en het gaat goed, als je maar een beetje rekening houd dat ze misschien nog niet overal aan toe is waar jij misschien al wel aan toe bent;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een ander vindt..moet die ander dan maar weten, moet je maar denken.

Jullie schelen feitelijk maar drie jaartjes en die verhalen over pedofilie zijn, naar mijn gevoel, ook lariekoek..als jullie tenminste van elkaar houden..

Want wie bepaalt nou op welke leeftijd je 'mag' gaan liefhebben..dat doen jullie toch zelf.

Een meisje op die leeftijd is dikwijls geestelijk wat verder ontwikkeld dan een jongen op die zelfde leeftijd.

Daardoor kunnen jullie geestelijk op ongeveer hetzelfde niveau staan en wellicht daarom prima bij elkaar aansluiten.

En de opmerkingen van anderen over het leeftijdsverschil..daar moet je maar even lekker om lachen..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3 jaar verschil maakt toch niet uit!!!
Neem met haar...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind het leeftijdsverschil absoluut niet groot, juist leuk!! Het probleem zit denk ik meer in het feit dat 18 al zowat volwassen is en 15 bijna nog kind. Verder niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik word in Juli 20? en waar ik mee bezig ben is pas in Oktober 16.
Mijn zus was 15 en haar vriend 20.
Andere vinden het misschien een groot verschil.
Leuk=leuk. Echte vrienden accepteren dat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraagt of dit wel normaal is. Ja het is normaal. Liefde kent geen leeftijd, maar ondanks alle positieve geluiden hier is het wel belangrijk dat jij in je gedachten houdt dat jij meerderjarig bent en zij niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je schrijft dat het meisje 16 wordt en jij 19. Het leeftijdsverschil is niet zo groot. Maar 3 jaartjes.

Ik ben zelf 26 en mijn vriend 30. Dat is 4 jaar leeftijdsverschil, maar daar hoor je mensen dan niet over.

De enigste reden waarom mensen aan het zeuren zijn, is omdat ze nog onder de 18 is. Maar het leeftijdsverschil stelt helemaal niets voor. Als jullie alle twee in de 20 waren geweest, had er geen haan naar gekraaid.

Vertel haar dat je haar leuk vind. Als ze dit al weet, ga gewoon wat leuks met haar doen. Laat anderen maar lekker slap praten achter je rug om.
Mensen zullen altijd wel iets vinden om over te klagen. Is het niet de leeftijd, dan is het wel weer iets anders. Ik vind het dan ook erg jammer dat dat zo is.

Heel veel succes met je meisje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mij lijkt het ook volkomen normaal.
Zoals al eerder gezegd, spelen er vooral twee dingen een rol:
- Jij bent meerderjarig en zij nog niet, sommige mensen doen daar moeilijk over (alhoewel ik zelf het probleem niet zie in jullie geval)
- Jij zal waarschijnlijk al meer willen op seksueel gebied dan zij. Dat hoeft geen probleem te zijn, mits jij haar geen dingen opdringt die ze nog niet wil.

Als dat laatste niet aan de orde is (en dat lijkt me niet), dan zou ik zeggen ga ervoor!

Zelf ben ik een meisje van 18 en dit jaar nog vond ik een jongen leuk van 26, dat kunnen de meeste mensen nog wel accepteren. Maar stel nou dat ik 15 of 16 was geweest en hij 23 of 24, dan zouden mensen waarschijnlijk zeggen dat het niet kon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, heel normaal leeftijdsverschil. Natuurlijk gaan jullie wel tegen dingen aanlopen. Jij werkt over een poosje (of nu al) en zij zit nog op school en jullie hebben allebei, door de leeftijd, een beetje andere kijk op het leven. Maar dat kan ook heel leuk zijn.

Later valt dat verschil helemaal niet meer op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het Verschil bekijkt in cijfers is het niet erg,
Maar als je kijkt naar leeftijden vind ik het best veel,
Ik denk dat haar ouders het er ook niet meteen mee eens zullen zijn.
Ik ben ook 15 en heb hele andere interesses dan 18 jarige.
Ik denk dat je vrienden het niet erg serieus zullen nemen
En ik denk dat haar ouders je best zouden kunnen zien als een verkrachter of loverboy
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind zelf van niet, maar je moet je wel realiseren dat mensen zich meer zorgen maken om jullie leeftijdsverschil dan om mensen die al in de dertig zitten. Zolang alles maar goed gaat en jullie van elakar houden zie ik geen probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het leeftijdsverschil is betrekkelijk gering.
Juridisch is er echter een probleem.
Als je sex hebt met een persoon jonger dan 16 ben je als 18plusser wettelijk zwaar strafbaar. Ook als zij en haar ouders instemmen.
Wacht dus in ieder geval tot na haar 16e.
dwing haar nimmer. (dat is leeftijdsonafhankelijk een vergrijp)
Dus gebruik je verstand!
Echte liefde is geduldig .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nu lijkt da verschil groot ma op zich is da zoveel nie é, als jullie je in mekaars leefwereld kunne vinden is da geen enkel probleem lijkt me :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Menselijk gezien : Go for it ! Liefde is mooi.
Wettelijk gezien: Kijk uit wat je doet, zolang ze minderjarig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm het is maar hoe je het bekijkt.

15 en 18 lijkt een enorm verschil terwijl 45 en 48 erg normaal lijkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is niet raar, maar...
pas wel op, meisjes van de leeftijd vallen vaker op oudere jongens, misschien zijn ze er zelf nog helemaal niet aan toe, dus wees voorzichtig,
mocht het toch allemaal goed zitten, trek je dan nergens wat van aan en geniet!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dit leeftijdsverschil heel normaal ;) Ik ben zelf een meisje van 17 (wordt in augustus 18) en ik val op jongens van in de 20. Meestal zijn meisjes al wel wat volwassener en als jullie samen op een lijn zouden liggen dan is het wel te doen lijkt mij :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind er helemaal niks vreemds aan. als ze je leuk vind en jij haar, is er toch niks mis? er zit maar 3 jaar tussen. trek je niks van de opmerkingen aan en blijf bij je vriendin zolang als je wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben mijn vriendin in de zelfde leeftijd tegen gekomen als jou situatie, ik was 19 en zij bijna 16. het is prima, verliefd zijn hou je niet tegen!

praat anders met haar ouders, dat je echt verliefd bent. dat heb ik ook gedaan.

we zijn nu al 3 jaar samen en nog steeds gelukkig :D

Veel plezier met verliefd zijn