Hoe kan ik subtiel iemand afwijzen? Met behoud van vriendschap?

Het zaakje zit zo:

Ik heb twee meiden die me leuk vinden - 1 van 13 en een van 15. Nu vind ik die van 15 zoooo leuk :D, maar wil die van 13 niet al te veel pijn doen.

Ik heb tegen die van 13 al gezegd dat ik neutraal ben, maar in feiten ben ik niet neutraal want mijn keuze is al gemaakt.
----

Hoe kan ik haar subtiel afwijzen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe oud ben je zelf?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Hey leukerd! Top dat je idd rekening houdt met de gevoelens van het meisje van 13 jaar. Ik las ook ergens in je reactie dat haar leeftijd geen rol speelt in de keuze. Het heeft gewoon te maken met je gevoel.

Je gevoel kun je gewoon met haar delen. Wanneer jij dit open, eerlijk en met respect doet, kan zij niks anders doen dan het aannemen. Wat vervolgens haar reactie is, is aan haar. Als zij je even niet meer wilt zien, heb je dit te respecteren. Hoe jammer ook, want tenslotte is haar aandacht voor jouw persoon natuurlijk gewoon leuk!?

(Laatste, de aandacht, is vaak een reden voor mensen om zulke dingen niet te delen met de ander.)

Succes en plezier met het andere meisje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het zelf echt moeilijk, als ik haar even vertel dat me keuze bij de ander ligt. Nog erger die twee zijn vriendinnen. Mijn bff heeft aangeboden me te helpen :D, zij is ook een vriendin van die 2 :). Dan hoop ik dat het lukt zonder haar al teveel pijn te doen. Sowieso wordt ze automatisch mijn 2de bff, dat heb ik al afgesproken, dat voor wie ik ook kies, de ander mn bff wordt. Dan behoudt ze toch - voor mij dan - haar rechten om te blijven doen zoals nu. Nou ja, momenteel is het nog even niet aan de orde, gelukkig. Ik wacht er nog heel even mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry ik kan je even niet volgen, wat is een 'bff'?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is voor mij wel grappig dat ze me leuk vind, dat wel. Maar alleen jammer dat het afgekapt moet worden. Maar het is dus wel voor haar eigen bestwil en ook de mijne.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bff - Best friend forever.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je, je lijkt me een wijze jonge vent.. Zoals iemand al aangaf: jij doet niks verkeerd door 1 van de 2 meiden leuker te vinden. Net zo min dat zij -ondanks vriendinnen- jou allebei leuk vinden. Het vertellen aan de 1 dat je de ander leuker vind, is pijnlijk. Voor het meisje, maar ook voor jezelf. Want je zegt zelf: het is wel grappig dat ze je leuk vindt!
Als jij het dus tegen haar zegt, zal zij jou niet meer zo leuk vinden. AU, that hurts... dan kom je in een inimini rouwprocesje (zo benoem ik het voor mijzelf altijd). Daarnaast loop je ook nog eens het risico dat het meisje dat jij wel leuk vindt, kiest voor haar vriendin en dan ben je beiden kwijt. AU, that hurts even more... Een ding geef ik je mee als wijze oude vrouw, wat hun reactie ook zal zijn, het is hun reactie. Jij bent daar niet verantwoordelijk voor. Het enige waar jij verantwoordelijk voor bent is voor jezelf. Dat geldt altijd in het leven!
Doe jij iets en wordt iemand boos, dan is het zijn/haar boosheid. Doe jij hetzelfde en iemand reageert onverschillig, dan is het die persoons onverschilligheid. Knoop die les in je oren, maakt het leven een stuk aangenamer voor jezelf (zonder egoistisch te zijn)!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het meisje van 15 kiest voor mij - ze vind et vervelend dat die van 13 heel de tijd loopt ze zeiken dat ik haar kies (zij denkt dus dat ik haar neem). Die van 15is smoor op me :D:D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar ik snap wel wat je bedoelt. Ik denk alleen niet dat ik het kan verdragen om haar maar even af te wijzen. Ik zit er best wel heel erg mee eigenlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik merk het dat je er erg mee zit! Vraag jezelf af: waar zit het in dat je het niet kunt verdragen haar af te wijzen? En, kom dan niet met verhalen als: ik wil haar geen pijn doen...maar wees heeeeeeeel eerlijk naar jezelf! Je kunt die doen door elke keer bij jezelf door te vragen en als je op de kern zit dan voel je een opluchting, een: Aha...! Vb:
Waarom vind ik het moeilijk om haar af te wijzen?
Omdat ik haar geen pijn wil doen. Waarom wil ik haar geen pijn wil doen?
Ik wil haar geen pijn doen omdat ik het vervelend vind om iemand pijn te doen Waarom vind ik het vervelend om iemand pijn te doen?
blabla
Kristal
13 jaar geleden
:-) Puur, inimini rouwprocesje...
die onthou ik, mooi gezegd.
Ook je andere inzichten +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reden is omdat ik teveel ervaring heb met afgewezen worden, dat ik weet hoe erg kl*t* je je erdoor voelt. Ik kan het voor mij zelf dan niet aan om dat zo'n meisje aan te doen. Dat is gewoon echt zielig. Alleen ja, ik ga ook niet met haar, anders volg ik mijn hart niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgende vraag: waarom kun je het voor jezelf niet aan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze echt een schat van een meid is. Aardiger kan ik me bijna niet voorstellen. Vind het echt lullig om zoiets onaardigs te moeten doen :(.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey schat, we kunnen hier nog heel lang mee doorgaan. Het komt er uiteindelijk gewoon op neer dat je hebt te doen, wat je hebt doen. Aan jou de keuze wat het gaat worden! Niet teveel nadenken, gewoon doen.
Easy is that!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En, heb je het haar al verteld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op een moment veranderde alles, ze bleek meer mn smaak te wezen, dus ik had met haar, een maand en 3 weken, toen begon mijn dip me te treiteren :(

Andere antwoorden (10)

Hoi,
Het zal dat meisje sowieso pijn doen, of je nou smoesjes verzint of niet. Maar als ik haar was zou ik wel de waarheid willen horen: Je vind de ander leuker.
Het is niet zo dat je iets fout hebt gedaan. Je kan er niks aan doen dat je je tot de een meer aan getrokken voelt dan bij de ander.

Verder heb ik wel een tip. Breng het inderdaad subtiel: hey, je bent echt een hele leuke meid maar ik vind die ander toch leuker. Maar ik weet zeker dat je binnen een mum van tijd een andere, nog veeeeel leukere jongen tegenkomt, die jou alles kan geven wat ik je niet kan geven.
Zoiets ;-)

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het het beste is, om het op een rustige manier te vertellen. Zodat ze het begrijpt. Vertel haar dat je het erg moeilijk vond om het haar te zeggen en haar geen pijn wilt doen, maar dat je toch eerlijk wil zijn. Dat je haar leuk vind, maar op een vriendschappelijke manier. En dat je graag vrienden wilt blijven. Ik denk dat het op ongeveer deze manier het beste is. Vooral omdat ze nogal jong is.

Toegevoegd na 44 seconden:
En het zal altijd pijn doen, maar als je er goed met haar over praat, zal het toch wat fijner zijn, dan dat je haar even snel een sms stuurt met daarin dat je haar niks vind...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan moet ik afspreken. auwh. Is dat eigenlijk niet nog vervelender voor haar. Een knuffel kan toch geen kwaad dan he :o?
Fijn dat je het jonge meisje haar gevoelens serieus neemt en hier rekening mee wilt houden. Ook dat je haar niet aan het lijntje wilt houden, dat vind ik erg goed van je.
Je moet er aan denken dat meisjes van 13 nog erg onzeker zijn, dus laat haar in haar waarde. Zeg haar dat je haar erg leuk vindt, dat ze er altijd goed uitziet enz. enz. Dit om haar zelfbewustzijn geen deuk op te laten lopen. Dan kan je aangeven dat het oudere meisje toch beter bij jou aansluit. Dat je nooit had gedacht dat leeftijd zoveel kan uitmaken maar dat dit toch zo blijkt te zijn. Je vindt het jammer dat ze niet ouder is, want dan was de keus toch moeilijk geworden, maar in dit geval is de leeftijd een doorslaggevende factor.
Op die manier heeft ze er eerder vrede mee, want die leeftijd dat is niet haar schuld.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De leeftijd speelt geen enkele factor :). Als mijn gevoel haar had gekozen, had ik haar echt niet afgewezen om der leeftijd. Leeftijd is maar een stom cijfertje en 13, bij 17 vind ik op zich wel kunnen, mits de ouders van allebei akkoord gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haar gevoelens neem ik zeker serieus, ik denk dat hij mij zo ongeveer evenveel pijn doet als dat het haar gaat doen, als het eenmaal zeg :(. Ik weet dat het de juiste keus is, bij die van 15 kreeg ik toen ik foto's zag HET gevoel. Bij die van 13 heb ik het gevoel niet gekregen. Ze is een knappe meid hoor, dat heb ik haar ook gezegd, maar helaas - voor haar - is die ander meer mijn smaak.
amc
13 jaar geleden
Ik vind zelf leeftijd ook geen issue, heb zelf een man die 6 jaar jonger is dus...Ik bedoelde alleen om het als mildere vorm van afwijzing te zeggen. Op zo'n manier voelt ze niet zo dat het aan haar ligt, want dat ga je het eerst denken als puberend meisje.In jouw geval dan een leugentje om best wil. ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar het draait om eerlijk zijn. Ik kan denk ik al helemaal niet gaan liegen. Dan zou ik eerder zeggen: Het meisje van 15 is dichter bij mijn leeftijd en dus behoeften die meer bij me passen.
amc
13 jaar geleden
Dat is toch hetzelfde? Dichter bij de leeftijd, dit is wat ik ook aangaf.In mijn antwoord staat ook dat 'het oudere meisje beter bij jou aansluit'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm nu je het zo stelt, heb je helemaal gelijk :$.
Zeg tegen het meisje van 13 dat je haar echt heel leuk vind, maar gewoon niet verliefd bent. Daar kun je niks aan doen, dat heb je nu eenmaal niet echt in de hand. Dit zal het meisje ook het beste begrijpen en kunnen accepteren, denk ik. Mensen die afgewezen worden, gaan vaak op zoek naar antwoorden; de "waarom"-vraag. Die is er in het geval van verliefdheid niet. Je bent het, of je bent het niet. Als je dit zegt, neem je de schuldvraag weg bij jezelf, en geef je het meisje een duidelijke reden voor je beslissing.
Veel succes met deze situatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thanks :)
Hello...

Je zegt dat je keuze al gemaakt is. Nou is het natuurlijk nooit leuk om iemand teleur te moeten stellen, af te wijzen. Maar iemand aan het lijntje houden is ook niet leuk.

Het juiste doen is meestal ook het moeilijkste. Je moet haar even apart nemen en eerlijk vertellen dat je gevoelen hebt voor het andere meisje. Zeg haar ook dat je je vriendschap met haar niet kwijt zou willen, maar als ze ruimte nodig heeft, dat je bereid bent die te geven.

Oh en subtiel afwijzen, dat bestaat niet.
Je hebt wel direct zijn en discreet. Dat je dus eerlijk bent en ook rekening hou met haar gevoelens. Ook heb je een vorm van eromheen draaien. Ik zou dat echt verschrikkelijk af raden.

Heel veel sterkte ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Subtiel afwijzen bestaat niet - Met subtiel bedoel ik gewoon zo goed/aardig mogelijk :). Dank je
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snapte wat je bedoelde, maar voor mijn gevoel moest ik het er toch even bijzetten. Een afwijzing krijgen is nooit leuk... Vandaar.
afwijzen? was ze al als kandidaat aangewezen dan? :OP

zeg dat je neutraal was maar het nu wel duidelijk is voor je. jij vind haar heel erg leuk, maar voelt je toch wat meer tot het andere meisje aangetrokken. natuurlijk er nog wel even bij vertellen dat het niet aan haar ligt maar puur aan jou, en aan jou gevoel.

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou er met die van 13 overleggen en uitleggen dat het gewoon niet kan! maar dat jullie wel gewoon vrienden zijn! en liefde kan je niet tegenhouden!
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je ook doet, een afwijzing kun je nooit leuk maken. Dus, wees eerlijk en zeg gewoon: "sorry, het wordt niets, maar ik ben wel graag vrienden met je".

Zo simpel is het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je haar niet leuk vindt moet je haar sowieso afwijzen. ik had een keer met iemand, ik was er zoo goed mee bevriend maar ik was eigenlijk op iemand anders. mijn punt is: ik heb het uitgemaakt en hij is nog even aardig. ik had zelf hetzelfde gereageerd. zeg nee maar zoals: sorry nee, het spijt me maar ik ben op iemand anders... je vind vast iemand anders die wel ja zegt... enz. zoiets. veel suc6
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet het op een aardige manier aan haar vertellen, anders denken sommige meisjes dat ze niet goed genoeg zijn en gaan ze zichzelf proberen te "verbeteren"
Misschien moet je haar even meenemen om wat te gaan drinken of zo iets en het dan vertellen.

Succes!